Annons

Hjäp med kamera till arkitekter...

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan Larsson

Aktiv medlem
Tjena är på jakt efter en kamera till jobbet som ska användas primärt till att fota hus, byggnader, tomter och områden.

Kraven
- tyvärr ingen system med utbytbara gluggar...:(
- Vidvinkel större desto bättre..
- RAW viktigt
- storlek spelar ingen roll

Prislap 0- 7000kr

har försökt övertala dem att köpa en systemare med bättre vv-objektiv men det gick inte då det blir för krångligt för dem med systemkamera....
 
Senast ändrad:
Stefan Larsson skrev:

Prislap 0- 7000kr

har försökt övertala dem att köpa en systemare med bättre vv-objektiv men det gick inte då det blir för krångligt för dem med systemkamera....

Kan du inte visa dem din kamera och be dem ta några bilder? Det finns väl ett allt-auto-läge?

När du väl övertygat dem, vilket jag tror går fort, så duger nog vilken som helst av de moderna instegskamerorna inklusive kit-optik. Helst med tillägg av något i stil med Tokina 12-24 eller Sigma 10-20, men då spricker budgeten.

Vad menar du med fast optik, förresten? Menar du icke-zoom, så tror jag inte det finns till något annat än en systemkamera! Jag gissar att du menar icke utbytbar optik.


Per.
 
fort och fel inte utbytbar optik menade jag...

Har som sagt försökt övertala dem att köpa system med en glugg men går ikke..

Jobbar som 3d- illustratör så när jag har tid att själv fota så använder jag min egen kamera.

Men gennerellt får man bilder fotade med mobiltelefon...
 
Håller med Per. Lägger till att det finns ingen kompakt som är vidare än 28 mm. Dessutom borde de förvränga bilden en hel del eftersom det rent optiskt brukar vara 5-10 mm i det läget. Föreslår att du försöker hitta en begangnad systemare och ett 28-35mm objektiv (inte zoom utan ett objektiv i det brännvidden intervallet) för 7000 kr istället.

/ Erik
 
Om ni är intresserade har jag en Konica Minolta Dimage A200 till salu. Mycket bra på både zoom och vidvinkel. Dessutom 8 MP.
 
perstromgren skrev:
Men vem är det som i så fall har krav på bilderna, du eller arkitekterna? Om det bara är du får du väl låta dem hållas... Tiga och lida, liksom.

Per.

Både vi som är illustratörer och arkitekterna. Men kraven är att underlaget ska vara bättre från bägge parter.
 
Stefan Larsson skrev:
Både vi som är illustratörer och arkitekterna. Men kraven är att underlaget ska vara bättre från bägge parter.

Ja, men då så.

De arkitekter jag träffat verkar inte ha tummen mitt i handen, och borde kunna läras upp på något bättre än en mobilkamera. Kan du inte be dem pröva din Olympus, bara sådär av en tillfällighet vid något tillfälle när ni är ute tillsammans? Ta samtidigt några mobilbilder, så de ser skillnaden. Om de inte låter sig övertygas av detta: ge upp.

Vill de prompt ha en bra kamera, men vägrar systemkamera är det väl bara att köpa en Canon G9, antar jag. Men då får de nöja sig med motsvarigheten till 35mm vidvinkel.

Per.
 
En variant är ju att ha en kompakt och bränna av ett gäng bilder och sen stitcha ihop till en bild...

Det funkar ofta riktigt bra.

/Daniel
 
Hej Stefan
Det finns en kamera som uppfyller dina krav och den ær dessutom en riktig bra. Ricoh Caplio GX100. Den har 24-72 mm zoom, RAW och en ganska ljus optik f2,5-4,4. Den kostar rund 5000. Jag tror att de har rætt att systemkamera ær mer kænslig på jobbet, dær mycket folk utan speciell kunskap skall bruka den. Tænk på smuts på sensor, någon kanske førsøker rensa den sjælv.
/Stefan
 
Här kommer mera förslag. Av de uppräknade har jag själv en C7070WZ. Mycket bekväm att arbeta med i knepiga lägen tack vare att displayen går att vinkla nästan hur som helst och har ett rutnät i displayen. Skarpt blir det också, men lite tunnformig distorsion i kanterna i vidvinkelläget. Har hot shoe för extern blixt eller radio/ir-utlösare. C8080WZ är väl i stort likadan, men har en liten bildskärm i sökaren.

Olympus SP-550 UZ med motsv 28 - 504mm

Eller beg Olympus C7070 Wide Zoom med motsv 27 - 110mm eller C 8080 WZ med motsv 27 - 140 mm. De här två ligger fullt i klass med instegs-DSLR vad gäller komplexitet och avancerat fotograferande och tar RAW.

Ricoh har en hel drös med kompakter som har motsv 28 mm i vidvinkelläget.

Fujifilm Finepix S8000 fd 27 - 486 mm
Fujifilm FinePix F480 Zoom 28 - 112 mm
Även Panasonic har några vidvinkelkompakter
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.