Annons

Hjälp vid köp av dator - Macbook Pro/Air

Produkter
(logga in för att koppla)

henkeers

Aktiv medlem
Hej!

Jag är nu på jakt efter en ny bärbar dator men har svårt att reda ut vilken jag ska köpa.

Min budget är något begränsad så valet står mellan;

Macbook Pro 13" (mid 2012) dvs EJ Retina.
-den har bra pris idag
-det går att byta ut b.la. RAM-minnet i efterhand. Tänkte då skaffa 8GB.

Macbook Air 13" (2013)
-Ligger också bra i pris
-Tänkte isåfall beställa med 8GB RAM.


Jag fotar (RAW) och redigerar varje dag och jag använder nästan bara Lightroom. PS Elements ibland, för mindre ändringar. Jag redigerar vädigt simpelt så det rör sig inte om flera x antal tusen lager...

Fråga 1 (Macbook Air): Jag är duktigt sugen på en Macbook Air, men kommer den att palla redigering? Dum fråga kanske, men jag frågar er som förhoppningsvis har en och använder den till det.

Fråga 2 (Macbook Pro): Någon som använder den? Visst, den är över ett år gammal men den borde ju hålla måttet. Är det värt att köpa den till dagens låga pris?

Jag kommer vid senare tillfälle självklart att komplitera med en stor skärm för att "stor-redigera", ifall någon har synpunkter på 13" :)

Hjälp!
 
Efter ca 30 år med datorer så bytte jag till Mac i somras. Köpte bla 2 stycken MBA och är hur nöjd som helst. Testade Lightroom några veckor utan problem. Men kör återigen Photoshop Elements och det fungerar också utan problem. Dvs bortsett från en och annan bugg som alltid tycks finnas i Elements så är det inga problem med prestandan eller så på en MBA.

Så svaret på din fråga 1 är: Ja den kommer lätt att palla för din redigering.
 
MBP har bättre skärm än Air. Och lagringsutrymmet är dyrt på Air.

Å andra sidan är Air väldigt trevlig att bära med sig och ssd gör den förvånande snabb - så länge ssd:n inte är för full.
 
MBP har bättre skärm än Air. Och lagringsutrymmet är dyrt på Air.

Å andra sidan är Air väldigt trevlig att bära med sig och ssd gör den förvånande snabb - så länge ssd:n inte är för full.

Ja det var pga smidigheten som jag valde MBA och ssd disken är grymt snabb. Jag köpte samtidigt en 2,5" portabel hårdsisk på 1TB med USB 3.0, och attans vad snabb den är också. Jag har alla mina bilder på USB disken.
 
MBP för att: den har nätverksuttag, du kan byta ut DVD:n mot en SSD och fortfarande ha kvar hårddisken.

Man kan köra TP-kabelnätsladd i en MacBook Air också med en adapter. Det blir visserligen en grunka att hålla reda på, men det vanligaste användarmönstret torde vara att köra via sladdnät hemma och via WiFi annorstädes. Då kan adaptern sitta kvar i TP-kabeln när man tar med sig datorn hemifrån.

Det är väl mest en fråga om hur viktig portabiliteten är. En Air är ju trevligare att släpa med sig. Om man ändå ska ha en extraskärm att redigera på, så är Prons bättre skärm inte så jätteviktig. Ska man redigera mycket "på fältet" så blir ekvationen lite annorlunda, dock.
 
Jag skulle satsa på en Macbook pro även om det går att redigera på den. Som det redan sagts tidigare så kan lägga till extra lagringsutrymme såsom mer ram och ssd. Bättre skärm dessutom. Det är helt enkelt en mer allsidig dator. En fördel med macbook air är förresten att den har snabbare trådlöst internet. Jag hade tidigare en MBP 15 från 2011 och nu har jag den nya retinan 15. Räckvidden trådlöst är bättre och det går betydligt snabbare. Detta kan vara en dealbreaker iofs. Alla dessa val!
 
Tack för alla svar! Det uppskattas verkligen.

Det lutar mot en Macbook Pro med tanke på att man kan uppgradera den efter hand (RAM, SSD osv.)
 
Man kan köra TP-kabelnätsladd i en MacBook Air också med en adapter. Det blir visserligen en grunka att hålla reda på, men det vanligaste användarmönstret torde vara att köra via sladdnät hemma och via WiFi annorstädes. Då kan adaptern sitta kvar i TP-kabeln när man tar med sig datorn hemifrån.

Det är väl mest en fråga om hur viktig portabiliteten är. En Air är ju trevligare att släpa med sig. Om man ändå ska ha en extraskärm att redigera på, så är Prons bättre skärm inte så jätteviktig. Ska man redigera mycket "på fältet" så blir ekvationen lite annorlunda, dock.

Är MBP skärmen bättre än Air? Jag trodde det var tvärtom...
 
Jag tänkte nog inte på att båda dina val är 13-tummare. Air:en har då fler pixlar.
Pro:n kan dock fås med matt skärm, vilket jag tycker är mycket trevligare än blank.
 
Är MBP skärmen bättre än Air? Jag trodde det var tvärtom...

Ja, iaf sist jag kollade (och tror inte så mycket hänt sedan dess). MBP har bättre färg och är jämnare, påverkas mindre av betraktningsvinklar. Air har lite högre upplösning, men sämre på allt annat.

Retina är förstås ännu bättre, på alla sätt.
 
Ja, iaf sist jag kollade (och tror inte så mycket hänt sedan dess). MBP har bättre färg och är jämnare, påverkas mindre av betraktningsvinklar. Air har lite högre upplösning, men sämre på allt annat.

Retina är förstås ännu bättre, på alla sätt.

På vilket sätt är "Retina är förstås ännu bättre, på alla sätt."?

Har haft båda, nu har jag retinan. Kan inte se på vilket sätt retinan skulle vara bättre för bildbehandling. Har jag missat något? Har provat läget med högsta upplösning men tycker att det blir jobbigt för ögonen. Är betraktningsvinkeln bättre. Har inte båda så jag kan inte jämföra sida vid sida.
 
MacBook Air

Har en själv sedan ca 1 år tillbaka, alltså den förra modellen. Kör både LR och PS CC och det funkar utmärkt. Har också en iMac 27. Tror inte du behöver vara orolig för prestandan på MBA för den räcker till utan problem. Nackdel är dock att disken (128) inte räcker för långtidslagring. En NAS löser dock det enkelt. Även skärmen kan ibland kännas liten vid redigering, men det funkar. Och extra bra på resa förstås pga smidigheten. Föredrar för det mesta dock iMacen pga den stora skärmen.
 
Bättre färger, bättre betraktningsvinklar, bättre jämnhet. Och bättre upplösning, förstås.

"Bättre färger, bättre betraktningsvinklar, bättre jämnhet" har du någon källa på det? Att den har bättre upplösning är klart men blir den bättre bildbehandla på för det?

Jag tvivlar inte på att den kan ha marginellt bättre värden i teorin men gör de någon praktiskt skillnad?

Tycke lite att retina överskattat även om jag har en själv ;-)
 
Inga laptopskärmar har speciellt bra färgåtergivning jämfört med stationära, men MBP med retina brukar hamna rätt bra i tester och den högre upplösningen gör förstås att bilder upplevs skarpare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.