ANNONS
Annons

Hjälp välja Canon-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Luzen

Aktiv medlem
Klassiska frågan...
Skall gå över till digitalt och behöver hjälp att välja!
Bakgrund.
Har idag ett analogt Canon EOS 100 hus med följande objektiv, Canon 28-80 f3,5-5,6 USM och Sigma 75-300 f4-5,6 DL.Även en Speedlite 540 EZ.
Fotar barnen på lek och aktiviter som dans,handboll mm. Gärna en tur i skärgården med lite vågor, skymningar och gryningar.
Kanske lite golfbanor (Peter Cordén e grym)

Har varit nöjd med alla funktioner på huset och även om jag bara är amatör har jag nog använt de flesta funktioner. Teknikfreak kanske.
tycker också att objektiven har funkat för mina behov. Har ibland tänkt tanken att köpa en kortare vidvinkel men det har aldrig blivit av.

Vad skall jag då välja för att få ungefär samma funktioner?
Prismässigt kan jag tänka mig ett beg 5D för runt 15000kr för att få fullformat. Då kan jag ju använda mina nuvarande gluggar som vanligt.

Å andra sidan får man ju nya 40D för knappt 11 000 och då blir det lite pengar kvar till ett objektiv då mina gamla kanske måste kompletteras med ett kortare, de får väl motsvarande 44-128 mm och 120-480mm? Händer det något även med ljusstyrka och skärpa när det inte är fullformatscensor?
Kanske jag klarar mig med 400D så svider det mindre i plånkan?

Vad rörigt och svårt det är?

Och min underbara 540EZ blixt? Kan jag köra den manuellt med hyfsat resultat på ett nytt hus?

Tacksam för hjälp i djungeln!

Måste det vara Canon?. Ta en titt på Nikons D80/D40X. De bägge får du till väldigt bra pris ihop med den suveräna 18-70. Det är nästan så att din budget täcker in en 70-300 4-5,6 af-s vr. Om du väljer D40X så får du en hel del smått och gott för pengarna. För strax under 10 000 får du en D40X med 18-55 och en 55-200 med vr. Då har du ca 5000 kvar. Skulle med ytterligare en tusenlapp kunna innebära en 60 mm macro och en SB 600 blixt. canon tycker jag har lite sämre erbjudanden i de lägre prisklasserna. Framför allt är de svagare på billigare objektiv.

Köp absolut inte 5D bara för att objektiven ska passa. För att 5D ska komma till sin rätt krävs helt andra objektiv. 30D/40D verkar vara ett mycket bättre val för dig. Satsa på en bra standardzoom istället. Bara mina 5 öre :)

Tack! Men.... Nikon D40/80 är säkert bra grejer men jag gillar Canons utbud av begagnat om jag vill komplettera med mer grejer...

Ja, 5D blir väl lite overkill...
30D är väl på väg ut?
Återstår 40D, Va kan jag behöva köpa för objektiv då?
Och vad skiljer 40D mot 400D som jag kan sakna på 400D?

Senast ändrad:
Luzen skrev:
Tack! Bra sida!
Begagnat går nog bort ändå..skönt med garant!
Verkar ju inte vara så stor skillnad på specarna 40d/400d...
Men hur är det i praktiken? Handhavande?
40D är naturligtvis rent ergonomiskt betydlig bättre. Snabbare af och bättre lämpad för snabb serietagning. 40D har också visst väderskydd vilket 400D saknar helt och hållet. Bildkvaliten är nog rätt lika, men min gissning är att 40D har något lägre brusnivåer. Du kan också köpa ett stadigare vertikalgrepp till 40D.

Luzen skrev:
Även om Nikon säkert är väldigt bra känns det lite onödigt när jag har två canon-gluggar. dessa går väl använda till en ny canon-digital?
Visst kan du det, men som sagt du får nya grejer till billigare pris än enbart huset 40D. Till 400D finns inte lika bra paketpriser. Canons billigare gluggar är lite sämre än Nikons motsvarigheter. Köper du en aps-c kamera så duger inte 28 mm som vidvinkligaste läge så en nya glugg är ett måste oavsett. Med lite matematik inser du snabbt att Nikon är det billigaste alternativet. De äldre EF-gluggarna är mer reflexbenägna eftersom de saknar antireflexbehandling på de bakre linselementen, något som alla nyare digitalt anpassade objektiv har.

paul innergård skrev:
Till 400D finns inte lika bra paketpriser. Canons billigare gluggar är lite sämre än Nikons motsvarigheter. Med lite matematik inser du snabbt att Nikon är det billigaste alternativet. De äldre EF-gluggarna är mer reflexbenägna eftersom de saknar antireflexbehandling på de bakre linselementen, något som alla nyare digitalt anpassade objektiv har.

ok, om man köper bara 400d-huset och lägger till en 17-55 mm då.. då har jag sedan 28-80 och 75-300.
vad skiljer d40x och 400d..orkar inte söka på engelska sidor..

Luzen skrev:

vad skiljer d40x och 400d..orkar inte söka på engelska sidor..

-Tror d40 är mindre.

-d40 har elektronisk slutare på tider snabbare än 1/200 (dvs att sensorn tar emot ljus i tex 1/500s istället för att den mekaniska ska öppna upp), vilket kan ge lite lustiga effekter i motljus.

-Har för mig att det inte finns vertikalgrepp till d40, vilket är lite dumt då både d40 och 400d behöver det för att bli det minsta ergonomiska.

-d40 är väl lite billigare.

-Jag uppfattar d40 som lite tystare. Förmodligen bättre dämpning i spegeln.

Det är i stort samma kamera, men personligen tycker jag att 400d känns rejälare.

Räkna inte med att ditt Sigma 75-300 passar en digital Canon om Sigma-objektivet är gammalt. Jag har själv en Sigma 70-300 från min analoga Canon EOS och det objektivet ger Error-meddelande på ett digitalt hus.. Testa på nån kompis kamera

Canon 40D
+ Större sökare.
+ Extra display på ovansidan.
+ Inmatningsratt på baksidan.
+ Snabb serietagning 6,5b/s
+ Förbättrad autofokus.
+ Bekväm att hålla i.

400D
+ Lättare (lite)
+ Mindre (lite)
+ Billigare

ANNONS