Annons

Hjäp!!!--Himlen blir småprickig i olika blå nyanser

Produkter
(logga in för att koppla)

foto-jocke

Medlem
Hej

Jag behöver som nybörjare i digitalfoto era goda råd.
På bifogad bild upplever jag att himlen blir "spräcklig" eller prickigt blå, vilket stör mig.( jag vet inte om det syns tillräckligt bra på denna lilla bild)

Är detta brus? eller är det ngt annat?
Hur gör jag för att få en vacker "slät" och vackert blå himmel istället för en med "pricksjuka"?
Gör jag något fel i efterbehandlingen?
Gör jag något fel vid själva fotograferingen?

Tacksam för alla goda råd
Mvh
Jan-Olof

Bilagor

• En dröm om sommar.....jpg
    En dröm om sommar.....jpg
    21.8 KB · Visningar: 763
Går inte se orsaken på denna lilla bilden, men damm på sensor eller brus på grund av hög ISO brukar vara orsakerna. Försvinner problemet om du ökar bländaren?

Senast ändrad:
Som föregående skrev är det lite svårt att uppfatta på bilden exakt vari problemet ligger. Brus från höga ISO är en möjlighet. En annan skulle kunna vara att bilden faller sönder en del på grund av hög jpeg-kompression.

Om det beror på högt iso-tal; kör manuellt iso och välj lägsta möjliga (oftast 100-200).
Beror det på jpeg-kompression (och då syftar jag först och främst på om man bildbehandlar och sparar filen som jpeg); börja fota i raw-format och spara bilderna som tiff med lzw-kompression i stället.
David

Tack för svar

Som föregående skrev är det lite svårt att uppfatta på bilden exakt vari problemet ligger. Brus från höga ISO är en möjlighet. En annan skulle kunna vara att bilden faller sönder en del på grund av hög jpeg-kompression.

Om det beror på högt iso-tal; kör manuellt iso och välj lägsta möjliga (oftast 100-200).
Beror det på jpeg-kompression (och då syftar jag först och främst på om man bildbehandlar och sparar filen som jpeg); börja fota i raw-format och spara bilderna som tiff med lzw-kompression i stället.
David

Hej tack för era svar
Jag såg att bilden blev liten och laddade därför upp den även i landskapspoolen. Har använt ISO 320,det är ju inte så skyhögt på Nikon D300. Tar alltid både RAW och Jpeg och utgår från RAW-filen vid efterarbetet. Smuts på lins eller sensor tror jag själv inte att det är. Jag tror mera på att jag felhanterar bilden på ngt sätt eller att det är ngn form av brus.
.
Är mycket glad om ni har lust att titta på bilden och se om ni kan avslöja vad som är på tok!
TACK för er hjälp!!
J-O

JPEG-problem är det där...

För hård komprission helt enkelt. Eller reducerat färgsjupet till 18-bitar. Det där är efterbahandligs fel. Vad kör du med för program? Ser märkligt ut, känns som ett eko från 1998 likssom...

JPEG-problem är det där...

För hård komprission helt enkelt. Eller reducerat färgsjupet till 18-bitar. Det där är efterbahandligs fel. Vad kör du med för program? Ser märkligt ut, känns som ett eko från 1998 likssom...

18-bitar? Menar du 8-bit? Eller menar du något mellanting mellan 16 och 24 rgb-bitar?

Japp, helt klart för hård kompression. Ett tips för när du gör bilder för web-användning är att ändra bildens upplösning till 72 eller 96 dpi, sedan ange den storlek du vill att bilden ska ha på skärmen. Därefter sparar du den som en jpeg. På det sättet minskar man filstorleken väldigt mycket utan att behöva använda så hög kompression. Ska du skriva ut bilder föreslår jag att du skippar jpeg helt och hållet och sparar som tiff istället.
David

Forts prickig/ fläckig himmel som stör

Hej Alla!

Varmt tack för era funderingar!!
Jag brukar göra så här
Fotografera i RAW+stor Jpeg fil (om man direkt vill ge bort en bild)
Bildbehandlar sedan och sparar i TIFF eller PSD.
När jag sedan skall ladda upp bilden på FS då måste jag ju gå över till Jpeg brukar använda 900 eller 1024 max 800kB
Så jag kan inte förstå OM jag gör ngt "tok" där för bilden är klockren när jag först öppnar RAW-filen i Nikon Capture NX.
Arbetsgång:
Bildredigerar i Nikon Capture NX (Nu i vesion 2)
Gör de korrigeringar som är absolut nödvändiga där(är gammalmodig och vill helst fota klart i kameran.) Men det blir alltid något som behöver putsas till.
Det jag gör i PS är endast att jag sätter ev.ram på bilden, ev klonar bort ngt som inte är OK, efter det sparar jag bilden i PSD,(om jag senare skulle vilja ändra ngt) lägger samman bild och ram-lager och sparar om bilden i TIFF för att ha en stor fil kvar av bilden.
Därefter gör jag en kopia i Jpeg för uppladdning.
Någon ovan talar om för hård Jpeg-kompression, menar du då när jag ladar upp bilden eller i ngt annat moment?
Kan detta fenomen ha med att man ökar mättnad/ mörkar bilden /skärper/ ökar kontrast....förmycket mycket?
Eftersom bilden är OK innan bild behandlingen så tror jag inte att det har med kamera eller pol-/gråfilter att göra.
ISO talet 320 är ju inte uppseendeväckande högt i en Nikon D300
(som denna bild är tagen i ) ligger annars på så låga ISO tal som möjligt för att få mimimalt brus.

Tack sam för all hjälp för det stör mitt öga att få dessa brokiga himlar.

Varmt tack till er alla hjälpsamma fotovänner!
Jan-Olof

Senast ändrad:
I beskrivningen av din arbetsgång framgår det inte om du, när du ska spara som jpg för FS, först ändrar storlek och sen komprimerar eller tvärtom. Ändra storlek först! Förmodligen behöver du då inte komprimera så mycket.

Sen framgår det inte heller vilka inställningar du har i kameran eller exakt vad du har gjort vid raw-behandlingen av den aktuella bilden.

Bilden ser i mina ögon överdriven ut vad gäller skärpning och färgmättnad. Skärpning förstärker, eller kan förstärka, de eventuella tendenser till grusighet i himlen som kan finnas. Sätt skärpning i kameran lågt, och gör ingen efterskärpning förrän du har gjort alla andra förändringar, inklusive storleksförminskning av bilden.

Färgmättnaden har kanske inte med saken att göra, men tillsammans med de övriga aspekterna så bidrar den till den orena, "digitala" karaktären hos din bild. I mitt tycke.

Hoppas du får ordning på dina bilder så att du blir nöjd!

P.S. Du kan ju försöka att använda brusreducering - i PS eller något för ändamålet speciellt program - enbart på himlen. Kanske hjälper det.

Hej Jan-Olof
Alla sådana där förändringar som "ökar mättnad/ ökar kontrast" ökar på bruset, det kan också påverka i vilken ordning du gör det hela, som jag upplever det blir det mycket brusigare när man ljusar upp mörka partier.

Har du förstärkt bruset med någon åtgärd så vips förvärras det när du skärper. Jag fotar själv i RAW, tar ganska många bilder så jag håller bildbehandlingen till ett minimum. För min del använder jag aldrig mer än 40-50% vid "Oskarp mask" sen upplever jag att bilden börjar bli onaturlig.
mvh
Kjell

Uteslut himlen vid ev. uppskärpning med "oskarp mask" eftersom där inte finns något som behöver "skärpas upp"! Gör det genom att använda "lassoverkyget" och ringa bara in det övriga i bilden som du vill "skärpa upp", då utesluter du i alla fall försämringar av himlen som kan bli via en "allmänn" uppskärpning av hela bilden.

Mvh!

Jag hade ett liknande problem, och det berodde på just skärpning. Om man använder oskarp mask kunde jag skärpa hela bilden om man sätte ett tröskelvärde runt 1-2 eventuellt lite mer. Då skärps inte släta ytor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar