katriina
Aktiv medlem
fargo1000 skrev:
och här kommer beviset att den tar bilder ;>DDDD
i bmp formatet
Pris 280 kr på flygplatsen på Azorerna
/Olle
Wow, helt i klass med mobilkamerorna. Imponerande ;-)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
fargo1000 skrev:
och här kommer beviset att den tar bilder ;>DDDD
i bmp formatet
Pris 280 kr på flygplatsen på Azorerna
/Olle
katriina skrev:
Wow, helt i klass med mobilkamerorna. Imponerande ;-)
Eller tejpa fast luckan ocksåpaco skrev:
Holgan är laddad med Tri-X nu och baklocket har bara lossnat en gång hittils. Tack vare remmen. Så, sätt inte dit remmen.
Jessica_ skrev:
Lotta, det verkar som blixten fungerar bra! Ja, jag har köpt versionen med blixt, Holga SF. Ska bli spännande att se vad man ka få till. Någon som har tips på billiga och bra fotolabb? Jag kommer inte att kunna labba själv.
elin f skrev:
jag hämtade mina första holgabilder från labbet idag. endast fyra stycken, det var vad jag hade råd med. eftersom jag ville se negativen innan de gjorde några kopior blev det dyrt. egentligen var priset 40 spänn per kopia (!!) men jag fick dem för 10 kr styck eftersom de sagt så på telefon innan de förstod vad det var för neg jag skulle komma dragandes med.
i alla fall, nu har jag de fyra bilderna, och endast en av dem ser "holgig" ut (mörka kanter och suddig på ett fint sätt). lite besviken är jag allt... läste i en holgatråd här på fotosidan att man kan borra upp bländaren så att man får mer mörka kanter (eller vad det nu var som skulle hända). nåt måste jag göra.
och att använda 35mm-film visade sig vara knepigt värre. fotade ut en rulle fort som bara den och ville genast lämna in för framkallning, men hur ska jag bära mig åt för att få kopior? mellanrummet mellan bildrutorna och dess format är ju inte alls samma som på en "normalt" fotad rulle. jag skulle ju bara få en massa avkapade bilder om ett labb gjorde kopiorna. nu verkar det som att jag blir tvungen att göra egna svartvita kopior av färgrullen om jag ska få några bilder alls. å, holgan har verkligen krånglat till mitt liv!
http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/f4017/f4017.pdfkatriina skrev:
Ska framkalla rullen (tri-x 400) imorgon, är någon som kommer ihåg framkallningstiden med t-max resp Kodak D76? Det var ett tag sedan jag framkallade nåt...
Knappt 10 minuter i spädning 1+1 med D76. 9.75 enligt digitaltruth. Där hittar du nog tider för det mesta..katriina skrev:
Ska framkalla rullen (tri-x 400) imorgon, är någon som kommer ihåg framkallningstiden med t-max resp Kodak D76? Det var ett tag sedan jag framkallade nåt...
Hade missat detta stycket, men när jag läser det nu vill jag tipsa om att tejpa över dem också. Tejp kan man aldrig få nog av När jag köper Hockeytejp får sonen en liten snutt till omtejpning av sin lilla Färjestadklubba (modell mini, annars hade det inte räckt), resten går tveklöst åt till Holgan och som förbrukningsvara i kameraväskanpaco skrev:
J....Lite varning när du har batterier i kameran: stöter du till kameran så kan batterierna lossna och sabba filmen rejält när de skvalpar runt där inne.