Annons

Hobby fotograf som tjänst / på uppdrag.

Produkter
(logga in för att koppla)

ixxy

Aktiv medlem
har nu börjat försöka sätta mig in i det här om hobby fotografer som utför tjänster och tar uppdrags fotograferingar.

Jag har företag så jag har aldrig bytt mig innan men vart går gränsen.

Att erbjuda 30 minuter studio fotografering är ju för mig en tjänst men kommer det fortsätta vara okey att göra som hobby?
Hittar massa texter som jag uppfattar det som att hobby ej får utföra tjänster eller ta uppdrag utan enbart får erbjuda färdiga produkter.
t.ex. sälja en färdig "tavla" av naturen är okey men inte att åka ut och fotografera på uppdrag av någon och sedan leverera bilden.

har jag uppfattat detta korrekt ?

hur kommer det blir för de som använder frilansfinansiering ? då är man ju hobby fotograf ( för man har ingen egen f-skatt) men det är ju frilans finans bolaget som fakturerar för tjänsten. (man är alltså anställd av frilans bolaget )

Eller tänker jag helt snett nu ?

Re: Skatteregler

har nu börjat försöka sätta mig in i det här om hobby fotografer som utför tjänster och tar uppdrags fotograferingar.

Lättas är att läsa på hos skattemyndigheten.

Om jag som privatperson erbjuder en tjänst till en annan privatperson är inkomsten skattebefriad under vissa belopp. Tror det är 10000 kr / år. Däremot måste du redovisa inkomster från 1000 kr / år och uppåt till skattemyndigheten.

Enklas är att hålla reda på alla kvitton på intäkter och utlägg och göra en enkelt bokslut efter varje år. Är brutto summan > 10000 kr behöver man inte betala någon skatt eller andra avgifter.

Med reservation för ändrade regler ;-)

Lättas är att läsa på hos skattemyndigheten.

Om jag som privatperson erbjuder en tjänst till en annan privatperson är inkomsten skattebefriad under vissa belopp. Tror det är 10000 kr / år. Däremot måste du redovisa inkomster från 1000 kr / år och uppåt till skattemyndigheten.

Enklas är att hålla reda på alla kvitton på intäkter och utlägg och göra en enkelt bokslut efter varje år. Är brutto summan > 10000 kr behöver man inte betala någon skatt eller andra avgifter.

Med reservation för ändrade regler ;-)

de där reglerna har jag koll på det är inge problem utan det är just det där med att sälja tjänster åt andra.

sälja produkter inga problem.

Tjänst eller vara

Enligt skatteverket:
Hobby:
•Om verksamheten är självständig och varaktig
men saknar vinstsyfte betraktas den som
hobbyverksamhet. Beskattning sker för sig
inom inkomstslaget tjänst och man betalar
själv sina socialavgifter i form av egenavgifter.
Hobbyverksamhet skiljer sig från annan inkomst
av tjänst genom att:
• Resultatet av verksamheten beräknas för sig.
• Om det blir underskott behandlas det på
särskilt sätt.
• Om det blir överskott ska du betala egenavgifter.

varför kan inte uppdragsfotografi betraktas som hobby, varför kan inte en tjänst som fotografi (där varan är bilderna) deklareras som hobby?

Jag har fått uppfattningen från skatteverket att man är lite skeptisk mot alla nystartade fotoföretag. För att det skall vara ett företag man driver skall verksamheten vara vinstdrivande eller iallafall vara det i framtiden om än i liten skala. Ett företag är inte ett sätt att finansiera prylar till sin hobby.

Hobbyverksamhet blir ju isåfall allt som inte är vinstdrivande, alltså om man fotograferar men gör det så billigt så det bara täcker utgifterna man har i form av utrustning och besin. Jag har fakturerat som hobbyverksamhet, har också en timanställning inom foto vid sidan av ett "riktigt jobb". Funderade på att starta företag under våren men eftersom jag inte har någon stor omsättning på prylar samt inte uppfyller kraven för företagande (vinstsyfte) var det varken till fördel eller ett krav. Alltså pysslar jag med hobbyverksamhet.

Jag var på skatteverkets startaegetkurs. Där var det en kille som hade en enormt stor akvariefisksuppfödning som hobbyverksamhet. Helt okej enligt skatteverket då det inte var vinstdrivande utan någon han gjorde på fritiden. Dock funderade han nu att ta steget till att ha det som företag och utöka verksamheten.

Efter kontakt med skattverket kan det förenkals ner till detta.
Produkter som redan finns är inga som helst problem att sälja som hobby fotograf.
t.ex. en natur bild som redan är tagen)

men man får inte som hobby fotograf erbjuda tjänsten att fotografera bilden.

Hobby får sälja produkter. Men inte tjänster. företag får utföra båda.

t.ex. att erbjuda 30 minuter student fotografering i studio är inget en hobby fotograf får göra. detta p.g.a. att det är en tjänst som skall utföras och det är reklam. Är det hobby så får man ej göra reklam för det som säljs.
t.ex. en hemsida där ett erbjudande om fotografering finns är klassat som reklam.

Det finns inga fribelopp för privatpersoner att erbjuda tjänster som hobby däremot finns det ett belopp på hur mycket man får tjäna på produkter innan man skall betala moms och skatt på det. men om man kommer upp i det som vinst så rekommendera skatteverket att man har företag för då är man uppe i något som kan uppfattas som att hobby drivs med vinst intresse.

Man kan gå runt detta genom att använda frilans finans bolag för då är det inte du som person utan det bolaget som måste ha f-skatt. och då r det helt lugnt om man väljer något av de seriösa bolagen som finns.

( detta inlägg är skrivet medan jag pratade med skattverket. )

Efter kontakt med skattverket kan det förenkals ner till detta.
Produkter som redan finns är inga som helst problem att sälja som hobby fotograf.
t.ex. en natur bild som redan är tagen)

men man får inte som hobby fotograf erbjuda tjänsten att fotografera bilden.

Hobby får sälja produkter. Men inte tjänster. företag får utföra båda.

t.ex. att erbjuda 30 minuter student fotografering i studio är inget en hobby fotograf får göra. detta p.g.a. att det är en tjänst som skall utföras och det är reklam. Är det hobby så får man ej göra reklam för det som säljs.
t.ex. en hemsida där ett erbjudande om fotografering finns är klassat som reklam.

Det finns inga fribelopp för privatpersoner att erbjuda tjänster som hobby däremot finns det ett belopp på hur mycket man får tjäna på produkter innan man skall betala moms och skatt på det. men om man kommer upp i det som vinst så rekommendera skatteverket att man har företag för då är man uppe i något som kan uppfattas som att hobby drivs med vinst intresse.

Man kan gå runt detta genom att använda frilans finans bolag för då är det inte du som person utan det bolaget som måste ha f-skatt. och då r det helt lugnt om man väljer något av de seriösa bolagen som finns.

( detta inlägg är skrivet medan jag pratade med skattverket. )

Då tycker jag du ska ringa igen för personen har fel. Bara att titta i deras broshyr och där finns en spalt om just Hobbty och erbjuda tjänster.
Exempelvis så får du debitera privatpersoner upp till 10.000 kr för en tjänst medan du bara får debitera företag 1000 kr ifall du har hobbyverksamhet.

http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681479/34411.pdf

/stefan

Då tycker jag du ska ringa igen för personen har fel. Bara att titta i deras broshyr och där finns en spalt om just Hobbty och erbjuda tjänster.
Exempelvis så får du debitera privatpersoner upp till 10.000 kr för en tjänst medan du bara får debitera företag 1000 kr ifall du har hobbyverksamhet.

http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681479/34411.pdf

/stefan

För att citera försa sidan i din pdf dock.

" Du utför inte arbete på uppdrag av någon annan."

som jag uppfattar det är det så fort du erbjuder en t.ex. studio fotografering så är det väl ett uppdrag som utförs av dig som person.

men läser man på sidan två (2) under tjänst(hobby) så är det bara att den man utför tjänsen åt skall betala sociala avgifterna och sånt.

Hittar dock inte de summorna du refererar till di det dokumentet.

Tror man får olika svar beroende på vem man talar med. Under våren när jag grävde i detta så förstod jag att det är syftet med verksamheten som definerar om det är näringsverksamhet eller hobby.

Sen att man fotar gratis åt någon med att de köper bilderna istället för en beställd tjänst är ju bara en formuleringsfråga. I exempelvis mitt fall ansåg de inte att syftet med min verksamhet var vinstdrivande och att jag därför inte borde starta ett företag och att det absolut är hobbyverksamhet.

"Det finns ingen inkomstgräns mellan hobby resp näringsverksamhet utan vi bedömmer syftet med verksamheten. Om det ska vara näringsverksamhet ska den vara självständig, varaktig samt ha vinstsyfte, annars räknas det som hobbyverksamhet. Vi bedömmer detta ifrån fall till fall. "

Just vinstsyftet är väl den solklara gränsen mellan hobby och näringsverksamhet.

För att citera försa sidan i din pdf dock.

" Du utför inte arbete på uppdrag av någon annan."

.

Det är inte exakt det där. Det står att det är utmärkande...

men läser man på sidan två (2) under tjänst(hobby) så är det bara att den man utför tjänsen åt skall betala sociala avgifterna och sånt.

Du missförstår denna mening. Det är ifall du har hobby, men anställs av ett företag så ska företaget betala sociala avgifter.

Om du frilansar och i slutändan får vinst på din verksamhet ska denna beskattas. Hur och vad du ska skatta för tycker jag du ska gå kurs på ;)
Själv har jag haft hobbyverkssamhet i flera år och haft ständig kontakt med skatteverket både på den privata sidan, men även på företagssidan.

Kontentan är att det är ok att erbjuda en tjänst inom fotoverksamheten inom hobbyverksamhetens regelverk.

/stefan

Det är inte exakt det där. Det står att det är utmärkande...

Du missförstår denna mening. Det är ifall du har hobby, men anställs av ett företag så ska företaget betala sociala avgifter.

Om du frilansar och i slutändan får vinst på din verksamhet ska denna beskattas. Hur och vad du ska skatta för tycker jag du ska gå kurs på ;)
Själv har jag haft hobbyverkssamhet i flera år och haft ständig kontakt med skatteverket både på den privata sidan, men även på företagssidan.

Kontentan är att det är ok att erbjuda en tjänst inom fotoverksamheten inom hobbyverksamhetens regelverk.

/stefan

Så det som kan konstateras är alltså att skatteverket är helt otorligt inkonsekventa och inte riktigt har koll på sina egna regler.

varför är jag inte förvånad?

T
Just vinstsyftet är väl den solklara gränsen mellan hobby och näringsverksamhet.

Precis! men det bästa är ifall man redan har en annan tjänst inkomst (alltså anställd av någon).
Det svåra blir om man är arbetslös. Blir svårare att förklara för skatteverket annars.
Men man får heller inte tjäna för mycket på sin hobbyverksamhet i längden!

/Stefan

Så det som kan konstateras är alltså att skatteverket är helt otorligt inkonsekventa och inte riktigt har koll på sina egna regler.

varför är jag inte förvånad?

De kan ju inte veta allt. De har ju broschyrer till detta som var och en får läsa. Sen erbjuder dom gratiskurser som jag rekommenderar att gå på med sina frågor. Kan de inte svara så¨tar dom det med experter. Skattefrågor är ganska luddigt och berror på hur man framställer allt.
Frågar du mig så är det lätt att "trolla" bort inkomsten om man gör på rätt sätt. Gör man på fel sätt så får man skatta en hel del. Och det är inte skatteverkets fel utan det är individens fel. Kan man inte så får man gå till revisor!

/stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar