Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälpljus av blixten 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

911RS

Aktiv medlem
Man kan få hjälp av blixten för autofocuslåsning det vet jag men kan man få det utan att använda blixten. Jag har inte hittat denna information i handboken.
 
20D har inte någon hjälpbelysning förutom blixten.

En liten ficklampa eller en laserpekare som projicerar mönster är ett bra hjälpmedel när man vill fokusera i befintligt ljus.
 
Jag var otydlig. Blixten används för att hjälpa autofocusen på 20D:en men då kommer blixten att användas även när man tar bilden. Om jag skulle vilja ta en bild i befintligt ljus kan jag använda autofocushjälpen (blixten) utan att den blixtrar?
 
Japp, Roger, det fungerar hur bra som helst på 20D!
Gå till menu och välj de inställningar som du beskrivit. Jag testade dem nyligen och det funkar.
 
Wilhelm VP skrev:
Japp, Roger, det fungerar hur bra som helst på 20D!
Gå till menu och välj de inställningar som du beskrivit. Jag testade dem nyligen och det funkar.

Ah, tack för tipset. Med läget att hjälpbelysningen tänds och blixten inte tänds fungerar det uppenbarligen så :)
 
Vill tipsa om Canons blixtsändare ST-E2 den fungerar utmärkt till att hjälpa autofocuslåsning. Kostat ju en del men har man gått i tankarna på att skaffa en för dess huvudsakliga uppgift slår man två flugor i en...
 
Hej

Jag är mycket irriterad på detta problem.
Att jag inte kan använda blixten till att bara hjälpa till med att hitta skärpan i befintligt ljus utan att dra i väg en blixt.

Går det att överhuvudtaget att göra på en Canon 350D ???
Hur.......
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.