Annons

Hjelp minolta z1

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin t

Medlem
Igår när jag fotade i mitt rum hem så råkade ja slita ur minneskortet innan kameran hade tänkt klart (timglas på skärmen) och nu när jag stoppar i det står det unable to use card. Vad är det som har hänt med minneskortet och hur löser jag det, är lite oroad nu.
 
Jag skulle ställa kameran i visningsläge där du kan formatera kortet. Och givetvis formatera det...

Alternativt formatera det med kortläsare i datorn. FAT har jag på mitt kort.
 
Formatera alltid kortet i kameran... jag kunde inte låta bli att prova datorformatering en gång.

Då sket det sej, men en kompis med en Canon formaterade om det aktuella kortet i sin kamera (i min Minolta gick det inte).

Sen dess fungerar det igen, även om det heter Powershot eller nåt sånt numera...
 
Ok, tack för hjälpen, ska prova när jag kommer hem, annars får jag väll gå till någon lämplig affär och be om hjälp!
 
KG, har formarterat mitt kort i datorn utan att det blev fel :S. Säker på att du formartera i FAT? OBS! inte fat 16 eller 32 utan FAT, dvs fast 12, fast man aldrig skriver det så.
 
jag tror jag provade det mesta... har ingen lust att prova igen *s*
Formatering i kameran har aldrig svikit...
 
Jag har använt SD-kort formatterade som FAT16 växelvis mellan en GPS och Minolta Z1. Det har gått bra.

Du har provat scandisk/fsck?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.