Annons

hjärnkontoret del 3 [ film och exponering]

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
jag tycker detta är konstigt.

om jag har film i kameran och exponerar filmen genom en lins så får jag en bild ( förhoppningsvis)

men om jag exponerar filmen utan att ljuset passerar en lins så blir bara filmen helt svart. och ljusskadad.

varför ?
 
Jag skall försöka förklara...

Man kan säga att ljuset från varje enskild punkt i ditt motiv är synligt från "flera håll" och träffar filmen över hela dess yta om du inte har ett objektiv. Motivet strålar ut sitt ljus som en "kärve"

Objektivets uppgift är att fokusera bilden och bryta ljusstrålarna "binda ihop kärven" så att så att allt ljus från en punkt i motivet träffar filmen i en punkt. (Precis som ditt öga gör)

Vid olika avstånd till motivet måste du knyta ihop kärven olika hårt för att fokusera den i en punkt på filmen. det fixar din avståndsinställning.

Begripligt eller .....?
 
Senast ändrad:
både och.

ska grubbla vidare på det ikväll.

nu ska jag iväg och fota mamma.
jag exponerar genom linsen för säkerhets skull...
 
Att bilden blir svart beror på att du överexponerar. Du måste ha extremt kort slutartid, eftersom bländaren är extremt stor, d.v.s. lika stor som hålet där objektivet ska sitta. Ifall du exponerar rätt kommer du att få en jämngrå bild istället.

När du tar en bild med objektivet på, så får du bara en bild exponerad på negativet, d.v.s. den som kommer in genom bländaröppningen. När du tar en bild utan objektiv så får du ett oändligt antal bilder eftersom öppningen är så stor.

Ett annat sätt att se på det är med hjälp av s.k. oskärpecirklar. En ljusprick som inte är i fokus kommer att synas som en rund ljus fläck på negativet. Ju längre ifrån fokus, desto större och otydligare fläck. När du tar en bild utan objektiv så blir skärpedjupet extremt kort eftersom bländaröppningen är så stor. Det som råkar finnas på exakt rätt avstånd kommer att bli en skarp bild på negativet, men eftersom du dessutom får ett oändligt antal extremt oskarpa bilder också, kommer den skarpa bilden inte att synas.
 
tack grabbar.
det är väl inte så konstigt egentligen kanske.
det blir ju som sagt omöjligt för filmen att avbilda några motiv när ljuset kommer från precis överallt

fan vilken häftig grej ändå det här med foto, att man fokusera ljuset och kunna avbilda ett motiv

kom jag på nu efter 2 år jag hållt på med det
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.