Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjjjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lixxie

Aktiv medlem
Söker ett objektiv som ska ge skarpa och klara/ljusa bilder för inomhusbruk. T.ex i ridhus. Objektivet ska passa Nikon d50.
Tacksam för hjälp!

Lixxie skrev:
Söker ett objektiv som ska ge skarpa och klara/ljusa bilder för inomhusbruk. T.ex i ridhus. Objektivet ska passa Nikon d50.
Tacksam för hjälp!

Du behöver vara lite mer specifik. :)

Du skrev i en annan tråd att du har ett 70-300, är det något fel på det?. Det är ett kanonobjektiv. Jag vill inte låta taskig, men lär dig använda det innan du köper nått nytt och dyrt.

Är det ett objektiv med vidvinkel du behöver?

Men ursäkta mej då, jag köper väll ett om jag vill? Jag kan mitt andra, och det funkar inte bra för inomhus fotograferingsjobb.

Du behöver nog ett ljusstarkare objektiv.

Billigaste alternativet har du redan fått, dvs en fast 50mm f:1.8
Du får då drygt två stegs snabbare tider än med det objektiv du har.

Annars är nog en ljusstark zoom som du behöver.
typ Sigma 18-50mm f:2.8. Dessa kostar dock mer.
Men med bländare 2.8 får du bara dubbelt så snabb (ett steg) tid som med bländare f:4 som du nu har.

/Johan

Lixxie skrev:
Okej tack. Vill helst att zoomen går iallafall till 120mm

Tyvärr blir objektiv snabbt kostsamma när man vill ha både ljusstyrka och lång räckvidd.
Du kanske kan kolla efter dessa begagnade:
Nikon AF 85/1.8 (och gå närmre)
Nikon AF 180/2.8
Nikon AF 80-200/2.8 (lååångsam fokus)
Sigma 50-150/2.8 (nog över din budget)

Sen finns det en del makron i 90 och 105mm med bl 2.8 som kanske funkar, men de är rätt långsamma i fokus de också och om jag ska vara ärlig så 2.8 är inte direkt nog ljusstark när vi snackar dåligt upplysta idrottssalar och ridhus

Hej _Natta

Denna är tagen med Nikon 80-200/2.8. Funkar hyfsat i ridhus om det inta är för mörkt. Att autofokusen är lite långsam spelar ingen roll tycker jag då jag förfokuserar på hindret o sedan väntar in hästen.

Finns beg för runt 3000:-

Bilagor

• hopp.jpg
    hopp.jpg
    77.9 KB · Visningar: 210
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar