Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjalp - 50mm 1.8 som fysiskt gått i 2 delar och "fastnat" pa kamerahuset.

Produkter
(logga in för att koppla)

Farnis

Medlem
Hej,

ar det nagon som har haft ett Canon 50m f1.8 som gatt i 2 delar. Det hande mig idag nar jag skulle ta en bild och markte att det inte fokuserade. Vad som hande sen var att framdelen av objektivet fysiskt trilldade ut ur objektivet. Dessutom kan jag nu inte ta av objektivet da det verkar ha "fastnat" pa nagot satt i kamera huset.

Ar det nagon som varit med om nagot liknande och vet hur jag bast hanterar det mot Canon, fotoaffar eller liknande?

Jonas
 
Jo jag har varit med om det. Sitter två ringar längs ut bakom fokuseringsringen som låser fast optiken i objektivhuset om man vrider dom några grader. Jag stoppade tillbaka allt och vred om ringarna. Funkar kanon nu.

Om du inte vill riskera något så gå till en affär med det!

ingvar
 
Jo det hände mig, jag hade dock garanti så jag lämnade in det på service hos Canon i Mölndal.

Det har fungerar bra i ett år men nu har AF börjat jag alldeles förskräcklig. Objektivet ger mycket bra bilder men kvalitén är faktiskt rätt usel.
 
Hej Ingvar,

jag førstår inte riktigt vad det ær du har gjort som får det att fungera igen. Om du har møjlighet att besrkriva mer i detalj vore det jættebra.

Trist bara att det ær mer æn jag som har detta problemet dock.

Jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.