Annons

Hjälp vid köp av 70-200

Produkter
(logga in för att koppla)

HBKbruden

Aktiv medlem
Hej, nu är jag uppe i en affär om mitt drömobjektiv och behöver höra era tips. Är det så att det bara lämnar europagaranti i sverige och inte världsgaranti? Jag kanske har fått allt om bakfoten, men klart, europagaranti räcker ju gott och väl, men jag bara undrar.
Detta fick jag till svar av säljaren (ej begagnat utan demoexemplar av företag så omfattar full garanti)

"Optiken omfattas av garantin som lämnas här i Sverige - det ligger med en garantisedel och den gäller Europa - men Nikon har normalt en världsgaranti, visst är det så - men det är inte säkert att andra "marknader" såsom USA exempelvis tar en Europa garanti - Nikon i Sverige tar inte emot en världsgaranti från USA - då EU lagstiftningen säger att den inte gäller."

Vill bara vara säker på att detta är riktigt.
18990 är ok pris?
 
Hej, nu är jag uppe i en affär om mitt drömobjektiv och behöver höra era tips. Är det så att det bara lämnar europagaranti i sverige och inte världsgaranti? Jag kanske har fått allt om bakfoten, men klart, europagaranti räcker ju gott och väl, men jag bara undrar.
Detta fick jag till svar av säljaren (ej begagnat utan demoexemplar av företag så omfattar full garanti)

"Optiken omfattas av garantin som lämnas här i Sverige - det ligger med en garantisedel och den gäller Europa - men Nikon har normalt en världsgaranti, visst är det så - men det är inte säkert att andra "marknader" såsom USA exempelvis tar en Europa garanti - Nikon i Sverige tar inte emot en världsgaranti från USA - då EU lagstiftningen säger att den inte gäller."

Vill bara vara säker på att detta är riktigt.
18990 är ok pris?

Ingen?????
 
Hej, nu är jag uppe i en affär om mitt drömobjektiv och behöver höra era tips. Är det så att det bara lämnar europagaranti i sverige och inte världsgaranti? Jag kanske har fått allt om bakfoten, men klart, europagaranti räcker ju gott och väl, men jag bara undrar.
Detta fick jag till svar av säljaren (ej begagnat utan demoexemplar av företag så omfattar full garanti)

"Optiken omfattas av garantin som lämnas här i Sverige - det ligger med en garantisedel och den gäller Europa - men Nikon har normalt en världsgaranti, visst är det så - men det är inte säkert att andra "marknader" såsom USA exempelvis tar en Europa garanti - Nikon i Sverige tar inte emot en världsgaranti från USA - då EU lagstiftningen säger att den inte gäller."

Vill bara vara säker på att detta är riktigt.
18990 är ok pris?

Nu tror jag att handlaren är ute på tunn is. Den information jag har säger att Nikons världsgaranti gäller på deras objektiv men inte på kamerahusen med reservation för att det är tre år sedan jag handlade nytt från Nikon senast.

Priset är nog ett ganska bra pris då Cyberphoto vill ha 23950 och Scandinavian photo 20875 för detta objektiv
 
Antar att priset är MediaMarkt,, fick exakt samma där och de har det på lagervarorna men kommer öka när de är slut...
 
Ring alt. mejla Cyberphoto, rätt säker på att de bräcker priset från Scandinavian. Tror t.o.m att jag fick en offert på runt 19800:- hem till dörren.
Sen köpte jag mitt från asien för strax under 17'.

Är det nytt och garantier gäller som det är tänkt att de ska gälla så är väl 18900 ett ganska bra pris.
Men allting är ju relativt :)

//Fredrik
 
Tack så mycket för alla svar. Då satsar jag nog på detta. Det känns rätt. För att diskutera fick jag denna text av säjaren ang världsgrantin..

"Enligt lagstiftning inom EU så gäller inte världsgarantier inom EU marknaden, utan det ska vara en anpassad garanti för vår marknad. Nikon, Canon och andra tillverkare inom EU tillämpar den regeln så gott det går.


Det är även så att på den amerikanska marknaden och ett par marknader till så säljs stora delar av varorna utan garantier - butikerna skall då stå för garantierna, men de får köpa varorna billigare av tillverkarna. Av en anledningen så hänvisar de flesta tillverkare tillbaka eventuella garantianspråk från USA import tillbaka till den butiken i USA - och då gäller det att man har handlat av en seriös handlare.


Det är även så att import från USA är fullt laglig om du tullar in varan, vilken många struntar i att göra - MEN, att marknadsföra produkten om du vill sälja den är olagligt enligt EU lagstiftning, det kallas något i stil med Olovlig varumärkesintrång - den som äger rätten att marknadsföra ett varumärke inom EU bestäms av ägaren av varumärket - Nikon, Canon osv. Det finns en dom i Stockholms Tingsrätt mot en som importerat varor från USA och sålt i Sverige, han blev dömd att betala skadestånd på flera miljoner kronor till Canon - men det dyker hela tiden upp nya personer som gör samma sak.


Varken Nikon eller någon annan tillverkare söker och jagar en enskild privatperson om man skulle ha köpt en optik eller kamera i USA eller på annan marknad - men de äger full rätt att neka till världsgaranti om varan kommer därifrån, och bara hänvisa tillbaka till butiken där varan kommer ifrån. De kan även stämma en person som regelbundet säljer och därmed marknadsför ett varumärke - om de inte har fått tillstånd att marknadsföra märket inom EU. För att kunna sälja en vara så räknas det med att man måste annonsera - och då marknadsför man varan - det är inte olovligt att sälja, men att marknadsföra.... lite moment 22, men så är reglerna.


Jag vet att det slinker emellan optik och hus från USA på tillverkarnas verkstäder här i Sverige, men de serienummer för alla varor som går via Europa kontoret och de kan spåra om de lägger tid på det och därmed kan de även stoppa varor från USA från att gå igenom på garanti - och de blir hårdare och hårdare med detta då verkstäderna i Sverige inte får ersättning från moderbolaget i Japan för garantier från USA - då moderbolaget ibland säljer varan billigare där, utan garanti - för att butiken skall stå för den biten.


Lita inte på en världsgarantisedel från annan marknad, handla inom EU och då har du inga problem, handlar du utanför - då finns alltid risken för att du inte får hjälp.


Det var en artikelserie om detta för något år sedan i en av våra fototidningar - först gick tidningen ut och talade om hur lätt det var att importera, sedan gick de ut med en varning från Nikon bland annat, och där stod det om garantin som inte gäller och om att det är olovligt att marknadsföra Nikon och andra varumärken inom EU utan tillstånd.


Det finns en liknande dom inom klädbranschen - Levis stämde en som importerade deras produkter och det slutade med ett jätteskadestånd - som sagt, det är inte förbjudet att köpa och äga, det är inte otlilåtet att sälja - men för att kunna sälja så måste du marknadsföra - och för att marknadsföra så krävs det tillstånd.


Denna optik kommer från rätt källa, den kommer från Nikon Nordic - det bolag som ansvarar för Nikon distributionen inom Norden. Det är full garanti då vi är auktoriserade återförsäljare åt Nikon. Garantin gäller här i Sverige vilket är tryggt och bra för dig.


Ska du flytta utomlands eller är det någon annan orsak du funderar på världsgarantin - i praktiken är det nämligen upp till varje marknad (EU, USA, Australien osv) att bestämma - beroenden på vilka regler som gäller där."
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.