Annons

Holga "tuning"?

Produkter
(logga in för att koppla)

katriina

Aktiv medlem
Nu har även jag skaffat mig en Holga (360:- på Kulturhuset i Sthlm med Kulturhuskortet) och jag undrar hur ni andra Holga-ägare har tejpat era? Delvis eller runtom över alla skarvar? Vilken tejp är bäst för ändamålet?
Har ni extra utrustning till kameran? filter mm
Vad kör ni för film?


/Katriina
 
Holha

F'n va nyfiken jag blir, har sett att det skrivits en del i forumen om just holga.
Och tejpa?
Är dom söndriga från början eller vad, o var kan man hitta såna kameror då?
Jag vill också ha en bara för det ;-)
 
Re: Holha

JimSlim skrev:
F'n va nyfiken jag blir, har sett att det skrivits en del i forumen om just holga.
Och tejpa?
Är dom söndriga från början eller vad, o var kan man hitta såna kameror då?
Jag vill också ha en bara för det ;-)

Man måste tydligen tejpa den för alla delarna passar inte ihop sådär superbra så den släpper in ljus från alla skarvar...fast om lyckas tejpa ihop den bra så verkar det ju bli ganska bra bilder speciellt i 6 x 4,5 formatet. Och 360:- för en mellanformats-kamera är ju inte helt fel :) Även om den är helt gjord i plast..
 
Häftigt

Jag så lite bilder nu på holga hemsidan, fräckt blir det iallafall, Har precis beställt en!
Yehhaaaaaaa!
Det här ska bli kul!

/ Bästa hälsn/ JIm
 
Tyvärr så hade jag gammal film så färgerna blev fel. Men det är ju lite det som är tjusningen, det oväntade resultatet.
Utsnittet vet man ju inte heller vad det blir.
14 sekunders exponering.
 

Bilagor

  • station.jpg
    station.jpg
    20.8 KB · Visningar: 421
Här en bild där jag glömt att stänga slutaren så det blev lite varianter på dubbel och trippelexponering.
Exponeringstid okänd, men troligen flera minuter.
 

Bilagor

  • kaffe.jpg
    kaffe.jpg
    14.8 KB · Visningar: 412
hasse lundberg skrev:
Här en bild där jag glömt att stänga slutaren så det blev lite varianter på dubbel och trippelexponering.
Exponeringstid okänd, men troligen flera minuter.

Det är ju lite Holga-känsla över bilderna! Det får nog bli en hålkamera också :)
 
Tips på film för Holga... (samt lite info om hur tejpning kan gå till)

och här hittar du lite modifiering av din nya kamera. Bland annat om hur man byter från 6x45 till 6x6 format...

För den som är intresserad av toycameras, kolla in dessa länkar. Mycket smått och gott!...

Denna site är i alla fall ett måste. En hemsida för alla som gillar lomografi.

Slutligen, en bra site om min favorit och syster till Holga, nämligen Diana-kameran...

Lycka till!

//Jessie - nybliven Holga och Diana-ägare ;)
 
Holgan läcker bara ljus om du tar bort ramen inuti (den som gör bilderna 6x4,5). Fick tillbaka min första rulle med 645-bilder och de var perfekta. 6x6 rullen däremot hade en del röda "element". Ska modifiera ramen för 6x6, så att man slipper tejpa. Holgan är laddad med Tri-X nu och baklocket har bara lossnat en gång hittils. Tack vare remmen. Så, sätt inte dit remmen.
 
framtidens kultkamera ;>D

Här kommer ett bidrag som egentligen inte hör hemma i den här tråden men kan detta vara "kultkameran" om 25 år eller;>D

En digital varaiant av Holga med sparsamt med inställningar och så vidare

.1 Megapixel

Resolutions 176 x 144, 352 x 288
/Olle
 

Bilagor

  • praktica.jpg
    praktica.jpg
    40 KB · Visningar: 181
och här kommer beviset att den tar bilder ;>DDDD
i bmp formatet

Pris 280 kr på flygplatsen på Azorerna

/Olle
 

Bilagor

  • test001.jpg
    test001.jpg
    26.9 KB · Visningar: 183
Jag har bara testat blixten utan film i kameran. Den verkar vara jämförbar med den i min 300D eller kraftigare, men det är svårt att säga. Lite varning när du har batterier i kameran: stöter du till kameran så kan batterierna lossna och sabba filmen rejält när de skvalpar runt där inne.

Jag har använt ISO 400 färgfilm hittils. Funkade bra även i mulet väder. I solsken så blev bilderna ljusa och fina men ändå inte överexponerade. Jag har ingen skanner än, annars hade jag laddat upp exempel.
 
Ny holga om 25 år

Men alltså. Om du tar kort med en Holga blir det ju fanimej snygga bilder. Den är charmig och gör lite som den vill, men den är långt ifrån som en sådan där racklig digital kamera som tar skitbilder...det är skillnad.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.