Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjäp att välja!

Produkter
(logga in för att koppla)

into_se

Aktiv medlem
Hej.

Jag funderar på att skaffa mig en digitalsystemkamera och undrar följdaktligen vad rekomenderar ni? och varför. är mkt inne på EOS 350D men undrar om den är bäst för de pengarna?

och sen kommer väl frågan vad behöver man för objektiv? jag kommer att fota typ som normal svensson tex kalas naturbilder porträtt och framför allt så kommer jag att använda den för att fota smycken i en semitransparent plastlåda.

se http://www.sussilo.se för de bilder jag tagit hitintills med min canon ixus 400

tacksam för svar.
 
en Canon 350D är en mkt kompetent kamera. Kameran kommer inte göra dig besviken.

För dina smidesfotografier skulle jag faktiskt rekomendera ett bra macro objektiv. Canons är bra, kostar dock en slant. Ett stativ eventuellt också eftersom du kommer fotografera väldigt nära dina objekt.
 
Som Kalle skriver så är 350D en kompetent kamera. Om den är bäst för pengarna? Tja... Det finns ju ett flertal andra kameror i samma prisklass som åxå är mycket kompetenta. Konica Monilta D5D, Nikon D50 och Pentax *ist DS/DL.
Spegeluppfällning är ju definitivt ingen nackdel för smyckesfotona. D50 har inte detta. Hur det är med D5D och *ist DS/DL vet jag faktiskt inte.
D5D har åas bildstabilisering inbyggd i huset.

Jag tror inte någon av dessa kameror skulle göra dig besviken. Åk gärna och känns på dem lite om du har möjligheten. Det skiljer en del i storlek och handhavande mellan dem.

För smyckena kommer du garanterat att vilja ha ett makroobjektiv. Sigma 50/2.8 är billigt och bra. Det borde funka fint för smyckena. Ett bra stativ är, precis som Kalle är inne på, såklart åxå något du bör fundera på. Till skillnad från din Ixus så kommer du att få mycket kortare skärpedjup med en DLSR vilket gör att du att du kommer att få blända ner mer, vilket kan göra det svårt att handhålla kameran när du tar bilder på dina (eller vems det är :) smycken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.