Annons

Hojåkande fotografer - finnd ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kapsyl

Aktiv medlem
Har nu läst igenom de flesta "nybörjarkameratips-trådar" och nu är jag ännu längre från ett kameraköp än innan.

Jag inbillade mig att om jag köpte en G11 skulle jag kunna ta bra foton och helt enkelt lära mig vilken sorts foton jag kan ta och inte. Det jag prioriterar mest är att kunna ha med mig kameran jämnt. Det har jag idag med min ultrakompakta men tar sällan bilder eftersom jag i stort sett aldrig blir nöjd med bilden. Har trixat färdigt med den kan man säga.

Då jag också har fått ett motorcykelintresse så åker jag ut i landskapet och fotar en hel del. Blir på allt! Då har jag lånat Canon D450 med flera objektiv. Men skall jag ut på långresa med moppen har jag ingen lust att släpa på den resväskan. Därav föddes iden om en G11. Som efter ett besök i detta forumet blev ett val mellan G11 och S90. Och som nu helt plötsligt har utökats till om jag likt förbannat inte skall ha en "riktig" kamera.

-Är det någon här som brummar omkring på hoj och då har med sig kameran samt en del packning? Utveckla gärna svaret i hur ni resonerar kring ert val av utrustning.

//Jonas
p.s. Fasicken vad detta är svårt. Man skulle varit stenrik! Eller kanske arbetat i någon foto-affär.

Jag hänger på mig en fotorygga när jag åker ut med hojen för att hitta bra motiv mm. Har kanske tre-fyra olika gluggar med å lite annat.
Långresa, packas allt ned i en sidoväska. Men en LX3,a står på listan för att alltid ha med.

Jag hänger på mig en fotorygga när jag åker ut med hojen för att hitta bra motiv mm. Har kanske tre-fyra olika gluggar med å lite annat.
Långresa, packas allt ned i en sidoväska. Men en LX3,a står på listan för att alltid ha med.

-Har du stativ med dig?
-"Fototrygga", är det någon ryggsäck som är vattentålig?
-LX3, är det Panasonic du menar?

Var ute å körde senast i onsdags å fotade. En axelväska är mer praktisk. Lättare att hänga av sig, lättare att komma åt grejerna. I den har jag en 40D med Sigma 17-70 alternativt 18-200 å då har jag täckt in de flesta behov.

Inte nog med det. I vänsterfickan på bamsejackan ligger en Powershot G11: Lätt, diskret, framför allt vid gatufoto, bekväm att arbeta med.
Jag har lagt ut både porträtt och landskap tagna med G11, kolla om resultatet duger...

Jodå, vi finns. Jag packar med mig mitt vanliga stativ, jag letade efter ett litet smidigt men de höll inte måttet. Systemkamera med 300mm, 105mm makro och 24-85, ibland också 12-24mm. Stativet surrar jag in i soppåse och fäster bak tillsammans med packrullen. Kamera med några objektiv har jag i tankväska och det jag inte förväntar mig att använda under åkandet packar jag ner i sidoväskorna.

Jag har också köpt en 70-300 som reseobjektiv men skall jag till något speciellt ställe som Runde i Norge blir det 300 och 1,4 telekonverter.

Det är tungt men värt det.

Här är min hoj på Sognefjell i Norge på väg hem från Runde.

och i Kiruna med Kebnekajse i bakgrunden

/FW

Bilagor

• DSC_0293.jpg
    DSC_0293.jpg
    19.6 KB · Visningar: 551
  • _DSC2916.jpg
    _DSC2916.jpg
    17.7 KB · Visningar: 548
Här kommer svaret i rätt tråd!

Jo jag gillar också åka MC och fota.
Ibland när jag främst skall köra hoj och inte tror jag skall träffa på något speciellt att fotografera så är det skönt att bara ha med min G9 i fickan eller tankväskan.
Så länge det är bra ljus tar den ju hyfsade bilder. Den har en fördel till och det är att det går att fota utan att ta av sig hjälmen. Det är inte så lätt med en dSLR.
Skall jag på längre turer som till Norge eller Alperna så blir det betydligt mer utrustning.
Ofta har jag 5D med vidvinkel eller 24-105 och en 1DMKIIN med 70-200/2,8 i tankväskan. Bak på pakethållaren har jag en kameraväska med ytterligare objektiv, blixt, tillbehör och en Macbook Air.
Personligen tycker jag det är så stor skillnad på bilderna jag kan få med G9:an och med en riktig dSLR, så jag tar besväret att släpa på grejorna.
Van som jag är med resultatet från de större kamerorna och tillgången på bra objektiv så har jag lite svårt att acceptera resultatet från Canon G9 i annat än vissa lägen.
Skickar med en bild på min MC med full packning.
Den bilden är faktiskt tagen med G9.
Vill du se en annan och lite större bild kan du följa länken:
http://www.fotosidan.se/gallery/view...878990&target=

Bilagor

• IMG_0162.jpg
    IMG_0162.jpg
    27.7 KB · Visningar: 533
Jag är ingen MC-åkare, däremot flitig trampcyklist. Häromåret cyklade jag Stockholm-Paris, och hade systemkamera med vidvinkelzoom och 85:a med, plus en kompakt. Skulle jag göra samma grej igen, så blev det bara en bra kompakt, för det är ganska meckigt att gräva fram kameran ur styr(tank-)väskan ideligen, jämfört med att ha en kompakt i fickan.

Ååh, var ni tvungna att lägga in bilder. Nu vill jag att det blir vår! Jag var bara tvungen att gå ut och starta upp moppen en stund ;-)

Flash Gordon, din länk funkade inte. Jag ville gärna se den i bättre format.

Jag kan nog tänka mig att ha en större kamera med mig. Tankväskan får nog helt enkelt bli en ordentlig sak som dedikeras till kameran.

Jag har tänkt mig en Norgetripp nästa år. Ponera att jag inte köper en systemkamera, vilken av kompakterna är mest lämpad?
De jag kikat på är, G11, S90 och SX1 IS.
SX1 är jag lite sugen på eftersom idag har jag med mig ultrakompakten och en videkamera. Med SX1 har jag en kamera. Problemet är att när jag lånar D450:an så använder jag vidvinkel en hel del. Tycker det är ett jävligt roligt objektiv som ger actionfyllda bilder.

Ja, inte sjutton kan man va utan DSLR och en grym vidvinkellins. Inte jag i alla fall vare sej jag paddlar, seglar eller åker tvåhjuling. Men systemkameran och kompakten kompletterar varandra fint, kan inte va utan Powershoten heller. Den vinklingsbara skärmen underlättar att få goa vinklar och perspektiv utan att man behöver kräla på marken.

Jag kör inte hoj i den bemärkelsen, utan Vespa (MC-reggad), som jag gärna använder i mitt yrke som fotograf.
I tjänsten gäller fotorygga och utrustning i toppboxen.
I tjänst, eller på fritid, finns alltid en kompakt i bältesväskan. En Ricoh GR Digital III. Tack vare sin fasta, vidvinkliga optik, presterar den ruskigt bra bilder.

Har en KTM 990 Adventure. Brukar ha kameran (5D) i tankväskan med kanske ett extra objektiv. Annars har jag all extra objektiv och kameror i en kameraryggsäck som jag stoppar ner i en av sidoväskorna. Tar jag med mig mitt 500mm så har jag det i orginalväskan och spänner fast det med spännband längst bak.
Problemet blir försäkringen om man vurpar. Kamerautrustningen är ju värd mer än hojen. Vet inte riktigt hur det skulle bli då så jag har extraförsäkring för kameran.

Åker jag ensam så har jag fotoryggan på mig. Om hustruten åker med så har jag en DSLR med kitobjektivet, 35-70 eller 50mm i en KATA midjeväska fram på magen och ett par gluggar till samt ett enbenstativ lättåtkomligt i packningen. ´Det har hänt att jag surrat tripoden utanpå packningen också.

Bilagor

• mobil 001.jpg
    mobil 001.jpg
    13 KB · Visningar: 408
Eftersom jag inte har wobbelhinkar på min gamla Honda så går jag nu ifrån systemkamera och kommer att satsa på en kvalitetskompakt istället.
Jag vill ha så lite med mig som möjligt och ändå få med mig hyfsade bilder hem.
Dessutom, att vurpa med ryggsäcken full med hårda prylar är som att be om bruten rygg.

En ryggsäck full med kameraprylar är nog inte smart om olyckan skulle vara framme. De är svåra att spänna fast på mcn på något vettigt sätt om inte inte tillhör fransgänget och har en fånig sissybar därbak.
Skall man ut och åka ett par veckor så är det svårt att bara klara sig med kreditkortet och en kompaktkamera.
Packväskor eller wobbleholkar som du kallar dem har ingen negativ effekt på min hoj upp till farter på 200km.
Det har däremot det man lastar ovanpå sadel och pakethållare. Nästa gång jag skall köra autobahn skall jag inte ha en vattentät rulle där bak och måste en mer strömlinje formad lösning för kamerorna.
Å andra sidan kan man lika gärna undvika autobahn och ta Autozug genom Tyskland. I farter under 160km känns inget wobbel alls även med den packningen jag har med mig på bilden.

Jag har en 36 liters GIVI topbox och i den brukar det finnas med ett kamerahus med en semesterzoom (Tamron 18-250). Tar inte mycket plats och väger inte så mycket men ger många möjligheter.

Tycker inte jag märker av GIVI boxen ens över 200, den ligger i lä bakom mig.

Kör en Suzuki Bandit 1200S

Själv kör jag ingen plastraket utan tuffar fram med V-Twin, Kawa Meanstreak, och en rygga. Fungerar ypperligt bra. Har funderat på något fäste för att ta bilder under färden. Nån som har någon idé på ett bra sådant?
Platsen ser ut så här:
http://www.xjs.se/k7.jpg

Tankväska

Jag får rekomendera Tankväska av märket Bagster (tyvärr dyr),dom är täta,lätta att få ur grejjorna och rymliga om du väljer den modell som bygger på höjden.
Då kan du få med det mesta som du behöver både kompakt och dslr med några
objektiv,jag avråder definitivt ryggsäckar eller liknande som fästs på kroppen.
Normalt sett dedikerar jag en packväska till fotoutrustning och den andra får jag
klara mig med till personliga prylar,men det är när jag åker ensam.

Canon G11 är en mycket trevlig kamera,du klarar dig mycket väl med en sådan,och
då kan du skita i packväskor,toppbox och tankväskor,då gäller fulladdat plastkort
och hotell,köp kallingar och strumpor när du behöver,släng efter hand.
Janne

Senast ändrad:
1200-kubikare är säkert perfekt på touring, riktiga milslukare och bekväma att åka på. Det är väl som med kameror, man behöver olika grejer till olika saker.
Själv hade jag nöjet att skumpa omkring på en gammal lånad Vespa i djunglerna på Sao Tome, en ö som ligger utanför Afrikas kust mitt på ekvatorn. En inföding till guide satt bak. Körde på stigar som var så smala att två gående inte kunde mötas. Men jag kom åt goa människor och vyer. Det hade jag inte kunnat göra med en monstermaskin.

Nåja tråden skulle handla om kameror eller?
Med en Polariodkamera öppnades alla dörrar till alla hyddor, infödingarna stod på kö för att bli plåtade i skogen och på stranden med sina urholkade trästammar till fiskebåtar. Sen var det fritt fram att köra med kompaktkameran och systemkameran. Pittoreskt som fan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar