Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Holga - byta film

Produkter
(logga in för att koppla)

elin f

Aktiv medlem
jag har fotat ut min första holgarulle (har aldrig fotat med 120mm-film förut) och undrar hur jag ska bära mig åt nu. det står i bruksanvisningen att jag ska fortsätta att mata fram filmen tills den är helt upprullad på höger spole, men jag har matat och matat, i evigheter nästan. när tar filmen slut?! eller har jag matat klart kanske... det låter som att filmen fortfarande rullar från den vänstra spolen.

och en sak till: när jag väl lyckats rulla upp den, hur ska jag ta ur den? filmen har ingen kasett, rullar den inte upp sig och blir förstörd när jag tar ur den? eller ska detta ske i mörker?

/elin
 
Om du har rullat o rullat i evigheter så är den klar. Den kan utan problem öppnas i dagsljus, se till o förslut filmen med klistersnutten bara. Lycka till!
 
tack för hjälpen! nu har jag tagit ur filmen och det gick bra, men hur gör jag med spolen som filmen sitter på? den ska ju sitta i kameran...
 
elin f skrev:
tack för hjälpen! nu har jag tagit ur filmen och det gick bra, men hur gör jag med spolen som filmen sitter på? den ska ju sitta i kameran...
Är inte säker på om jag förstår dig rätt, men du ska flytta spolen som du rullade av filmen från till den andra platsen som du tog ut filmen ur nu.
 
hm... filmen rullades ju upp på höger spole och den spolen ska ju sitta kvar i kameran så att jag kan sätta i en ny film. ska jag ta bort filmen från den själv eller får jag inte tillbaka den förrän jag lämnat in filmen för framkallning? det verkar ju konstigt.
 
du flyttar bara spolen.

du sätter i filmen till vänster och den spolas upp på högerspolen. sen flyttar du den tomma vänsterspolen till höger och upprepar processen.
 
just det, jag tänkte inte på att jag får en ny spole med nästa film! tyckte det verkade märkligt att jag skulle behöva bli av med en kameradel för varje film jag lämnar in :) tack!

nu återstår bara en dyr framkallning och kopiering innan jag får se vad min holga ger för resultat.

tänker nog använda vanlig 35mm-film i fortsättningen eftersom jag har en massa sån film liggandes. hur gör jag då när filmen är utfotad eftersom kameran inte kan spola tillbaka filmen in i kasetten?
 
ett tips är att skaffa en scanner så slipper du betala en massa för kopior. soppar mina rullar för 35 spänn och sen scannar jag och kör kopior på de som blivit bäst. sparar en massa pengar.

135 vet jag inte faktiskt, men har för mig att jag sett instruktioner nånstans. sök på google eller fråga på www.lomography.com
 
har inte råd med scanner och knappt att framkalla en film heller. hittade ett labb som tar 7 kr per kopia, det är inte så farligt men jag ska nog ändå testa att använda 35mm-film (heter det 135? har sett båda varianterna så jag är lite förvirrad). har letat på www.lomography.com men hittade inget. det finns folk här på fotosidan som har fotat med 35-film i holgan har jag hört, men jag vet inte vilka...
 
nej, jag har plåtat 6x4,5. det kanske var dumt, men jag har ingen koll, har just skaffat kameran.
 
135-film i Holga...

Jag har stoppat skumgummi typ (fast så dammfritt som bara går att hitta) över och under 135-rullen för att få den stabil och sen fäst filmen på 120-spolen på andra sidan genom att rulla några varv. Plockar sedan ut spolen och rullar upp filmen manuellt i mörkrum när den är exponerad. Kanske finns det bättre sätt, men detta har funkat bra för mig..
 
om jag använder 35-film, vilket format är bäst då, 6x6 eller 6x4,5? kommer över- och nederkant inte att komma med, eller hur blir resultatet?

mikael, du får gärna förklara hur jag ställer om till 6x6.
 
elin f skrev:
om jag använder 35-film, vilket format är bäst då, 6x6 eller 6x4,5? kommer över- och nederkant inte att komma med, eller hur blir resultatet?
Det avgör du själv. Smaken och tycket är ju olika. 6x6 ger givetvis längre rutor, men det är ju häftigt ibland. Jag har tejpat för en pyttebit av sökarrutan både upptill och nedtill med hockeytape för att få sökarrutan mer likt det som fastnar på filmen. Lite svårt att pricka exakt vad som kommer med, men på ett "hum" funkar det. Det är kul med 135-film i Holgan och snyggt när bilden går ut över perforeringen..
 
ja, och dessutom kan man kopiera bilder själv även om man inte äger en negativhållare för större film.
 
elin f skrev:
ja, och dessutom kan man kopiera bilder själv även om man inte äger en negativhållare för större film.
Nja, filmen blir ju längre än normala 135-rutor. Kan du köra utan hållare eller tillverka en egen av något så funkar det ju, men inte i en för format 135 med den längden.. Jag har kopierat mina Holga 135or i 6x6 ram, då behåller man ju perforeringen på bilden också om man vill. Har en liten specialskuren passerpartaoutkartong som jag använder som neghållare ibland till underliga format också.
 
elin f skrev:
tänker nog använda vanlig 35mm-film i fortsättningen eftersom jag har en massa sån film liggandes. hur gör jag då när filmen är utfotad eftersom kameran inte kan spola tillbaka filmen in i kasetten?
Jag kör med 135-film i min Six-16, den får man öppna i ett mörkrum när man har tagit slut på rullen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.