Annons

Hjalp att komma i gang med Mac!

Produkter
(logga in för att koppla)

oops

Aktiv medlem
Igar bytte jag sida. Fran Windows till Mac. Ar nu livradd om jag har gjort fel beslut. Macen kanns mot alla odds langsam jamfort med min ett ar gamla PC laptop.

Vilken standard konfiguration av program rekommenderar ni som andvander Mac?

Pa PC anvande jag:
- Photoshop CS - bildbearbetning
- PhaseOne C1 Pro - RAW konventering
- AcDsee som ljusbord - grymt snabb bladdring och zoomning. Apples Preview/iPhoto verkar inte komma i narheten.

Jag har en PowerBook 1.5 GHz G4 15" med 128MB grafikminne och 512 MB internt. Blir det en markant fartokning i PS, C1 Pro etc med 1 GB i RAM. Provade C1 Pro igar pa macen och det kandes langsammare jamfort med min PC laptop (1Ghz Centrino och 512 MB).

Vore mycket tacksam for objektiva rad och ar absolut inte intresserad av nagon PC vs. Mac debatt. I love them both!

Jag skall fortsatta testa lite idag men alternativet ar att lamna tillbaks Macen och skaffa en IBM T42 istallet med motsvarande spec. Dock ingen DVD skrivare :(.
 
Titta in på 99mac.se eller hardmaccafe.com. Där finns det många hjälpsamma Macare.

En Powerbook med den specen borde kunna prestera hyfsat, tycker jag. Minnet är hyfsat, borde inte slöa till sig för ofta.
 
oops skrev:
Igar bytte jag sida. Fran Windows till Mac. Ar nu livradd om jag har gjort fel beslut. Macen kanns mot alla odds langsam jamfort med min ett ar gamla PC laptop.

Vilken standard konfiguration av program rekommenderar ni som andvander Mac?

Pa PC anvande jag:
- Photoshop CS - bildbearbetning
- PhaseOne C1 Pro - RAW konventering
- AcDsee som ljusbord - grymt snabb bladdring och zoomning. Apples Preview/iPhoto verkar inte komma i narheten.

Jag har en PowerBook 1.5 GHz G4 15" med 128MB grafikminne och 512 MB internt. Blir det en markant fartokning i PS, C1 Pro etc med 1 GB i RAM. Provade C1 Pro igar pa macen och det kandes langsammare jamfort med min PC laptop (1Ghz Centrino och 512 MB).
:(.

AcDsee finns inte portad till MAC, Iphoto är värdelös i det fallet, testa Norska Fotostation istället.
Beträffande CS, kör själv CS i min gamla G4 350 Hz maskin, men jag har styvt 1 Gb i ramminne. Så tror att du får en markant ökning med 1 Gb i PB:n.
Phase One vet jag inte så mycket om!Då jag gör mina raw-konvertering direkt i CS.
Ilkka; MAC användare sedan 10 år!!
 
Kör mac'en OS X?
I så fall, är Capture 1 Pro anpassat för det?
I så fall borde macen vara avsevärt snabbare än pc'n
Jag har en TiBook 500 MhZ, och den är snabbare än min 1 GhZ pc.
Det finns en hel drös faktum till detta, bland det viktigaste är instruktions-"pip'en" i processorn.
Apple's är kortare (7 st) medans Intels är 20.
Om en felaktig instruktion kommer måste hel pip'en tömmas & sändas om.
Mitt råd är, testa och kör ett tag. Titta inte bara stenhårt på tider, utan även på "känslan".
Jag tror att du kommer att bli nöjd.

/ E
 
Som Ingemar skrev, titta in på 99mac.se, där finns hur mycket information som helst och en oändlig mängd mac-kunniga personer som är villiga att hjälpa till med i princip vad som helst.

Annars kan jag bara säga att jag hoppas du blir nöjd med datorn!
 
Tack for era kommentarer. De inte helt inforfriande forvantningarna kan ju ocksa bero pa jag trots ett nattpass till 5 i morse inte annu ar helt flytande i Mac. Jag hoppas hinna plocka upp PS CS idag och aterkommer med en jamforelse.

Jag tror att C1 Pro skall vara Mac OS X native.
Haller helt med om att farten inte ar allt. Kanslan och laptopens format bidrog mycket till kopet. Jag maste dock hitta ett bra ljusbordsprogram. Skall testa fotostation tack.
 
För att sortera och hålla koll och ordning på bilder så tycker jag att "iView MediaPro" är bäst. Mycket bättre än Apples eget motsvarande. Testa det.

//mats
 
vilken version av OS X kör du?? den första och kanske andra versionen är något längsam..... kan hjälpa att uppgradera...
//J
 
Jag uppdatera mitt OS i natt sa det skall vara den senaste versionen (den med utbyggt stod for NTFS formaterade harddiskar etc.)

Efter att ha last lite pa 99mac.se verkar det som om 512MB ar i minsta laget och att Mac OS X skall vara mycket minneskravande. Sa det blir val bara att vandra ner till affaren igen och komplettera.
 
Mera minne

Ett handfast råd från mig är att ha mer än 512ram, enbart OS X behöver 512 för att flyta på bra. Så släng in 512 till så får du upp farten betydligt. Arbeta dessutom mot en extern 7200varvs firewiredisk så går det undan.

Själv har jag senaste PB12 med 1280ram och det räcker långt. Kör alla tunga dokument mot den externa disken då jag befinner mig på kontoret.

Du kan ju även byta ut den interna disken mot en snabb 7200varvs för att öka diskhastigheten.

Själv upplever jag min Powerbook rappare än min förra P4 1,8 med 1024ram. Styrkan med macen tycker jag är att även om PS arbetar hårt i bakgrunden så blir inte datorn låst vilket jag upplevde i XP. Sen är ju inte hastigheten allt.
 
Maxa internminnet, kolla absolut in Iview och logga gärna hur mycket tid du skulle ha spendat på din kraschande PC mot flytet i Macen - sitter i båda världar och tror mig kunna påstå att du valt rätt verktyg för ditt skapande - Välkommen!
 
Minnet är allt i en mac. 768Mb är typ minimum för en PB. Allt över 1Gb är bra... Då ska du se att datorn snurrar..
 
hmm,, jag har en Imac G3 333mhz med 160mb i RAM, och enligt mig så klassar tillochmed den ut min pc på 1.5ghz som jag har när det gäller både hastighet och stabilitet..

Visst, minne är bra att ha, självklart. Men satsa på en hårddisk, det både snabbar upp och förfriskar macen.

Jag har även en Powerbook 17" superdrive modellen. Och det är en absolut bästa bildredigeringsdator jag nånsin haft, och ramminnet räcker gott och väl..

Men jag önskar dig lycka till med din nya mac, du kommer inte att ångra dig, jag lovar :)
 
Att köra en mac med OS X kräver mycket minne. Att jämföra en med 256 och en med 768 och uppåt är som skillnad mellan natt och dag.

Körde själv med 256 först men det var ohållbart, så det blev att trycka i 1024 extra.

Satsa på 768mb så är du på den säkra sidan.
 
Tack for alla hjalpsamma svar!

Jag har nu inte bara bytt sida utan ar fullt konventerad.

Jag foljde era rad och byggde ut med 1GB RAM till 1.25 GB. Battre fart och framforallt tar den aldrig slut. Att kora PS, Firefox, iTunes och iView Media samtidigt ar inga problem alls. Grymt!

Att Byta ut den interna harddisken till en 7200 varvare later intressant. Trodde inte Macens HDD interface hade stod for hastigheter over 5400 varvare. (Varfor satter de inte en 7200:a i den fran borjan?) Jag tror detta ocksa kan motverka mitt storsta fart "problem" - bildbladdring.

Efter att ha testat de flesta ljusbordprogram sa tycker jag iView Media (Pro) ar det basta och snabbaste. Dock saknar jag ACDSee's snabbhet att vaxla fram och tillbaks mellan bilder och att man inte behover importera bilder till programmet forst.

Programide: Ett bildvisningsprogram som valdigt snabbt later en bladdra igenom en katalog i fullskarmsformat med snabb zoom och later en tagga bilder nar man kollar pa dem med ett knapptryck. Nar man har gatt igenom sin katalog kan man latt flytta over taggade bilder till en "Selected" katalog. Detta kanske tom sker automatiskt nar man "taggar" dem. Detta ar alltsa steget innan man katalogiserar bilderna med keywords etc.

I ovrigt ar det helt otroligt vad mycket kreativa verktyg det finns pa Macen redan nar man far den. Jag har inte fatt gjort nanting senaste veckan det ar for manga valmojligheter ;)

Tack for er hjalp och Anders tack for ditt generosa erbjudande men jag har inga kortplaster kvar :) Jag har ocksa en 256:a over numera om nagon behover.
 
oops skrev:
Att Byta ut den interna harddisken till en 7200 varvare later intressant. Trodde inte Macens HDD interface hade stod for hastigheter over 5400 varvare. (Varfor satter de inte en 7200:a i den fran borjan?) Jag tror detta ocksa kan motverka mitt storsta fart "problem" - bildbladdring.

Att byta ut hårddisken mot en 7200 varvare går bra om det är en 15" eller 17" powerbook. På 12" blir det problem med värmeutveckling, iallafall på senaste 1,33Ghz modellen.

ett annat tips för att få upp hastigheten är att justera processorhastigheten. Under Systeminställningar går du i på Strömsparare. När du kör med nätadapter tycker jag du ska ställa in processorhastigheten på maximalt istället för automatiskt. Datorn jobbar då generellt betydligt snabbare för mig. Men drar mycket ström så detta är inte aktuellt för batteriläge. Men som tur är så kan man ju ställa in hur den ska bete sig beroende av strömkälla.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.