Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp vid val av objektiv, nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

iranisia

Medlem
Jag har aldrig ägt en riktigt DSLR kamera och tänkte ta steget in nu då jag har lekt med alla möjliga kameror mina vänner skryter om. Jag har bestämt mig för en Canon EOS 500D, hoppas detta är en bra kamera. Med kameran får jag med standardobjektiv 18-55mm men jag tänkte köpa till ett zoomobjektiv också. Nu har jag jättesvårt att bestämma mig mellan

TAMRON AF DI II 18-200/3.5-6.3
CANON EF-S 55-250/4-5.6 IS

Priset är nästan desamma, visserligen är Canonen ett par hundralappar dyrare men det är jag beredd att betala om den är så mycket bättre. Jag vet att canonen har stabilisator men har tamronen de? På recensioner fick både objekt väldigt bra betyg för sina prisklasser men dom verkar även samtidigt väldigt lika. Dock är ju tamronen kanske en bättre allround alternativ då den är 18-200 mm jämfört med canons 55-250.

Alla möjliga tips skulle uppskattas.

Området 18-55 har du ju redan i kit-objektivet. Canon-objektivet tjänar du flera steg i slutartid på större bländare samt IS. Jag har ett Tamron 18-200 och visst, det är helt OK men 6,3 när det skymmer lite och en autofokus som får slaganfall så fort solen är på väg ner är inte kul. Jag har ingen egen erfarenhet av Canon-objektivet men fick jag byta mitt Tamron 18-200 mot ett 18-55 och ett 55-250 från Canon så hade jag gjort det...

Stort zoomomfång från vidvinkel till tele kostar ALLTID i form av sämre bildkvalitet och sämre ljuskänslighet.. Om inte så vore fallet skulle det bara tillverkas zoomobjektiv typ 15-300. Canons 55-250 lär vara bra och det har också ett rimligare zoomomfång. Köp det och behåll din standardzoom 18-55.

Jag har aldrig ägt en riktigt DSLR kamera och tänkte ta steget in nu då jag har lekt med alla möjliga kameror mina vänner skryter om. Jag har bestämt mig för en Canon EOS 500D, hoppas detta är en bra kamera. Med kameran får jag med standardobjektiv 18-55mm men jag tänkte köpa till ett zoomobjektiv också. Nu har jag jättesvårt att bestämma mig mellan

TAMRON AF DI II 18-200/3.5-6.3
CANON EF-S 55-250/4-5.6 IS

Priset är nästan desamma, visserligen är Canonen ett par hundralappar dyrare men det är jag beredd att betala om den är så mycket bättre. Jag vet att canonen har stabilisator men har tamronen de? På recensioner fick både objekt väldigt bra betyg för sina prisklasser men dom verkar även samtidigt väldigt lika. Dock är ju tamronen kanske en bättre allround alternativ då den är 18-200 mm jämfört med canons 55-250.

Alla möjliga tips skulle uppskattas.

Området 18-55 har du ju redan i kit-objektivet. Canon-objektivet tjänar du flera steg i slutartid på större bländare samt IS. Jag har ett Tamron 18-200 och visst, det är helt OK men 6,3 när det skymmer lite och en autofokus som får slaganfall så fort solen är på väg ner är inte kul. Jag har ingen egen erfarenhet av Canon-objektivet men fick jag byta mitt Tamron 18-200 mot ett 18-55 och ett 55-250 från Canon så hade jag gjort det...

Jag har full förståelse för att man tittar på Tamron 18-200. Tanken med ett allround objektiv är ju faktiskt att man inte ska behöva släpa på ett extra objektiv och dessutom behöva byta hela tiden när man behöver lite mer vidvinkel.

Jag har själv tittat med stort intresse på Tamron 18-200, just av denna anledning. Att det dessutom ligger väldigt bra i pris gör ju inte heller ont. Jag har precis skaffat en DSLR och behöver således ett allround objektiv, då jag ju vill kunna ta med min kamera på mina resor. Att släpa på en hel väska full med objektiv är ju inte kul.

Om inte Tamron-objektivet rekommenderas, vad kan jag då hitta med liknande omfång samt prisklass?

Tamron-objektivet är som sagt helt OK. Autofokusen får lite frispel i svagt ljus även om man får "stödljus" från en extern/intern blixt. Ska man gå en hel dag på t.ex. en djurpark, nöjesfält, stadstur el. liknande och inte vet riktigt vilka motiv som kan dyka upp så fyller det sin funktion, men det ersätter inte en bättre och mer ljuskänslig optik. Dåligt i svagt ljus och dålig skärpa framför allt i full zoom är min sammanfattning, men det blir nog inte mycket bättre för dom pengarna. Styrkan är ju smidigheten och zoomomfånget. Sedan är det upp till var och en att värdera. Jag har ett 18-50 2,8 samt ett 70-200 2,8 på gång men jag kommer inte att göra mig av med Tamron-objektivet i första taget i alla fall.

Vidvinkel till eos 50D

Jag har en eos 50D som jag personligen älskar. Dock är det sorgligt nog lite svårt att hitta ett bra vidvinkel till min bebis. Någon som kan hjälpa mig med detta.
Jag vill ha ett bra vidvinkel för lite med "UMPFH" I mina naturbilder och porträttbilder.
Just nu har jag mitt sigma 30mm/1,4 som normal objektiv.

Snälla hjälp mig, inte så hajj på detta! :)

Jag har en eos 50D som jag personligen älskar. Dock är det sorgligt nog lite svårt att hitta ett bra vidvinkel till min bebis. Någon som kan hjälpa mig med detta.
Jag vill ha ett bra vidvinkel för lite med "UMPFH" I mina naturbilder och porträttbilder.

Hur mkt ska du ha vidvinkel. Kör med Tokina 11-16 2,8 and I lovet it. Tyckte Canon 10-20 var för dyrt & inte lika välbyggt, Sigma 10-20 verkar finnas i varierande kvaliteter. Tamron ville jag inte titta på. Men om du ska köra portträtt så blir det lite väl mkt vidvinkel.

Canon's 55-250 är väldigt prisvärt!

Jag köpte först ett Sigma 18-200 men lämnade faktiskt tillbaka det rätt omgående, för att AF blev jäkligt långsamt i dålig belysning. För samma pengar fick jag i stället ett Canon 55-250 och ett 50 1.8 II Jag är väldigt nöjd, framför allt med normalen och dess ljusstyrka.

jag har canon ef-s 18-55 och 55-250 och jag hade inte velat byta dem mot en 18-200 som tillexempel tamrons (eller canons egna för den delen).

har mest använt telet till skidfoto innan, men jag var ute och fotade växter och sånt häromdagen, i brist på annat och det blev jäkligt skarpa bilder. 55-250 är kanske ett budget-tele, men det är inte dåligt.

enda gången jag skulle kunna överväga ett 18-200objektiv är väl på resa, men knappt ens då.

OM du nu är fotostuderande så är mitt råd enkelt.
Låna bland kamraternas vidvinklar och testa. Du kommer hitta vad du vill ha.

Funkar inte kitobjektivet? 18-55
Nu har jag inte en "EF-S"- kamera längre men det beror väl på hur kinkig du är med bländare,
Men Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM tror jag obs "tror" jag skulle vara ett perfekt val, om du vill åt korta skärpedjup.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar