Annons

Hmm. ska byta min Nikon 801s "Hindra mig"

Produkter
(logga in för att koppla)

MickeMick

Ny medlem
Tjenixen på Er!

Tja, jag gör historien kort.
Jag står i tagen att byta min trotjänare, en
Nikon F801s till en Nikon F80... Varför!?

Jag har ibland råkat stå inför tillfällen då jag inte har haft SP24:an med (Stor,Tung) men hade klarat av situationerna med en liten blixt. Min Nikon F801s är en gammal vän, vi har kånkat land & rike runt i världen. Egentligen är det inget fel på trofast men det är retligt att inte kunna behärska lite mörker ifall ifall.

Är det någon som har gått över till en F80 från F801s och tycker att det verkar vara en god idé?
Egentligen VILL jag att någon hindrar mig...
Verkar jag knepig?? Kanske... Men 727st rullar i trofast, gör honom lite speciell.....

Bästa hälsningar MickeMick.

Låter som ett nedköp. Har du några manuella objektiv, mellanringar eller konvertrar? De kommer inte att funka.

Hej
Har själv en 801s som andra hus. Fungerar mycket bra och jag ser själv avsaknaden av intern blixt som ett plus... varför? Kameran är bättre skyddad mot bla fukt, stötar mm och behöver jag blixt så monterar jag sb28 som verkligen ger bra blixtbilder. Min erfarenhet av interna blixtlösningar är att de är nödlösningar och man allt som oftast blir missnöjd med dem. Du förlorar också den fina sökaren som 801s har och det gedigna huset. Jag funderade själv på att sälja 801s men för att köpa en FM3a som andra hus till min F100 men har nu beslutat att behålla den. Behåll den - mitt råd eller titta mer på F100 (även denna utan blixt förvisso) som faktiskt mer liknar din 801s än F80.

Mvh
Johan

Ett alternativ är ju att du köper en mindre blixt att komplettera din 801 med när du inte orkar släpa med din SB-24. Nikon har väl såna där pytteblixtar också? Annars finns det ju från tredjepartstillverkare.

:eek: tja har du tagit så många rullar så är dags att göra en kalibrering på kameran ,autofokusen + rengöring!!
Nikon kommer snart med nya afs optik till hobby fotografen och då är det bra att ha en f80!
Jag tycker själv att du borde provlåna huset och testa själv f80 har bättre justmätare än 801:an dubbel exponeringar ,blixtkompensation, fem autofokus punkter som gör att kameran kan ta snabba autofokusbilder!
:D ! som sagt du måste prova själv och avgöra dina behov , annars är 801 en mkt bra kamera!

Hej!

Har själv en F80 som jag verkligen är supernöjd med. Kan starkt rekommendera den. Men som redan nämnts. Har du något äldre manuellt objektiv till din F801:a kommer du inte kunna använda det.

Varken P-läget, S-läget eller A-läget kommer fungera för F80:n med äldre manuella objektiv.

/Robert

Byta bort en 801:a?

Är du go eller? Byt inte mot en f 80!!!
Inga gamla goa objektiv fungerar till f 80. Dessutom tror jag inte att f 80:n är lika gedigen och pålitlig som din "gamla" kamera. De nya finesserna klarar du dig utan. Enda anledningen skulle väl vara om du är beroende av en snabbare autofokus. Har själv en likadan kamera som du som har gått ungefär likalångt i både ur och skur, och då pratar jag om allt i från våta fjällvistelser till torr savannsand. :cool:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar