Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Holga och infrarött
- Trådstartare Rolandsk
- Start datum
Graal
Avslutat medlemskap
Det finns ingen filtergänga på Holga 120. Du får då antingen hålla/tejpa fast filtret frampå optiken, eller köpa den speciella filteradapter som finns på www.lomography.com . Den har 55mm gänga. Och som du kanske också noterat bör man ha stativ då IR-filmen har mycket låg känslighet och tiderna kan bli ganska långa. Holga-modellen med trådutlösarfunktion (eller an adapter som sättspå för det) är därför att rekommendera, eftersom du får använda B-läget. Kan även rekommendera dig att ladda IR-filmen i dämpat ljus, inte solljus.
Graal
Avslutat medlemskap
Ytterligare en sak - när du framkallar filmen bör du förskölja den ca 3ggr i vatten, för att avlägsna det ytterligt tjocka anti-haloskikt IR 820 har. Annars stämmer det tid som finns på innersidan i Efke-paketen väldigt bra som normaltid för framkallning i konc D76. Tror det var 7 min, men kolla så får du se.
Rolandsk
Aktiv medlem
Ytterligare en sak - när du framkallar filmen bör du förskölja den ca 3ggr i vatten, för att avlägsna det ytterligt tjocka anti-haloskikt IR 820 har. Annars stämmer det tid som finns på innersidan i Efke-paketen väldigt bra som normaltid för framkallning i konc D76. Tror det var 7 min, men kolla så får du se.
Tack för ett bra svar, då är det bara att skaffa prylarna jag behöver
Graal
Avslutat medlemskap
Diana har ju betydligt minde diameter på optikfronten, och saknar gänga precis som Holga. Vet inte om det finns adapter för filter till Diana, men tejpa fast IR-filter går ju alltid. Sen finns ingen möjlighet att fästa trådutlösare på Diana +, vilket försvårar lite. Dock har den möjlighet att låsa avtrycket med en mekanism som i alla fall går fint vid tider från några sekunder och längre. Vid tider kring 1-2 sekunder finns det nog risk för dubbelbilder, då man lätt kan skaka till på kameran när man låser avtyrycket manuellt. Med trådutlösare är dettta en mindre risk, men den möjligheten finns som sagt inte på Diana. Vid halvklart- grått väder hamnade jag på exponeringstider kring 8-20 sekunder när jag fotade IR med Holga. I solsken blir det kortare tider och då kan Diana funka sämre kanske? Sen får man räkna med att IR-filmen kan behöva olika exponering i samma ljus beroende på vinkeln till ljuset. Även vilken tid på dagen spelar in då IR-ljuset är olika starkt vid olika tider på dagen. Det blir därför lite lotteri med IR-foto och man får ta flera alternativa exponeringar.
Graal
Avslutat medlemskap
Jag har skaffat en Holga, och har ett ir Hoyafilter720 på 67 mm.
Vilken/vilka adapterstorlekar ska jag köpa då? Måste jag ha flera adaptrar/stepupringar och var kan jag köpa dom?
/Roland
Det finns bara en filteradapter till Holga som jag känner till, den har 55mm gänga. Den måste du först och främst ha. Sen får du kombinera den med en step up (eller heter det step down?)på 55-67mm. Har din Holga trådutlösaruttag? Annars är det lämpligt med en adapter för det också, fast det kan säkert (med risk för skakningsoskärpa) gå att hålla nere avtryckaren med fingret på längre tider.