Annons

HOLGA 120CFN STARTER KIT för 500 spänn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan S.

Medlem
Tycker att Lomo-kameror ger skön känsla och har hittat en som säljer nya Lomo-kameror för 500 spänn. Det här ingår i paketet:

kamera 120CFN
axelrem
2 batterier
"Mes Vacances Avec Holga" - bok
120-film
Tejp
Poster
Manual


Är 500kr för detta ett överpris? Om det är det, vilka andra billiga kameror finns det som ger liknande bilder?
 
Nej, det är inte så farligt.

Det finns även diverse Lomo modeller, men dom är oftast mycket dyrare nya.

/Henri
 
Kolla lite på Ebay, jag köpte min Holga 120GN för 200kr inkl frakt. Då fick jag visserligen inte allt lullull som du skriver om men det kvittar för min del.

Tänk på att 120-film kan vara lite svårare att framkalla om du inte bor i storstäderna. Jag brukar lämna mina filmer till JapanPhoto i Göteborg, 29kr för frk och kopior i storlek 10x10cm.

Hör av dig om du vill ha namnet på killen jag köpte av.
 
Jag köpte min Holga CFN på E-bay för cirka 250-300 kronor inkl. frakten. Jag känner precis som Emil att jag inte behöver "småplocket" och lägger hellre de där extra slantarna på film.

Mvh,
Jessica
 
Liten varning för Japanphoto...

Mina Holganegativ har kommit förpackade värre vad som är värdigt en dassrulle (ihopvikta/rullade i en lite ask). Dessutom med arrogant bemötande när jag "klagade". Men f*n, det kanske är det man är ute efter när man kör Holga? ;-)
 
En får vad en betalar för! =)

Det finns skäl till att jag inte lämnar in några andra filmer än Holga-filmer på JapanPhoto. Jag betalar gärna en tia eller två extra för att någon jag litar på skall ta hand om filmen på plats och ställe. Hade samma sak hänt mig som hände Anders hade personalen fått veta att de lever...
 
Jag har lämnat in 120-film på Japan Photo flera gånger utan problem. Negativen fick jag i negativfickor av rispapper som låg i ett vikt ark av hårdpapp. Det låg sedan i det vanliga kuvertet ihop med papperskopiorna.

Har aldrig haft några problem med framkallningen hos Japan Photo
 
Fin-120-film (från Mammamian) har alltid varit ok. Ful-120-film (från Holgan) har fler än en gång varit skit.
 
Jag kan inte begripa att man kan tänka sig att lägga 500 spänn på en Holga. Jag förstår inte kulten kring märket. Själv föredrar jag kvalitétskänslan hos Leica, Zeiss, Rollei, Nikon osv. Alltså kameror som det inte finns någon mytbildning omkring.

Skämt åsido. Det finns ju massor med kamerafynd att göra på loppmarknader. Både kameror som tecknar skarpt och mjuktecknade. Många som finns där släpper säkert in ljus "på fel ställen" så att det blir "rätt".

Jag har en Agfa Clack 6x9 för att ha som toy-kamera. Den köpte jag för några tior. Den teckar mjukt om det är det man är ute efter. Den har enklast tänkbara lins, en sk menisk. Det finns också en 6x6 modell från Agfa som heter Click. Isoly heter en tredje modell från Agfa.

Det finns dessutom softfilter så att man kan kväsa skärpan på sina alltför skarpa objektiv. Vill man ha vinjettering kan man efterbelysa i mörkrummet. Försök övertyga mig om Holgans kreativa överlägsenhet om ni kan!
 
Är det ingen som vill förklara för mig varför man kan tänka sig att betala 500 för en Holga?
 
Är det ingen som vill förklara för mig varför man kan tänka sig att betala 500 för en Holga?

Nej, det kan jag inte. Men för 200kr tycker jag det är en kul grej.

När jag använder min Hasselblad med tillhörande Zeiss-objektiv är det maximal skärpa och upplösning jag är ute efter. Det är en helt annan sak än att använda Holgan, där är det mer magkänslan som gäller.

Vad är skillnaden på att använda en Agfa eller en Holga som toycamera? Om du nu är ute efter tekniskt perfekta bilder, varför använder du då inte din Zeiss- eller Leitzoptik och efterbelyser eller softar? Då har du ju ett perfekt negativ som du dessutom kan göra "bra" kopior från.

Och förresten, ingen mytbildning kring Leica? Hmmm...
 
Just det Emil! Vi är överens. Det är en kul grej med Toy-kameror. Inte mer.

Det kan inte vara så stor skillnad på en gammal Agfa Clack och en Holga.

Möjligen så skulle jag vilja påstå att Agfa är ännu charmigare. Det var just det jag ville få fram. Agfan kanske håller mera tätt också.

Däremot kan man inte ansluta blixt. Och jag har softfilter till min Nikonutrustning, mörkrum där jag kan exprimentera osv.
Jag skämtade givetvis också om mytbildningen kring Leica. Var det inte tillräckligt tydligt?
 
Det är otroligt svårt att efterlikna den effekt en Holga ger med andra kameror eller bättre kameror (via diverse filter eller operationer i mörkrummet). Därför har jag köpt en Holga. dessutom kan olika Holgor ge olika effekter. Jag fick dock tag i en direkt som ger det jag är ute efter, vinjettering-någorlunda skarpt i mitten samt skärpebortfall och överstrålning (delvis med dubbelbild) i kanter och hörn. har dock sett bilder från Holgor där skärpan är betydligt bättre än min i kanter och hörn och där överstrålningseffekten och dubbelbild inte finns samt vinjetteringen är mindre märkbar. Dessa exemplar är nog mera lika vad en Agfa Clack eller annan billig modell ger. Sedan finns Diana som jag upplever inte ger lika bra skärpa som Holgan i mitten och en del föredrar därför den.

Till skillnad från vissa andra här i forumet kan jag faktiskt se bildmässiga fördelar med en kamera som Holga. Men jag frånsäger mig fördenskull inte möjligheten att använda betydligt mera skarptecknande kameror/optik för andra typer av bilder. Man väljer bara verktyg efter vad man är ute efter. Dessutom ställer det betydligt större krav (som jag ser det) på en Holga-fotograf om man vill ha en bra bilder (speciellt i svartvitt) eftersom kameran har betydligt begränsade inställningsmöjligheter. Det är alltså svårare att fotografera med en Holga än en Leica eller Hasselblad enligt min uppfattning. Är man händig kan man dock montera en Holga-optik på ett systemkamerahus och då blir det betydligt lättare att både exponera och komponera.
 
Senast ändrad:
Tack Nils. Äntligen ett saklig motivering till varför man ska köpa sig en Holga. Kan tillägga att min Agfa Clack inte blivit använd än. Det beror på att jag har inte möjlighet att förstora 6x9. Min Durst klarar max 6x6. Dessutom har jag så många andra gamla kameror att exprimenetera med.
 
Emil-G skrev:
Kolla lite på Ebay, jag köpte min Holga 120GN för 200kr inkl frakt. Då fick jag visserligen inte allt lullull som du skriver om men det kvittar för min del.

Tänk på att 120-film kan vara lite svårare att framkalla om du inte bor i storstäderna. Jag brukar lämna mina filmer till JapanPhoto i Göteborg, 29kr för frk och kopior i storlek 10x10cm.

Hör av dig om du vill ha namnet på killen jag köpte av.

Tänkte bara kolla för säkerhets skull, gäller det priset för (negativ) färgfilm eller svartvit film? Lagom dyrt är det iaf ;)
 
Det var det jag trodde, ville bara vara på den säkra sidan. Jag har en Holga på g på ebay nämligen. Så om någon har tips på var man hittar billig (neg)120-film i gbg så skulle jag bli glad :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.