Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

mackan_108

Aktiv medlem
Hejsan
jag lånade ut mitt objektiv under helgen och när jag får tillbax det så var den inte riktigt hel :(
objektivet är ett Nikon 80-200mm f/2.8 AF-D (vridzoom)
och på dessa så är läget M och A en ring som sitter runt objektivet detta har då gått sönder (se bifogad bild)
jag undrar nu om någon vet nått ställe i stockholm som kan laga detta?
eller ska man ta med den till foto mesan och se om den kan repareras där?
vet nån vad detta kan kosta?

tack på förhand
Mvh marcus

(är ny här hoppas jag la posten i rätt tråd)

Bilagor

• bild-2.JPG
    bild-2.JPG
    29.5 KB · Visningar: 241
Sök efter en som heter "anatoly" på tradera under avslutade auktioner. Han håller på med reparationer och har annonserat ut byte av just denna ring tidigare. Jag har ingen erfarenhet av hur han jobbar så se det bara som ett tips på alternativ till de auktoriserade verkstäderna. Tyvärr håller han till i Göteborg.

tack så mycket för svaret. dok så ser jag helst att jag kan laga den i stockholm.
men måste jag skicka den till en annan ort så ser jag helst att det är till ett företag.

Mvh marcus

Jag fixade motsvarande skada med en droppe superlim (Sekundlim, CA, Cyanoakrylat). Droppa ut en liten pöl med superlim på en bit plast eller kartong (visitkort är perfekta för ändamålet), ta sedan en knappnål (eller spetsig tandpetare) som du doppar i pölen så att du får med dig en mycket liten droppe lim. För nålen intill skarven som skall limmas, limmet skall sugas in i skarven av kapilärkrafterna (då hamnar inget lim på fel ställe). Pressa samman skarven någon minut och låt härda åtminstone över natten.

Vill du inte fixa skadan själv brukar Lasses fotoservice i Nacka(?) framhållas som den bästa verkstaden i Stockholmsområdet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar