Annons

Holga "tuning"?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har precis lämnat in mina första Holgarullar på framkallning! Ska bli superspännande! Jag är helt klart facinerad av leksakskameror!

Resultatet kommer att laddas upp snart! :)
 
paco skrev:
Holgan är laddad med Tri-X nu och baklocket har bara lossnat en gång hittils. Tack vare remmen. Så, sätt inte dit remmen.
Eller tejpa fast luckan också;)

Jessica, är det Holgan med inbyggd blixt du har? Jag fotar en del med den men kör med bakplåtspapper för blixten för att mjuka upp lite. Har bara kört med s/v 400-film i den med blixt, men det har funkat kanonbra.
 
Ett utsnitt utan bakplåtspapper över blixten på 120 SF.
 

Bilagor

  • holga02.jpg
    holga02.jpg
    45 KB · Visningar: 149
och en kopia på för nära håll med brunt bakplåtspapper över blixten..
 

Bilagor

  • 01holga.jpg
    01holga.jpg
    46.1 KB · Visningar: 150
Lotta, det verkar som blixten fungerar bra! Ja, jag har köpt versionen med blixt, Holga SF. Ska bli spännande att se vad man ka få till. Någon som har tips på billiga och bra fotolabb? Jag kommer inte att kunna labba själv.
 
Jessica_ skrev:
Lotta, det verkar som blixten fungerar bra! Ja, jag har köpt versionen med blixt, Holga SF. Ska bli spännande att se vad man ka få till. Någon som har tips på billiga och bra fotolabb? Jag kommer inte att kunna labba själv.


Jag har också köpt "Super Flash"-modellen. Och jag håller med dig Jessica att Lottas bilder är bra, faktiskt bättre än jag hade trott att dom skulle bli med blixt.

Jag har tagit en halv rulle idag med min kamera men jag tyckte det var jättesvårt att hålla kameran stilla för den är så lätt, så förmodligen kommer hela första rullen vara full med superoskarpa bilder...men man kanske vänjer sig så småningom eller så får man limma fast blyvikter eller nå't.

Ska framkalla rullen (tri-x 400) imorgon, är någon som kommer ihåg framkallningstiden med t-max resp Kodak D76? Det var ett tag sedan jag framkallade nåt...
 
jag hämtade mina första holgabilder från labbet idag. endast fyra stycken, det var vad jag hade råd med. eftersom jag ville se negativen innan de gjorde några kopior blev det dyrt. egentligen var priset 40 spänn per kopia (!!) men jag fick dem för 10 kr styck eftersom de sagt så på telefon innan de förstod vad det var för neg jag skulle komma dragandes med.

i alla fall, nu har jag de fyra bilderna, och endast en av dem ser "holgig" ut (mörka kanter och suddig på ett fint sätt). lite besviken är jag allt... läste i en holgatråd här på fotosidan att man kan borra upp bländaren så att man får mer mörka kanter (eller vad det nu var som skulle hända). nåt måste jag göra.

och att använda 35mm-film visade sig vara knepigt värre. fotade ut en rulle fort som bara den och ville genast lämna in för framkallning, men hur ska jag bära mig åt för att få kopior? mellanrummet mellan bildrutorna och dess format är ju inte alls samma som på en "normalt" fotad rulle. jag skulle ju bara få en massa avkapade bilder om ett labb gjorde kopiorna. nu verkar det som att jag blir tvungen att göra egna svartvita kopior av färgrullen om jag ska få några bilder alls. å, holgan har verkligen krånglat till mitt liv! :)
 
elin f skrev:
jag hämtade mina första holgabilder från labbet idag. endast fyra stycken, det var vad jag hade råd med. eftersom jag ville se negativen innan de gjorde några kopior blev det dyrt. egentligen var priset 40 spänn per kopia (!!) men jag fick dem för 10 kr styck eftersom de sagt så på telefon innan de förstod vad det var för neg jag skulle komma dragandes med.

i alla fall, nu har jag de fyra bilderna, och endast en av dem ser "holgig" ut (mörka kanter och suddig på ett fint sätt). lite besviken är jag allt... läste i en holgatråd här på fotosidan att man kan borra upp bländaren så att man får mer mörka kanter (eller vad det nu var som skulle hända). nåt måste jag göra.

och att använda 35mm-film visade sig vara knepigt värre. fotade ut en rulle fort som bara den och ville genast lämna in för framkallning, men hur ska jag bära mig åt för att få kopior? mellanrummet mellan bildrutorna och dess format är ju inte alls samma som på en "normalt" fotad rulle. jag skulle ju bara få en massa avkapade bilder om ett labb gjorde kopiorna. nu verkar det som att jag blir tvungen att göra egna svartvita kopior av färgrullen om jag ska få några bilder alls. å, holgan har verkligen krånglat till mitt liv! :)

Hur var andra tre bilderna? Var dom skarpa ända till kanterna? Jag har för mig att om kör 6x6 då blir vinjetteringen mera markant medan i 645 läget blir knapt någon vinjettering alls...

Jag kommer nog att framkalla rullarna själv till att börja med och sedan skanna in negativen och printa ut dom tills jag har lärt mig att ta oskakiga bilder med kameran. Sedan får det väl bli mörkrummet igen, för dom riktigt fina bilderna vill man ju ha papperskopior av!
 
ja, de andra tre var skarpa och med jämnt ljus = tråkiga! ok, så det är bäst att köra 6x6 alltså... ska testa det, och kanske köpa en svartvit rulle istället så jag kan framkalla själv. fast jag skulle helst vilja fota färg med holgan.

kom på att jag måste kunna lämna in färgrullen för enbart framkallning och sen beställa kopior efteråt, som när man beställer extra kopior.det kan ju inte kosta mer än några kronor per bild... det måste väl funka med holgarullar också? nu efteråt förstår jag inte riktigt varför det skulle bli så våldsamt dyrt på det labbet jag var på. de skulle iofs göra kopiorna själva, men andra labb som skickar iväg rullarna för kopiering borde ju kunna göra det billigt?
 
katriina skrev:
Ska framkalla rullen (tri-x 400) imorgon, är någon som kommer ihåg framkallningstiden med t-max resp Kodak D76? Det var ett tag sedan jag framkallade nåt...
Knappt 10 minuter i spädning 1+1 med D76. 9.75 enligt digitaltruth. Där hittar du nog tider för det mesta..

Elin. Kan du inte be att få negativen oklippta där du lämnar in. Alltså att du hämtar ut en liten rulle som du sedan klipper själv och väljer ut de de vill ha kopierade. Har du inte tillgång till färglabb själv, så borde det gå att få några kopior gjorda i efterhand någonstans. Har du negskanner kanske du kan skanna dem för printar? (beroende på vilken skanner och hur "negfacken" är..) Jag vet inte, men det var iaf några tankar.
 
paco skrev:
J....Lite varning när du har batterier i kameran: stöter du till kameran så kan batterierna lossna och sabba filmen rejält när de skvalpar runt där inne.
Hade missat detta stycket, men när jag läser det nu vill jag tipsa om att tejpa över dem också. Tejp kan man aldrig få nog av;) När jag köper Hockeytejp får sonen en liten snutt till omtejpning av sin lilla Färjestadklubba (modell mini, annars hade det inte räckt;)), resten går tveklöst åt till Holgan och som förbrukningsvara i kameraväskan;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.