Annons

Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

kungnesta

Ny medlem
Hej!

Plötsligt har ett par, tre mörka fläckar uppenbarat sig på skärmen på min Canon Ixus 100IS. Fläckarna syns också på bilderna och jag undrar nu vad detta kan vara.
Som jag efter diverse google-research har förstått så är det inte damm på sensorn det handlar just eftersom jag ser fläckarna på skärmen.

Vad kan detta vara? Jag är bedrövad och desperat eftersom detta är min favoritkamera genom tiderna. Garantitiden har löpt ut och jag är rädd att en inlämning för reparation skulle kosta nästan lika mkt som att köpa en ny kamera.

ÄR DET NÅGON SOM VET VAD FLÄCKARNA BEROR PÅ (SE BIFOGAD BILD TAGEN MOT NEUTRAL LJUS BAKGRUND).

OCH GÅR DET ATT FIXA PÅ EGEN HAND PÅ NÅGOT SÄTT?

Innerligt tacksam för hjälp i detta ärende.

Med vänlig hälsning

/Sportjournalisten Kostas

Bilagor

• IMG_3885.jpg
    IMG_3885.jpg
    3.4 KB · Visningar: 324
Som jag efter diverse google-research har förstått så är det inte damm på sensorn det handlar just eftersom jag ser fläckarna på skärmen.

Då har du nog missförstått något. Såklart kan det vara skit på sensorpaketet.

På en SLR-kamera kan det dock finnas föroreningar som man ser i SÖKAREN men INTE på bilderna. Det betyder då att föroreningarna sitter i spegelhuset och inte på sensorn.

På en kompaktkamera ser du föroreningarna oavsett var de sitter.

Så, du har antingen föroreningar på din ytterlins, i ditt obejtktiv eller på sensorn.

Tack, Janne, för ett snabbt och informativt svar.

Om det sitter på sensorn antar jag att det är finito... då kan jag inte göra ngt själv.
Men om det sitter på ytterlinsen eller objektivet - går det då att rengöra på ngt sätt?

Mvh/Kostas

Tack, Janne, för ett snabbt och informativt svar.

Om det sitter på sensorn antar jag att det är finito... då kan jag inte göra ngt själv.
Men om det sitter på ytterlinsen eller objektivet - går det då att rengöra på ngt sätt?

Mvh/Kostas

Ytterlinsen, ja, den kan du rengöra

Resten av optiken eller sensorn? Nej, dessa kan du inte rengöra själv.

Torka _FÖRSIKTIGT_ (JÄVLIGT försiktigt) med en fiberfri trasa och lite isopropylalkohol eller likannde. Använd INGA starka lösningsmedel och INGEN hårdhänt behandling.

Ytterlinsen är behandlad med ett ytskickt som är några mikrometer tunt, och otroligt ömtåligt.

Torka _FÖRSIKTIGT_ (JÄVLIGT försiktigt) med en fiberfri trasa och lite isopropylalkohol eller likannde. Använd INGA starka lösningsmedel och INGEN hårdhänt behandling.

Ytterlinsen är behandlad med ett ytskickt som är några mikrometer tunt, och otroligt ömtåligt.
Isopropylalkohol är ett starkt lösningsmedel.Precis som du tycker jag man ska undvika sådana. En fuktad mikrofibertrasa av en kvalité som är avsett för optik brukar räcka.

Ytskiktet på frontlinsen (en antireflexbehandling) är inte alls speciellt ömtålig på moderna objektiv.

Dock ser trådstartarens fläckar inte ut som om de satt på frontlinsen.

Isopropylalkohol är ett starkt lösningsmedel.Precis som du tycker jag man ska undvika sådana. En fuktad mikrofibertrasa av en kvalité som är avsett för optik brukar räcka.

Ytskiktet på frontlinsen (en antireflexbehandling) är inte alls speciellt ömtålig på moderna objektiv.

Dock ser trådstartarens fläckar inte ut som om de satt på frontlinsen.

Hej !

Det ser ju ut som någon form av sensorskräp, har lite svårt att tro att det sitter på
optiken.

Vad händer om du bankar kameran lite försiktigt i ex ett bord ?
Flyttar de sej ?

Har du använt k, på något varmt och fuktigt ställe typ regnskog eller i någon annan
kondenserande miljö typ varm och fuktig innerficka ?
( alger eller mögel ).

//Magnus

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto