ANNONS
Annons

Hjælp, ljussættning

Produkter
(logga in för att koppla)

christian_r

Aktiv medlem
Ska på fotojobb i helgen.

Jag ska fota ett hotel med dess rum, restaurang, lounge osv.

Har någon något tips som man bør tænka på?

Tænker speciellt på rummen med ljussættning.

Extern blixt som du riktar uppåt och åt sidan, kanske snett bakåt. Jag såg inte i profilen om du har någon extern blixt. Jimmys förslag på ljusstark optik är jättebra, men även stativ för länge skärpedjup (om man vill ha mindre bländare brukar tiden bli för lång för handhållet).

/ Erik

Kommer ha stativ.

Kommer få tillgång till 2 blixtar med paraply. Har dock ganska liten erfarenhet med blixfotografering.

Skippa blixtarna och kör på befintligt ljus. Tänd alla lampor som går och exponera efter de lite mörkare delarna av rummet. Låt fönster m.m. bli överxponerade då det inte är de du fotograferar. Ställ gärna vitbalansen manuellt och använd stativ och minsta bländaren du kan (f22) för skärpa genom hela rummet (om du nu inte bara ska ha skärpa på delar av rummet?)

Tycker nog du ska köra på det befintliga ljuset. Dock skall du ju inte blända ner mer än nödvändigt. f22 lär knappast behövas för att få skärpa rakt igenom ett hotellrum. Tänk på att de allra flesta objektiv presterar bäst vid f8-11. Bländar man ner max tappar de flesta objektiv skärpa och får problem med diffraktion.

Jodå, fan va bra de blev.

Prøvade mig fram idag. Tillslut kørde jag på att fotografera IN i rummen, alltås, fønster bak mig.
Gardiner igen, ljus på fullt, blixt med omnibounce.

Skit bra resultat, mkt tackvare mitt nya och fantastiska canon 10-22, rekommendras!

Alla andra foto gick som vanlig, men fan va de de svårt att hitta en bra och clean komposition i rummen, samtidigt ska man ju "sælja" produkten. Jaja, de gick bra iaf.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar