Hade för mig att man bara kan bli ekonomiskt ersättningsskyldig om man driver affärsverksamhet där stulna bilder använts. Sedan tillkommer väl ytterligare problem med olika lagstiftningar länder emellan (om det nu var en utländsk blogg). Dessutom kan det bli betydligt krångligare och dyrare att driva en rättsproscess i utlandet.
Så, vad jag kan se av det som skrivits så här långt så är det inte självklart att du har rätten på din sida att skicka en faktura. Med mer info om fallet skulle det kanske kunna avgöras, och du har kanske sådan info.
Anses det vara en privatperson som använt bilderna, och ev inte i affärsverksamhet, så kan det kanske rent av vara mer eller mindre lagligt. Om hon säger att det är hon på bilderna, har hon ju inte sagt att det är hon som har tagit bilderna. Det är ju det upphovsrätten handlar om. Alltså inte motivet nödvändigtvis, utan skapandet. Sedan finns det upphovsrätt för motiv, men det gäller mer skådespelande, alltså att aktörer har viss upphovsrätt till sin prestation i t ex filmer och teateruppsättningar.
Kanske personen hävdar ett konstnärligt syfte (parodi, travesti.... mm). Då kan man också komma undan med en del upptåg. Sedan är jag osäker på var gränsen för identitesstöld går. Jag misstänker att den ofta dras när en annans identitet används vid en juridiskt bindande handling. T ex att ta ett lån, sälja en bil, eller skriva en fullmakt.
Att bara påstå sig vara någon annan tror jag inte är identitesstöld.
Jag håller med om att du utsatts för en tråkig och kränkande handling. Men samtidigt tror jag du har en alldeles för optimistisk syn på ditt rättsläge. Kan bara hålla med om tidigare inlägg.
"Publicera aldrig sådant som du inte kan leva med att det blir missbrukat mindre nogräknade individer!"