Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är det nånting som inte står rätt till?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har samma problem med mina utskrifter som Rickard, har en Pixma ip4500. Har följt alla råd i denna tråd utan att få till det.
Jag vill skriva ut mina bilder i s/v och dom blir markant tonade i rött/rosa.
Har nu labbat med allt, olika inställningar, olika papper, olika utskriftsprogram och problemet verkar sitta i skrivaren, ger snart upp.

Rikard fick du ordning på dina utskrifter och i så fall hur?
Har ni några tips, byta skrivare, bläck, papper (eller helt enklet byta hobby)?

//Torbjörn

När jag har testat Canons skrivare har deras profiler varit av mycket blandad kvalitet. Vissa har fungerat utmärkt, andra inte alls bra. När jag sedan gjort en profil har resultatet blivit korrekt, så det beror inte på att pappret eller skrivaren inte fungerar, utan mera på att profilerna inte är bra.

Jag har ju tidigare i denna tråd beskrivit hur jag testar en profil. Du kan också kolla artiklarna om färghantering jag har här på Fotosidan.

Stefan

Har samma problem med mina utskrifter som Rickard, har en Pixma ip4500. Har följt alla råd i denna tråd utan att få till det.
Jag vill skriva ut mina bilder i s/v och dom blir markant tonade i rött/rosa.
Har nu labbat med allt, olika inställningar, olika papper, olika utskriftsprogram och problemet verkar sitta i skrivaren, ger snart upp.

Rikard fick du ordning på dina utskrifter och i så fall hur?
Har ni några tips, byta skrivare, bläck, papper (eller helt enklet byta hobby)?

//Torbjörn

Svartvit, då är det nog att byta hobby som gäller eller handla en profil av Stefan.

Micke.

Skulle vilja lägga till lite i detta:

- Lära sig mer om problematiken – Till exempel genom att läsa artiklarna här på fotosidan. http://www.fotosidan.se/cldoc/5956.htm

- Köpa rätt skrivare – ingen dum idé om man ska arbeta mycket med svartvitt. Av de jag har testat är de Epson-skrivare som har Advanced Black&White de som gett bäst resultat.

– Testa olika papper – Jag har till exempel sett bra resultat med papper från Hahnemühle, Harman, Ilford och nu senast Canson.

- Köpa profil av t.ex Stefan – Ingen dum idé :)

– Skaffa en RIP – arbetar du mycket med svartvitt och vill få det absolut bästa resultaten så ger vissa RIP:ar (särskilda utskriftsprogram) bättre resultat.

Skulle vilja lägga till lite i detta:

- Lära sig mer om problematiken – Till exempel genom att läsa artiklarna här på fotosidan. http://www.fotosidan.se/cldoc/5956.htm

- Köpa rätt skrivare – ingen dum idé om man ska arbeta mycket med svartvitt. Av de jag har testat är de Epson-skrivare som har Advanced Black&White de som gett bäst resultat.

– Testa olika papper – Jag har till exempel sett bra resultat med papper från Hahnemühle, Harman, Ilford och nu senast Canson.

- Köpa profil av t.ex Stefan – Ingen dum idé :)

– Skaffa en RIP – arbetar du mycket med svartvitt och vill få det absolut bästa resultaten så ger vissa RIP:ar (särskilda utskriftsprogram) bättre resultat.

Har börjat att "försöka" förstå problematiken via dina artiklar och har förbättrat utskrifter, skulle dock villa lyfta dom ytterligare ett par steg med att minimera färgsticken och får mer tryck i utskrifterna. Jobbar på det med att lära mig mer om hur bilderrna skall optimeras för utskrift.

Vad gäller skrivare så skall man kanske inte förvänta sig labbkvalite på utskrifter från en skrivare som kostar 800kr. Kan man hitta skrivare i 2000-4000kr:s intervallet som har hyfsad kvalite på s/v utskrift?

//Torbjörn

Vad gäller skrivare så skall man kanske inte förvänta sig labbkvalite på utskrifter från en skrivare som kostar 800kr. Kan man hitta skrivare i 2000-4000kr:s intervallet som har hyfsad kvalite på s/v utskrift?

//Torbjörn

Tror inte det, om du ska ha en riktigt bra. Billigaste jag känner till är Epson 2880.

Stefan

ANNONS