Annons

Hjälp, vatten i kameran!

Produkter
(logga in för att koppla)

norris

Aktiv medlem
Idag var det en fin dag för långfärdsskridskor, men den slutade mindre bra då både jag och min Canon 40D fick bada. Nu ligger den och objektivet på elementet med uttaget minneskort och batteri. Objektivet (EF 17-85 IS) har fått en del vatten i sig, och det var en del vattendroppar på spegeln och andra ställen i kamerahuset, men inte vattenfyllt. Nu tänkte jag låta den torka ett par dagar innan jag sätter in batteriet.

Har någon råkat ut för samma sak eller har några tips om vad man bör göra.

Blöta hälsningar!
 
Ajaj, jag var ute på en kajakpaddling i sommras. När vi nått fram till övernattningsön så lyckades jag ramla i vattnet med min D300. Om tur var så blev inte kameran speciellt blöt utan jag lyckades hålla den ovanför vattenytan, men pulsen steg iaf ganska snabbt.
Hoppas du lyckas klara din kamera.
 
Jag glömde min Kiev 80 mellanformatare utomhus i ösregn över natten.

Bara att ta bort objektiv och filmmagasin samt blåsa torrt med hårtorken (uppfälld spegel).

Ibland är det skönt med helt mekaniska grejor.
 
Sött, salt bräckt?

Ett bra sötvatten och tur, så kan det räcka med att torka ordentligt. Salt eller bräckt finns det inte mycket att hoppas på. Säkras är såklart att lämna in den för genomgång.

Drulleförsäkringen lär täcka om du vill gå på det spåret.
 
Jag har lyckats rädda en hel del elektronik som har blivit helt dränkt i saltvatten.

Har då använt mig av helt avjoniserat vatten där grejerna har fått ligga i bad ett par timmar, sedan har de penslats i vattnet.
sedan får grejerna torka.
 
Har du tillgång till en exsickator så är det en klart bra grej. Du kanske kan låna en nånstans? Finns nog på varje högstadie- och gymnasieskola.
 
Elektroniken skulle jag inte vara så orolig över, antingen funkar den eller så gör en det inte och då är det inte så mkt att göra åt saken. Visst kan det uppstå fel som visar sej i någon funktion med tiden. optiken och sensorn skulle jag vara mer orolig för. Det finns t.ex kalk och annat skit i vattnet som lägger sej på dom optiska ytorna. Sensorn torkar man ju lätt ren och hoppas att inga repor uppkommit. Optiken är jobbigare om den fått vatten in i sej. Då är det nog bara att föra på service och ta ut det på försäkringen.
 
Har sett historier om personer som tappat kameran i havet och sedan lagt dem i sötvatten för att få bort saltet. Alltså dränkt kameran.
Efter några dagars torkning har kameran fungerat igen.
Aldrig badat någon kameran förutom Nikonos III så jag har ingen egen erfarenhet. Vi håller tummarna.
 
Hej,

Verkligen osis! Hoppas att kameran klarar sig och vilken tur att ni båda kom upp ur vattnet.

Jag har inte lyckats dränka min kamera (än) men om (när) jag skulle råka ut för det så hade jag kontaktat mitt försäkringsbolag direkt. Oavsett om kameran kommer att klara sig eller inte är det lika bra att ta reda på vad som gäller med en gång. Om de ersätter eventuell skada (det borde de göra), vad självrisken är, hur de värderar kameran osv.

MVH,
Tobbe

...Har någon råkat ut för samma sak eller har några tips om vad man bör göra.

Blöta hälsningar!
 
Jag råkade av misstag dränka en EOS 10 i läsk för ett antal år sedan. Läskflaskan läckte, den rackarn, och det såg jag inte förrän det runnit in i kameran. Men söt läsk blir som lim, så det låste hela kameran. Jag lyckades göra rent den så pass att den gjorde allt en kamera ska göra (vevade filmen både framåt och bakåt) utom exponera. Slutaren satt fastlimmad där den var.

Det fick bli en EOS 30 istället. Den har jag inte lyckats ha sönder än.
 
Jag provade för någon vecka sedan och då fungerade objektivet, men det har torkfläckar på linserna. När jag satte in batteriet och slog på kameran hände inget så om det är likadant nästa gång måste den nog lämnas in.

Ajdå otur..

Min gamla kompaktkamera hälde min brorsa saft över. Allt funkade utom att det var fastlimmade knappar :p
 
Tog du ut batteriet fort?

En viktig fråga, oavsett om det var sött eller salt vatten grejerna hamnade i:
Tog du dän batteriet omedelbums?

Om inte så kan du räkna med att det blir billigare att köpa nytt hus.
Orsaken är att vatten elektronik och spänningen från batteriet leder till diverse kemiska reaktioner som i princip dödar all elektronik som finns i huset.
 
En viktig fråga, oavsett om det var sött eller salt vatten grejerna hamnade i:
Tog du dän batteriet omedelbums?

Om inte så kan du räkna med att det blir billigare att köpa nytt hus.
Orsaken är att vatten elektronik och spänningen från batteriet leder till diverse kemiska reaktioner som i princip dödar all elektronik som finns i huset.

Tyvärr tänkte jag inte på det med en gång, bytte kläder och fikade innan jag kom på det. Nu är kameran inlämnad så snart får den väl sin dom. Om den inte kan repareras får jag ut betydligt mindre på försäkringen än jag gav för den. Eftersom den ersatts av 50D har den ju sjunkit i pris.
 
Tyvärr tänkte jag inte på det med en gång, bytte kläder och fikade innan jag kom på det.
Låt oss gärna veta vad du får för svar, men i ärlighetens namn är dina chanser att huset klarat sig inte så goda.

Gällande försäkringen så finns ju huset på markanaden fortfarande.
Beg så bör det ju gå att få tag på för vettiga pengar.
Det viktigaste borde väl vara att få tag på ett "likvärdigt", dvs ett likadant för den kostnad självrisken innebär?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.