Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hong kong VS Los Angeles.

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska på en liten tripp runt vårt lilla klot. Börjar i LA där jag hade tänkt mig att köpa på mig ett nytt D90-kit (har D70 idag). Men nu har ju dollarn blivit så dyr...

Har ju även ett stopp i Hong kong. Går det att köpa "bra" grejer där? Dvs original, "inte gråimporterade" eller hur benämningen var? Vad ligger priserna på där? Eller har kronan rasat där också? Finns det någon kedja som säljer bra grejer där?

Tack på förhand!
 
Elektronik ska ju vara exceptionellt billigt i Hongkong, men så vitt jag vet så är den kinesiska valutan fortfarande fixerad mot dollarn, så det borde ha blivit lika mycket dyrare i Kina som i USA.
 
Det finns bra kamerabutiker i Hong Kong. Har själv varit där och handlat äkta grejer.

Hade jag varit du hade jag dock köpt kameran där jag är först. LA, dvs.
 
Det finns bra kamerabutiker i Hong Kong. Har själv varit där och handlat äkta grejer.

Hade jag varit du hade jag dock köpt kameran där jag är först. LA, dvs.

Men nu kostar ju en D90 ca 1000 dollar motsvarande 8200kr. Nu kan man ju få den för 8700kr i Sverige.

D70:n funkar ok i dagsläget och den får nog räcka under resans gång. Visst är det tråkigt att HK är vår sista destination men det är bättre att köra på den gamla kameran som jag kan, känner jag spontant. Slipper frugan bli galen på en för att man håller på och fipplar med en ny kamera ;)

Kommer du ihåg vad butiken hette som du handlade äkta grejer i?
 
Jag är just nu i New York City , var till www.bhphoto.com i går
Köpte en lins men hade aldrig köpt om jag inte köpt dollar i våras för 6 skr.... 8:20 nu enl Forex som säljer sedlar för det...
 
Jag har handlat både på

http://www.wingshingphoto.com/

och

http://www.tincheungcamera.com.hk/

Tin Cheung är klart bäst, kunnigast personal. Där var de också tålmodiga med att jag ville testa flera olika objektiv för att inte köpa ett med back-/frontfocus. Det fick jag inte göra på Wing Shing.

Prismässigt ligger de samma ungefär Tin Cheung något billigare på just det som jag köpte.

Men nu verkar det som att kronraset har gjort det dyrare i USA och Hong Kong än vad det är i SVerige. Fan va trist. Skulle bunkrat dollar i somras :(
 
Jag är just nu i New York City , var till www.bhphoto.com i går
Köpte en lins men hade aldrig köpt om jag inte köpt dollar i våras för 6 skr.... 8:20 nu enl Forex som säljer sedlar för det...

Betyder inte det bara att du faktiskt bränt pengar motsvarande 8:20 även idag. Hade du växlat in dem så hade du ju gjort en vinst. Som du nu inte kan tillgodoräkna dig.

Du köpte 100 dollar för 6000 kronor. Då kostade ett objektiv 100 dollar. Objektivet kostar 6000 kronor
Du har 100 dollar som du kan sälja för 8200 kronor eller byta mot ett objektiv. Objektivet kostar dig 8200 kronor.

Förlåt om det gjorde dig ledsen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.