Annons

Hjälpande fotoböcker

Produkter
(logga in för att koppla)

fotonyfiken

Aktiv medlem
Utgå från att jag är en nybörjare på att fotografera och har precis köpt (inte än) min första digitala systemkamera.
Vilka böcker kan vara läsvärda eventuellt tom köpvärda? Finns det något på bokrean?

Bryan Petersons - Kreativ fotografering med rätt exponering, är väldigt pedagogisk. Nackdelen är att han inte har med så många inspirerande avsnitt, men förklaringarna är kanon.

Finns på den sidan larsten länkade till.

Nix. Visst är det mycket Nikon och Canon på bilderna men Scott Kelby är väldigt noga med att vara "kameraoberoende". De är superbra att bläddra i när man skall göra något "projekt". Skall du fota bröllop...då tittar du på de avsnittent. Lanskap, porträtt, macro...etc. Mycket bra råd som även jag som rutinerad fotograf tittar i samt "tvingar" mina kompisar att läsa (och alla är lyriska).

Jag håller med om att det finns andra böcker som tittar mer på exponeringar, bildkomposition mm

Boken som AndyK rekommenderar är mycket bra för exponeringar. Göran Segeholms bok "konsten att ta vinnande bilder" är en bra "filosofisk" bok om bildskapande.

Du kan även åka till biblioteket och titta på fototekniska böcker. Teorin har ju inte ändrats bara för att vi kör digital nu.

Så mitt förslag:

Köp Kelbys böcker (och Patersons bok om du har råd) men missa inte att åka till biblioteket....

Scott Kellbys utgår både från Nikon och Canon men är användbar även för andra märken. Jag har läst alla tre delarna och tycker den är bra både för nybörjaren och den lite mer erfarna fotografen. Scott Kellbyd skriver på ett lättfattligt sätt.

Scott Kelby har en oefterhärmelig jargong som kan bli lite tröttande. Men står man ut med den är böckerna mycket bra och fokuserade på användaren, hur man gör alltså, inte så mycket hokus pokus utan rakt på.

Jag har precis köpt alla tre böcker av scott och de är verkligen pedagogiska. Mycket jag personligen inte tänkt på som han tar upp så jag kan rekomendera dem.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto