Annons

Hjälp..

Produkter
(logga in för att koppla)

MindGem2

Ny medlem
Jag har en Canon EOS 5 systemkamera, jag tycker den är bra, men jag förstår mig inte på den nåt vidare, jag vill få mer färg i mina bilder, fast jag fotograferar mitt på dagen. hur ska jag göra då?
jag ställer in en längre slutartid, men den längsta jag kan ställa in i mycket ljus är inte särskilt mycket, så vad ska man göra..
och jag är inte alls pro så förklara i barntermer.

Vad jag vill få bra är fotografier på mina färgglada tavlor, med rikligt med färg, när jag fotar inne så får jag massor av färg men en större gulhet i bilden, då använder jag ett blått filter, som jag heller inte fått någon bra bild med.. när jag fotograferade på kvällen utomhus blev alla bilder bra, 30sekunders slutare och det blev fina överdrivna drömlandskap.

Jag antar att du behöver en film med högre färgmättnad, t.ex. Agfa Ultra om du fotar negativ färg, eller Fuji Velvia om du fotar dia.

När du fotograferar inomhus utan blixt eller filtering, så blir bilderna gula pga det gulröda lampljuset.

Det kan vara svårt att hitta vilket färgkorrigeringsfilter (blått) man ska ha för bästa återgivning av färgerna. Det gulröda ljuset varierar beroende på vilken sorts lampor man har. Även "rätt" filter kan bli fel, eftersom det då ger färgåtergivningen som med dagsljus, som en del kan tycka vara aningen kallt. Det bästa är förstås att använda en färgtemperaturmätare och en skala där du ser vilket filter som är bäst för den korrigering du vill ha. Men det är förstås lite krångligt.

Du kan ju testa att ta bilderna på tavlorna utomhus en dag med neutralt ljus ute, gärna lite molnigt, och med en film med stark färgmättnad.

ok

Finns det någon beteckning på filmrullarna så jag känner igen hur stor färgmättnad jag ska ha,
vad är en "bra" färgmättnad för att överdriva färgerna en liten bit, utomhus i normalt molnigt ljus.

Nja, det är ju ganska olika från film till film. En del filmer har tillägg som VC och NC (kodak?) men rent allmänt kan man nog säga att Fuji Velvia och Kodak Echtachrome 100VS skall ge ganska kraftiga färger. Om du fotar färgnegativ vet jag faktiskt inte för då kompenserar labbet också och tror att du gjort fel när du kommer med dina överdrivna färger. Så pröva Dia är tipset. Sök i forumet på Dia så har du läsning för dagar framöver,
MVH Erik Å

Glömde att säga att VC är vivid colors (starka färger) och NC är natural colors(naturtrogna färger) Kolla också in recensionssidan för filmer här på fotosidan. Där står det ganska mycket om egenskaper.

Japp, det enklaste är nog en tungstensbalanserad film (film som är tänkt för glödlampsljus). Den enda jag hittat om du kör med negativ (vanlig: inte dia) film är Kodak Portra 100T. Se till att ha bra stöd, av t ex ett stativ eller någon typ av bord. Akta dig för de mest färgmättade filmerna om du vill att färgerna ska se ut exakt som på tavlan, men vill du liva upp verkligheten lite kan det vara kul att pröva! Billigare och säkrare än knark. Agfa Ultra 100 lär vara den mest mättade av alla negativa filmer.

/Pontus

Grejer är att jag köpte det här Blå filtret, för att färgerna skulle bli mer rätt inomhus med det gula skenet,
men det drar för mycket mot blått, hur jag än gör
jag testade med massor av olika lampor och olika ljusmängder,

Mind gem, tungstensfilmen gör att du inte behöver blåfilter. Den är exakt kompenserad för temperaturen på det gula ljuset.

Vilket filter är det? 80B?
Hur är ljuset? Är det endast glödlampor, eller är det blandljus med lysrör och/eller dagsljus i kombination med glödlampsljuset?

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar