Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Holga 120N problem - klickar inte

Produkter
(logga in för att koppla)

andreostergard

Aktiv medlem
Har ett problem med min relativt nya Holga 120N kamera, när jag matar fram bilder så klickar den inte längre.
Är ju säkert bara någon plastbit som har lossnat men det medför ju också att man kan backa filmen och måste hålla fingret på frammatningen för annars blir den ju inte spänd.

Någon som vet om detta är något man kan laga?!
Och hur isåfall.

Tacksam för svar
 
Svarar mig själv istället :)
Tog mig "modet" att skruva isär kameran och laga det hela och det var verkligen busenkelt.

Ta av backstycket på kameran och filmspolen.
Använd en liten plattmejsel och kör in den under framdragningshjulet och böj till tills du får av den. Denna sitter bara lite lätt limmad.

Under denna sitter två skruvar, skruva bort dessa och den skruv som sitter längst till höger på kameran.
Nu är det bara att lyfta av toppen på kameran.

Under där själva hjulet sitter finns det en kopparbit som pressar mot hjulet och ger själva klicket och stoppet att man inte kan "backa filmen".

I mitt fall hade hjulet slitits ner så jag fick ta en kniv och karva lite i plasten och nu är det löst.
passade även på att limma kopparbiten då den hade ställt sig ovanpå själva hjulet.


Hoppas detta kanske hjälper någon annan i samma sitts.
 

Bilagor

  • IMG_0225.jpg
    IMG_0225.jpg
    15.3 KB · Visningar: 193
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.