Annons

Hjälp! Val av UV-Filter till Nikon micro 105 vr!

Produkter
(logga in för att koppla)

Robbi

Aktiv medlem
Hejsan är nyss blivit ägare av (Nikon AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF ED)

Min fråga är hurdant filter man skall köpa som skall fungera som en billig försäkring till frontlinsen utan beröva bildkvalitén med märkbar skillnad.

Jag har läst i några andra trådar kring UV filter om dess för & nackdelar.

Finns en uppsjö med filter! Men av de jag har läst & hört skall B+W Uv filter vara riktigt bra, lätta att göra rent etc.

Med tanke på att gluggen kostar ca 9000kr nytt så känns det som att ett filter för 250kr försvinner direkt ! ?
Så vilken prisklass skall man hamna i?

Ge gärna tips & förslag i alla dess sorter, tack på förhand.

Med Vänliga Hälsningar.
Robert.

Robert.
 
Ett UV-filter är knappast en billig försäkring, eftersom det krävs ett ganska dyrt filter om man inte ska förlora bildkvalitet. Dessutom överdriver många riskerna för att sabba frontlinsen. Använd motljusskyddet istället, är mitt råd. Det finns egentligen inget som säger att filtret gör mer nytta än skada om olyckan skulle vara framme.
 
Macro-objektiv

Problemet med många macroobjektiv är att frontlinsen sitter så långt fram. Jag köpte ett Tokina 2,8/100mm, bara för att frontlinsen sitter djupare. Att det dessutom fick toppklass i test, gör ju inte saken sämre. I dina kläder skulle jag skaffa det bästa du har råd med i filterväg. Jag har bara goda erfarenheter av B+W, som har mässingsfattning, som inte kärvar lika som aluminium. Lycka till i filterdjungeln. Mvh!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.