Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! USB problem till IXUS 400 och XP

Produkter
(logga in för att koppla)

Rottan

Aktiv medlem
Hej alla glada fotografer!
Är ny här på fotosidan, verka vara en bra plats, har väl hängt här ett tag bara för att se på bilderna.

Nu till mitt lilla problem.
Var nämligen så att jag skaffade en Canon Ixus 400 igår.
Allt var frid och fröjd, pluggade i USB kabeln i dator. Vips hittade den kameran (XP).
Men ville ändå installera programvaran som följde med. Men detta skulle jag inte ha gjort.
För nu när jag sätter i kameran i USB och slår på strömmen på kameran hittar inte datorn den. Utan jag måste stänga av kameran. Dra ut sladden ur kameran, plugga in den igen och sätta på kameran. Vips så har datorn funnit den. Behöver alltså inte starta om datorn, men dra ut sladden ur kameran och plugga in den igen för att det ska funka.

Hjälp mig!! är det någon som har haft detta problem och i så fall hur löste ni det?

Tack på för hand
Rottan

Prova först att avinstallera programvaran, kolla om det funkar som det ska.
Installerades det drivrutiner för kameran av XP?
Ibland har jag märkt att det hjälper att installera programvaran före man installerar drivrutinerna det brukar även stå i manualen i vilken ordningsföljd allt ska göras för att det ska funka optimalt.

Men annars håller jag med om att skaffa en Mac.

det var ett fullt vettigt svar i den mening att alla problem av den typen försvinner vid köp av en mac då man inte behöver installera femtielva rivrutiner för allting man vill koppla in.
jag drev inte med någon utan gav ett tips om hur man kan få allt att fungera smidigare.

c

carlito skrev:
det var ett fullt vettigt svar i den mening att alla problem av den typen försvinner vid köp av en mac då man inte behöver installera femtielva rivrutiner för allting man vill koppla in.
jag drev inte med någon utan gav ett tips om hur man kan få allt att fungera smidigare.

För att fortsätta på temat vettiga svar:

Släng din digitala kamera och fotografera med vanlig film så slipper du problem med överföringen till datorer.

/Henrik, som är innerligt trött på advocacy-inlägg som carlito gav prov på.

carlito skrev:
det var ett fullt vettigt svar
Och det var inget vettigt svar eftersom Lars ville ha hjälp med sitt XP.
Jag skulle kunna svara att han ska skaffa Nikon istället. Men det gör jag inte, för jag tror inte det är det svaret Lars vill ha.

Ok?

i den mening att alla problem av den typen försvinner vid köp av en mac
Du kan få köpa min G4. Jäkligt billigt.

carlito skrev:

c
Fungerar XP lika smidigt också? ;-)

KanonCanon skrev:
Fungerar XP lika smidigt också? ;-)
Jag har aldrig haft problem med XP, har kört det sedan det kom. Stabilare OS får man leta efter. Och ja, OSX till Mac är oxå bra.

Jag tror Lars problem grundar sig i dålig programvara. Handen på hjärtat, mjukvara är inte Canons styrka.

KanonCanon skrev:
500:- ?
Det är ett rejält överpris. Dessutom är det inte min privata, utan jobbets. Men vi håller på och gå över till Windows, så snart kanske de kan säljas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar