Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
holga.
- Trådstartare calle.
- Start datum
Graal
Avslutat medlemskap
Nya köper man dom för 300-500 kr. Det finns de med plastlins och de med glaslins. De med glaslins har ett G i beteckningen, de ger enligt en del för lite vignettering och för lite oskärpa i kanter. Finns F i beteckningen har den blixt och finns CF så är det färgblixt med röd, blå gul och vit. Blixten räcker väldigt kort och kräver film med högt ISO-tal, helst mer än 400 för att vara användbar på normala avstånd. Det finns även de med N i beteckningen och då är det de nyaste varianterna N, FN och CFN. De gamla hette S och SF tror jag. De nya har även ett B-läge i slutaren (långtidsexponering) och stativgänga. Annars är slutaren enbart 1/100 och en bländare finns trots att det finns två lägen. Jag har modifierat det ena läget på mina så att en mindre bländare än den enda 8:an fälls in och har nu 8 ocxh 11. Tyvärr är B-läget inte som ett T-läge där man trycker ned både för att öppna och stänga utan som en vanlig B där slutaren är öppen så länge man håller nere avtrycket. Men det går att modifiera/bygga om så att man kan ha en trådutlösare där nedtrycket kan låsas och avtrycket bli betydligt mera vibrationsfritt än om man ska hålla nere hela tiden. Filmen är vanlig 120-film och på de nya kamerorna följer ett ilägg med så att man kan variera formatet mellan 6x6 och 4,5x6cm. Jag har även modifierat mina Holgor genom att maska av filmplanet lite och då stämmer det man ser i sökaren bättre med det som kommer med på filmen men jag missar lite vignettering i kanterna, inte så farligt dock. Sökaren visar alltså för lite mot vad som hamnar poå filmen.
Graal
Avslutat medlemskap
Jag har också införskaffat en gammal Diana som man kan få tag på relativt billigt om man har tur. Jag köpte min (nästan nyskick) för 208 kr men en fotoaffär i Stockholm hade en likadan i skyltfönstret för 2500:-!!! Lite överpris som jag ser det. Denna är lite enklare att fotografera med eftersom den har hela tre bländarlägen och dessutom ett avtryck som bättre lämpar sig för långtidsexponering i B-läget, annars bara en tid kring 1/100. Jag har också ett gult påsticks-filter som passar objektivet till denna och då förkortas exponeringen ytterligare ett steg och hela 4 stegs exponeringsalternativ finns då. Jag hade denna med mig på min semester i år och klarade mig väldigt bra med det och 400 Iso-film. Holgan fungerar också bra om man har t.ex ett gult och ett orange filter som förlänger exponeringsmöjligheterna till motsvarande bl 11 och 16 förutom den existernade enda 8. Har man desutom två Holgor kan man ha film med olika käsnlighet i de båda och på det viset få möjlighet att variera exponeringen efter ljuset. men en Diana fungerar alldeles utmärkt och den kameran har dessutom en optik som inte är lika skarp i mitten som Holgan om man föredrar det. Filmen är densamma 120-film men har formatet 4,5x4,5cm (eller 4x4) och man får 16 bilder i kvadrat med den. De tillverkas inte längre men man kan få tag i fina kameror i originalförpackning fortfarande.
Graal
Avslutat medlemskap
calle. skrev:
följdfråga. vart kan man få tag i 120 film och går det att framkalla på vanliga expertbutiker.
Välsorterade affärer har det. Två av tre fotbutiker i Växjö säljer t.ex 120-film i svartvitt och även någon i dia. Men billigast blir oftas att köpa över nätet i mängdpack. Hegtorns i Nässjö har bland de billigaste svartvita 120-filmerna. Om Expertbutikerna framkallar 120-film i färg och svartvitt vet jag inte för jag framkallar i princip enbart själv i svartvitt. Men jag skulle tro att de gör det, om än kanske lite dyrt?