ANNONS
Annons

Hjälp! Välja kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Suss

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska köpa systemkamera o jag har beslutsångest.
Har nog iaf skurit ner till två modeller, Nikon D80 och Canon 40D, men vilken ska man välja?

Jag var ganska mycket inne på 40D pga det vädertåliga huset, men sen läste jag lite recensioner o det verkar vara lite problem med den lr? Sen så läste jag oxå att bilderna oftast måste efterbehandlas trots rätt inställningar, rätt/fel? Finns dessa problemen även med D80?

Någon som har erfarenhet av båda kamerorna eller iaf både nikon o canon som kan hjälpa mig att sprida lite ljus över mitt beslut. Det är ju inte billigt att köpa kamera så man vill få det rätt från början.

Jag ska använda kameran till hobbyfotografi med lite natur, porträtt, förstoringar osv.
Är jag rätt ute med valet av kameror då eller finns det bättre alternativ?
Tacksam för svar!
MVH Susanne

Båda husen duger utmärkt. Den stora frågan är mest vilket system du vill gå in i. Både Canon och Nikon har bra utbud på begagnatsidan vilket är ett stort plus när det gäller optik/tillbehör. Då frågan är ställd i Nikonforumet kommer nog de flesta råda dig till Nikon - vilket givetvis är ett utmärkt val ;-). Jag ser att du gärna umgås med och plåtar djur och då brukar iofs snabb serietagning vara en fördel - där har 40Dn litet övertag med sina 6 bilder per sekund. Fast allt hänger ju på hur du fotar...

I stort sett alla systemkameror lämnar bilder som är "halvklara" och bör efterarbetas. Och det är snarare en fördel eftersom det ger dig som fotograf total kontroll över resultatet. Det tar förstås tid att lära sig men foto blir otroligt mycket roligare. Inledningsvis går det dock att skruva till mättnad, kontrast och skärpa i både D80 och 40D så resultatet är lagom krispigt. Men någon form av översyn i ett bildbehandlingsprogram är dock aldrig fel.

Tack för ditt svar.
Jo jag såg sen att det fanns en tråd i forumet som gällde råd av kameraköp, men men...
Låter än så länge som det kvittar vilken jag väljer.

Tack för ditt svar.
Jo jag såg sen att det fanns en tråd i forumet som gällde råd av kameraköp, men men...
Låter än så länge som det kvittar vilken jag väljer.

Suss, båda kamerorna är som sagt bra och du verkar inte ha några specifika krav. Jag tycker du ska gå till en affär och pilla och känna på båda och sedan bestämma dig för vilken du upplever som bäst hanteringsmässigt för det betyder mycket. har själv en 40D är är supernöjd både funktionsmässigt och hur den ligger i handen.

Välj system innan du väljer kamera. Jag skulle gått på Nikon, då jag använder de själv och ergonomin är otroligt mycket bättre om man har normala/större händer.

Kännt på båda kamerorna?

Nej har inte känt på 40D än... Vill göra det men vet inte om det finns så många kvar i handeln nu med att den utgår.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar