Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hojåkande fotografer - finnd ni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att det diskuteras olika saker kring hojåkande med kamera är mycket intressant. Så för min del gör det absolut inget att det svävar ut. Säkerheten som nämnts är viktig. Själv dundrar jag fram på en Buell XB12X Ulysses och brukar då ha en rygga. I den har jag dator och ett ombyte. Farter över 200 är inga problem då jag inte kör så fort. ;-)

Det som var bra med tråden är att jag i alla fall fick klart för mig att jag behöver satsa på en bra tankväska. Tankväskan får bli HQ för kameran.
Jag tänker nog inte köpa förrän nästa år så jag avvaktar lite till. Skall låna 450:an lite mer och åka till butik och kika på övriga kameror. "Känna och klämma" står det i alla nybörjartrådar så det är lika bra jag får det gjort :)

Det var rätt många som körde hoj, kul! Kör ni några fototurer tillsammans? Ja, och vilken fototur med hoj rekommenderar ni?

Själv hojade jag en korttur i Skåne i somras. Dum som jag var fotade jag alldeles för lite (njöt av åkturen så jag glömde av mig). Bestämde mig då att en egen bra kamera skall införskaffas och att Skåne behöver en längre visit. Norge är målet för nästa år. Skall bara få loss semster från familjen... ;-)
 
Själv kör jag ingen plastraket utan tuffar fram med V-Twin, Kawa Meanstreak, och en rygga. Fungerar ypperligt bra. Har funderat på något fäste för att ta bilder under färden. Nån som har någon idé på ett bra sådant?
Platsen ser ut så här:
http://www.xjs.se/k7.jpg

Jag har testat med ett enkelt fäste som man kan klämma fast. Inte så brett i och för sig. Jag klämde fast på gasvajern. Kameran var en liten och lätt Creative Labs YouTube-kamera. Men nu har jag förstås en lite vindruta som den skddades bakom. Men det skakar rejält men det kommer maninte undan på en V-Twin. Gorillagrip är också en enkel lösning men jag skulle satsa på något stabilare om det är en riktig dyrgrip man vill sätta fast på styret.

Annars är det väl till att köpa sig ett fäste för backspegel eller dylikt och svetsa fast en infästning. Jag kommer nog göra det på sikt.
 
Vi hojåkare är ju ett utsatt släkte. Ett ägg bland en massa tegelstenar.
Efter några krascher i mina ungdomsdagar så vet jag hur lätt det sker.
Därför skulle jag rekommendera alla med ryggsäckar eller saker på bröstet att ta en funderare. Jag har en en gång ramlat med en dSLR innaför jackan med en 70-200 i en skidbacke när skidan skar. Jag brukar räkna de gånger jag faller i en skidbacke på en vecka i alperna lätt på ena handen och jag kör inte lugnt. Med kamera går det försiktigare men trots det föll jag.
Revbenen gjorde ont resten av veckan.
Snö är mjukt och asfalt hårt. Jag skulle inte vilja rulla runt på asfalten med en kamera på varken ryggen eller bröstet. Med dagens bra ställ kan det nog innebära skillnaden mellan i det närmaste oskadad eller död,
Se till att skaffa grejor att stoppa utrustning i. En tankväska är det mest praktiska. Behöver man mer plats är en sadelväska eller pakethållarväska en bra lösning. Jag skall själv byta ut min fastsurrade kameraväska därbak till en väska för pakethållaren till min BMW och fixa en kamerainredning till den. En större topbox är också ett alternativ.
 
Senast ändrad:
Nätt resekamera

Visst vill man ha med kameran på bågen.
Om jag bara skall ut en sväng, i tjänsten, utflykt eller liknande och vill ha med en kamera "utifall att", packar jag ned systemkameran, kanske med något extra objektiv, i tankväskan, alternativt en nätt foto-rygga (LowePro Primus AW) där även termosen får plats. Tyvärr finns inte längre batterier till min gamla Rollei 35 SE att uppbringa.
Vid längre resor som i somras Gbg-Sthlm-Tallin-Riga-Vilnius-Gdansk-Karlskrona-Vimmerby-Gbg med passagerare och full packning inkl. tankväska med regnskydd åker en nätt kamera - Hasselblad 2000 SW/M - ner i tankväskan. Låter kanske extremt klumpigt, men icke. Inget extra objektiv, endast ett litet ministativ dvs bordsstativ med trådutlösare och 15 a 20 rullar dia. En kul fördel är att man väcker en viss uppståndelse när man hivar upp en mellanformatskamera ur tankväskan. Spec. japanska men även koreanska turister glömmer fullständigt bort både utsikten över Prag eller krigsmonumenten i Berlin. Kombinationen fullpackad japansk MC och kamera med vev är en oslagbar turistmagnet. En klar nackdel är priset på film, framkallning och magasin samt att man blir betraktad som ett UFO när man frågar efter diafilm i 120-format.
Bilden är dock tagen med en SonyEricsson 810 vid min resa till Jutunheimen nyligen, Bladarn ligger i tankväskan.

En rejäl tankväska är bra, själv har jag en Givi Voyager som man kan dela på och även via "bälg" förstora ytterligare ett snäpp, men då börjar GPS och andra instrument att skymmas.
Tyvärr är den inte vattentät men det ingår ett transparent regnskydd som träs över. Men det bör fästas väl då det annars står som en ballong pga luftsuget bakom kåpan. Och glöm för all del inte att ta på skyddet innan regnet faller, inte så kul om man kör på motorvägen i tät trafik och råkar ut för en störtskur-jo jag är på jakt efter en AW-kamera.
Annars skulle jag rekommendera att se närmre på Touratechs sortiment. De har tankväskor i olika storlekar som är direkt anpassade till kamera.
Håller med föregående skribenter. Att ha en kamera på rygg eller mage är inte att rekommendera men måste tyvärr erkänna att jag slarvar här ibland mot bättre vetande.
 

Bilagor

  • DSC00553.jpg
    DSC00553.jpg
    19.6 KB · Visningar: 267
Min gamla hoj tålde inte riktigt hårdköret i Norge så jag fick ställa den här och ta bussen hem :) /FW
 

Bilagor

  • P1010033_2.jpg
    P1010033_2.jpg
    35.3 KB · Visningar: 265
Jag har en BMW K 1200 RS -98 (nu 8930mil) med tankväska och sidoväskor.

På semestern (max fyra veckor) har jag ca 60kg packning! Då är jag förberedd för det mesta.

I somras var jag en vecka och fotograferade i samband med finska VM-rallyt, vilket betydde att jag hade två kameror med varsitt objektiv bl a. Kan väskan vara på 20-30L där jag har all utrustning inkl minidator, extra hårddiskar osv.

Jag har också en Lidl-mcryggsäck, men jag försöker ha den tom när jag kör.

I somras blev det knappt två veckor i Finland, och knappt två veckor i Baltikum och Polen. Annars har det de senaste åren blivit mest resor i Ryssland väster om Ural (eg väster om Volga), dvs från Murmansk till Kaukasus (Elbrus)/Svarta havet.

Nästa sommar blir det förmodligen minst en vecka i Polen.

2013 kan det bli att skicka en hoj till USA. Då kan man snurra där några semestrar.

Sedan skulle det gälla att få ut bilderna på nätet också!
 
Låter som väldigt mycket packning. Jag har också ofta med mig 2 kamerahus och ett antal objektiv.
Skulle gissa min packning är på 25-30 kilo.
Nu har jag inte kvar min K1200RS så jag kan inte titta i den intruktionsboken. Däremot kan jag titta i den för min K1200GT.
Där står maxlast sidoväskor <8 kg, Stor top-box <10 kg och tankväska <5 kg. Maxhastighet med väskor <180 km/t. Så skall man följa detta och inte lasta en massa på sadeln kan man få med sig 31 kilo.
Det är kanske lite mer än jag hade med mig till Alperna, Italien och Sardinien på en 2 veckors resa. Därav var nog kameradelen 10 kilo.
 
Jag vägde inte packningen i år, men förra året var det ca 60kg.

Det är mycket på sadeln, och det är nätt och jämnt att jag ryms mellan packningen och tanken. Det är tur att jag är smal!

Hastigheten är inget problem. Det är sällan det går fortare 100kmh med packning. Jag är ute för att titta mig omkring och njuta av omgivningarna, och då går det sällan fortare än 70kmh. Ibland kan det vara 10cm djup finsand och då får man slira på kopplingen i ettan... (Jag har en F 650 -95 för lite sämre vägar).

Det finns en vedervärdig väg som går längs Ladogas västra/NV kust via Lahdenpohja. Där har jag tvingats köra tre gånger. Där finns alla ingredienser. Grusväg, krokigt, tvättbräda som saknar dess like, mycket lös finkornig sand i ytterkurvor, och möte med timmerbilar, och ett damm utan dess like om det inte regnar. SMC rekommenderar hojar typ GS Adventure i denna del av världen! Här har jag dock kört på nästan alla vägar med K 1200 RS.

Hade med mig campingutrustning som jag aldrig behövde använda, och det är ju hälften av packningen i volym.
En ohmmätare kom till användning i år (och några säkringar).

Verktyg är tunga och jag vill kunna reparera punkteringar på plats, så jag hade t ex kompressor med också. Jag reser ju inte på sådana ställen där man lämnar hojen obevakad mer än några minuter.

Nåja, utrustningen var åtta A4-sidor i Word.
Sedan brukar jag ta in på ställen där det inte bjuds på frukost. Jag börjar bli specialist på att ta in på billiga ställen. Ibland bor man gratis, fast då ingår frukost.

Tanken är att skära kraftigt i utrustningslistan till nästa år/sommar.
Problemet är väl bara att jag måste lära mig lite polska till nästa år, annars låter det inte trovärdigt när jag säger att jag talar alla språk...

Med tanke på Polen så är landet fullt av Schumacher wannabees, dvs man kör förbi fastän det inte verkar finnas några luckor. Det var pratiskt taget värre än i Ryssland.

Från det ena till det andra, gillar man att fotografera gamla hus (för att inte tala om hela byar) då är man helt rätt i synnerhet i Ryssland. Lite finns i Lettland och Litauen också. I Polen har man haft vett att renovera en hel del i stället för att riva och bygga nytt, om jag inte såg fel.

När bensinen kostar 12,50kr i Polen förstår man att alla är inte fattiga, dvs de är ganska få.
Tyvärr kan man inte stanna och fotografera "allt intressant" för då skulle man inte komma framåt/hem.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar