Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hobbyfotograf vill veta mer...

Produkter
(logga in för att koppla)

LuNk4n

Medlem
Jag har precis köpt en Nikon D50, trots att jag
är en ganska okunnig amatör - men ivrrig att lära
mig mer. Dels söker jag febrilt efter kurser
att delta i, men innan jag hittar någon skulle
det vara bra om jag själv kunnde försöka lära mig
en del. Tyvärr är den medföljande manualen inte
mycket till hjälp. Så här är några frågor:

* Finns det någon bok, hemsida, tidning (etc) som
på ett begripligt sätt lär ut grunderna, termer
och annat?

* Jag har Photoshop 7 på datorn, och skulle gärna
vilja ha en grundkurs i programmet. Gärna en bok
man kan sitta hemma och öva med?

* Finns det någon bok/brochyr för just Nikon D50,
som beskriver inställningarna - hur/när/varför?


Som sagt, jag kan inte mycket, men har både tid
och vilja att lära mig allt. Och detta inlägg
är början på allt detta, så jag skulle vara
evigt tacksam för svar.

MVH
Mikael Lundqvist
 
Du kanske kan börja här?
http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/
Eller så knatar du iväg till biblioteket och lånar en grundbok om fotografering, många böcker är säkert gamla och hanterar svart/vitt med grunderna är den samma som för digitalt så det är bara att läsa det om erbjuds.

Sedan så är det bara ut och öva, om du kör fast så går det bra att ställa frågor här på forumet. Mycket är säkert redan besvarat så prova att söka först.
 
Finns det någon bok, hemsida, tidning (etc) som på ett begripligt sätt lär ut grunderna, termer och annat?

Vad gäller böcker så började jag med "Digitalfoto" av Thomas Nykrog. Den går snabbt och kortfattat igenom grunderna vad gäller det mesta inom digitalfotografering (fototeknik, bildbehandling etc). När det kommer till tidningar så kör bl.a. tidningen FOTO en "digital systemskola". Förutom FOTO så är Kamera & Bild också en trevlig tidning med allt från teknik och utrustning till bildbehandling och praktisk fotografering. På nätet är Fotosidan en utmärkt källa till information och kunskap, speciellt forumet (och dess kloka människor) som lärt mig massvis! Loggar in och läser i stort sätt var dag.

Jag har Photoshop 7 på datorn, och skulle gärna vilja ha en grundkurs i programmet. Gärna en bok man kan sitta hemma och öva med?

Biblioteket är min första rekommendation med tanke på att version 7 är en ganska "gammal" version av Photoshop. Annars såg jag att bokrean erbjöd böcker om PS7. Själv kör jag med Photoshop Elements 3 (ihop med RawShooter), vilket jag kan rekommendera då den även är skonsam mot plånboken. :) Med hjälp av lite plug-in har du det mesta man behöver som hobbyfotograf.

Finns det någon bok/brochyr för just Nikon D50, som beskriver inställningarna -hur/när/varför?

Instruktionsboken/manualen tycker jag är en bra start. När du väl lär dig och fått en uppfattning kring grundläggande begrepp så ger den ännu mer och räcker en bra bit.


Lycka till med din nya D50 och återkom gärna med frågor (jag hjälper gärna till så gott jag kan). Själv är jag supernöjd med min D50 och längtar nu bara efter lite mer behagligt fotoväder! :)
 
jag har
John Shaws Nature Photographers Field guide och
Peterson Understanding Exposure. Dessa tycker jag är väldigt bra..går igenom lite grunder och vad man ska tänka på med tillbehör osv..och tar upp lite fiffiga knep om dittan o dattan..

båda är på engelska dock men det kanske inte gör något..
 
jag vet inte hur det är med er andra men jag tyckte att det gick super bra att lära sig det mesta i analoga fotoböcker.. Det är ju ungefär samma princip. I och för sig fotade jag analogt först också men jag tror inte att du ska vara rädd för att ta en titt i en sån om du har en liggandes hemme från någon far eller mor vilket jag hade. lycka till!
 
Köp bok på nätet

Jag har själv lärt mig några program via böcker från Skandinavisk Databöcker, www.databok.se
Det är i alla fall billigare än att gå på kurs!
 
donka skrev:
jag vet inte hur det är med er andra men jag tyckte att det gick super bra att lära sig det mesta i analoga fotoböcker.. Det är ju ungefär samma princip. I och för sig fotade jag analogt först också men jag tror inte att du ska vara rädd för att ta en titt i en sån om du har en liggandes hemme från någon far eller mor vilket jag hade. lycka till!

Stämmer bra! Jag har varit på antikvariat och köpt billiga (äldre) böcker. :)
 
Tack för alla svar. Mycket trevligt forum!

Klockan är ganska sent nu och istället för att ringa
bättre vetande och fråga slänger jag ut frågan här:
Vad är Photoshop CS. Jag sitter själv, som sagt,
med Photoshop 7.0 - vad är skillnaden?
Och är CS något jag ska överväga skaffa, trots
att jag har 7.0 ?

(Ja, jag vet! Som någon sa, 7.0 är gammalt. Men
bra mycket bättre än Windows Paint.) :p
 
PS CS är ver. 8 och CS2 är ver 9. En av fördelarna med att uppgradera till CS2 är att du kan köra RAW-framkallningen i PS.
 
Tack Daniel för ditt snabba svar, trots den sena
timmen inatt. Blir till att uppgradera P.S till
8 eller 9 verkar det som.

Jag tänkte under morgondagen beställa böcker, då
en av er rekommendera det. 500 kronor tycker jag
kan vara okej budget, och de böcker jag hittat
skulle behöva tas en titt på av er för att ev
sålla bort onödigt - om någon orkar:

Gå in på t.ex. adlibris.se och knappa in nummren,
som jag skrivit efter författaren, i sökfältet.

* = de böcker jag själv tror är bra nybörjarböcker?
Men självklart lockar en titel från National Geographic.
Vilka tycker ni jag ska köpa till en början?


* "STORA FOTOBOKEN", av: John Hedgecoe, (9153426207)

* "DIGITALFOTO", av: Thomas Nykrog, (9153427106)

- "Digitalfoto", av: Tim Daly, (9127355144)

- "Fotoskolan: KOMPOSITION", av: Ulf Sjöstedt, (9127353400)

- "National Geographic. Den stora fotoguiden", av: Peter K. Burian, (9137119141)

- - - - - - - - - - - - - - -

Flera boktips är välkommna, men tänk på att de
bland annat ska rikta sig till amatörer och hobby-
fotografer - pedagogiska böcker med andra ord.

Med vänliga hälsningar:
Mikael Lundqvist
 
Och ännu en liten fråga:
Vilka tidningar om foto har vi i sverige, och hur
får man tag på dessa? Webbsida kanske?
Med "Få tag" menar jag komma i kontakt med, dels
för att kolla utbuden och sedan eventuellt köpa
en prenumeration.

Som jag ältat tidigare, så är jag amatör - vilken
eller vilka magazin riktar sig till oss?


Mvh
Lundqvist
 
Jag rekomenderar att du kollar på de Brittiska alternativen. Tyvärr så har vi inget bra svenskt allternativ idag, de flesta svenska tidninar håller mest på med tester av prylar och glömmer ofta bort bilden (en lite resarvation eftersm det har kommit fler nya tidninar sista tiden jag inte har koll på).
Practical Photagraphy är t.ex. en väldigt bra Brittisk tidning.

När det gäller bok så rekomenderar jag "National Geographic. Den stora fotoguiden". Den är bra och går igenom från grunden till det lite mer avancerade.

Greven
 
Ett bra sätt att spara pengar är att köpa lågprisalternativ.

Att uppdatera till Photoshop CS2 kostar tretusen spänn. Ganska dyrt, om du bara vill kunna ta hand om råfiler...

RawShooter Essentials är gratis på www.pixmantec.com

Själv köper jag PhotoImpact från www.ulead.co.uk för trettio pund och saknar inte Photoshop speciellt mycket... Prova gratis i 30 dagar.
 
Det är svårt att hitta bra böcker. Fundera på en sommarkurs. Ett tips; så gott som något; är att våga ta dåliga bilder och lita på din intuition.

Det är ändå så att den stora lejonparten av ens bilder saknar mervärde. Våga ta dåliga bilder, experimentera, fundera på vilka bilder som ger mervärde och vilka som inte ger det, varför och släng sedan de som är överflödiga. Med tiden kommer också bildkänslan.

När jag själv fotograferar räknar jag med att minst nio bilder av tio saknar mervärde.
 
Det bästa är väl ändå att skaffa en ganska enkel kamera att börja lära sig grunderna med och sedan byta upp sig till en mer avancerad kamera när man börjat fatta lite hur det funkar.

En bra kamera ger inte automatiskt bra bilder, samt att en bra fotograf kan fixa bra bilder med sunkiga kameror.
 
Angående: * "STORA FOTOBOKEN", av: John Hedgecoe, (9153426207)

Rent kunskapsmässigt är denna bok inte så tokig då den tar upp det mesta som kan vara värt att veta. Mycket nyttig om man vill kunna leta efter allt från grunderna till anvancerad fotokunskap. Bilderna som fungerar som illustrationer brukar dock vara bedrövliga. John är en äldre herre som själv tagit bilder till sin bok. Många av bilderna har tagits från tiden då Beatles fortfarande hade blöjor och när hippies hade sin storhetstid. Detta i kombination med sisådär tryck blir inte så imponerande. Även om jag inte sett den absolut senaste upplagan har jag ofta tittat i tidigare upplagor från sent 80tal till sent 90 tal.
Men för 200kr är det mycket kunskap per krona och framför allt ganska heltäckande så du slipper undra om det är något du har missat. Och kilopriset är inte så tokigt heller (135kr kilot) det är inte mycket dyrare än korv eller lösgodis ;-)
Slutsats: Ett bra köp, men bli inte besviken på bilderna i boken. De fyller sitt syfte som illustrationer till fototekniska fenomen men om du letar efter inspiration så titta på andra ställen. (Fotocommunities, fototidningar, fotografers hemsidor, månadsmagazin (National geographic, Café, Elle, Vouge, Plaza, Vagabond, eller vilket område inom foto som nu råkar intressera dig).MVH, Niclas Vestman
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.