Ja, man vill ju inte ha ett hål i kameran, och stativfästet kan vara bra att ha. Bästa men dyraste alternativet är förstås en reparation. Då handlar det om hur mycket man anser att kameran är värd i förhållande till vad det kostar att reparera den. Det är dock inte självklart att originalverkstad är dyrast. Som jämförelse hade mitt barnbarn sönder min Samsung-surfplatta för ett tag sedan, skärmen sprack. Vid en koll bland diverse ställen som lagar såna var det dyraste alternativet nästan 3000 Kr, och då verkade det som att han tänkte beställa reservdelen från Ali Express och det skulle ta minst 14 dagar att reparera. Samsungs egen verkstad på Kungsgatan i Stockholm var dock billigast, 1750 Kr, och då utfördes reparationen med originaldelar och med bibehållen garanti på produkten och dessutom med garanti på reparationen, och den var reparerad och klar att hämta efter bara några dagar. Sen fick jag ut ett par hundralappar efter att självrisken räknats bort från försäkringsbolaget.
Att försöka täta hålet med plastbitar eller plåtbitar eller olika sorters lim blir aldrig särskilt snyggt och är nog mest att se som en nödlösning tills en mer permanent reparation blir aktuell.
Läderfodral brukar använda stativgängan för att fästa dem, men som alternativ skulle man ju kunna tänka sig dubbelhäftande tejp, även om det kan bli lite krångligt att få loss kameran senare ifall det är stark tejp. Batteri och minneskortslucka vill man sannolikt fortfarande komma åt, och kanske även en del kontakter på sidorna. Det finns självhäftande magneter, såna som sittr på "kylskåpsmagneter" som går att hitta i hobbyaffärer, som kanske skulle gå att använda. Man klistrar fast dem i bottnen på kameran och sedan limmar dit något lämpligt magnetiskt i fodralet.