ANNONS
Annons

Hjälp! Utskrivna bilder taggiga

Produkter
(logga in för att koppla)

orera

Aktiv medlem
Jag gör ett tackkort till min mammas sextioårsfest. Jag gör det i InDesign 2.0.2.

Jag har en stor röd gerbera i mitten av kortet. På den har jag skrivit Tack för uppvaktningen med vitt, Edwardian script. Runtom ligger tio små bilder från festen, ca 2,5 x 3,75 cm stora. Bilderna ligger inte rakt utan ser ut som om de är utströdda, om ni förstår vad jag menar. Under varje bild är det en liten skugga.

Problemet: Jag monterade bilderna i tiff. När jag skrev ut blev det taggigt(pixligt?) i kanterna på de små bilderna. Blomman är inte taggig. Den är också monterad i tiff. Jag gjorde om bildformatet till jpeg men det är fortfarande taggigt. Jag har lite svårt att se, men det verkar som om motiven på de små bilderna också är taggiga. Det ser ungefär ut som diagonala linjer blir i en bild som man tittar på i fel storlek på skärmen.

Jag har alltså skrivit ut i båda formaten med samma resultat. Jag skrev ut här hemma med bläckstråleskrivare, en HP DeskJet 895Cxi. Jag använder mac OS X.

Vad beror taggigheten på? Hur kan jag åtgärda den? Kommer bilderna att se taggiga ut även om jag lämnar in för laserutskrift? Jag trodde att tiff skulle ge det bästa resultatet, men det blev likadant som jpeg. Spelar det någon roll om det ändå inte ska tryckas? Färgläget är RGB och bildernas upplösning är 300 ppi. jag kan tillägga attt det blev lika taggigt oberoende av om jag skrev ut på skrivarpapper eller på fotopapper.

Hoppas någon kan hjälpa mig. Jag skulle bli mycket tacksam eftersom jag har suttit hela dagen med detta.

Annika

Kontrollera först inställningarna i utskriftsmenyn.

Välj ”All” istället för optim...

Bilagor

• print.gif
    print.gif
    4.8 KB · Visningar: 235
orera skrev:
Suck, det hjälpte inte. Tack ändå. har du möjligtvis ngt annat tips?
Annars brukar det vara en lösning.

Har du provat att göra en PDF av dokumentet och skriva ut den?

Välj ingen upplösningsändring eller komprimering när du exporterar till PDF.

Jag tänkte på det med PDF och gjorde det tidigare idag när jag hade bilderna monterade i tiff. Det blev tyvärr lika dåligt. Men jag ska försöka igen.

I pdf-format står det anpassad. Ska jag sätta den på tryck istället, för att få högre kvalitet? Har ändrat komprimering som du sa.

AAARRRGGGGHHH! Taggigt. Men den röda blomman i mitten är retsamt fin. Förstår inte skillnaden.

Har du ändrat komprimering bli valet ”anpassad” eller ”custom” för mig som är lite mer sådär internationell i mitt val av programvaror ;-)

Du verkar kunna programmet så jag behöver nog inte lägga ut skärmdumpar men eftersom jag redan gjort en...

Bilagor

• b.jpg
    b.jpg
    15 KB · Visningar: 200
Snyft! KAN inte ha det såhär! Jag har två kusiner som är originalare, och jag är ju bara en simpel informatör. Vill inte erkänna för dem att jag inte klarar detta.

Det måste vara ngt jag har gjort med bilderna när jag ändrade storlek o upplösning från originalet.

Men vad? Först ändrade jag upplösningen utan att ändra bildstorlek. OK för det. Sen öppnade jag bildstorleksfönstret igen och kryssade i resample image och skrev i mått. Är detta fel?

Skriv ut en liten bild direkt från Photoshop.
Begrunda (rynka inte pannan) kvaliteten.

Ser den bra ut uppdaterar du länkarna (har du frågetecken i länkpaletten?).
Är länken bruten skrivs bilden ut med låg upplösning=taggig.

Bilden såg bra ut när jag skrev ut den från PS. fast den ligger lite diagonalt på mitt tackkort. men jag uppdaterar länkar nu och ser om det hjälper.

Jag har inga ändrade länkar, inga som är markerade varken med triangel eller frågetecken. I palettmenyn kommer jag inte åt uppdatera länkar.

Kanske skrivarinställningarna som är problemet? Vad ställer du in för upplösning på skrivaren?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar