Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp: Tipps för ljussättning

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograf121

Aktiv medlem
Hej fotovänner

Nu är det så att jag har hittat en Suverän foto plats i en "Spricka/gång" i ett berg. Den är ca 2-3m dju och 5m lång där man fotar sedan fotsätter den uppåt efter berget 20 m men den är inte så viktig i denna fråga då ljuset är ganska bra där.

Nu är frågan hur ska jag kunna ljus sätta detta??? Det blir lätt välldigt mörkt spec i dessa tider. närmsta elkontakt är ju ca 1km så det är ju inte fråga om skarv sladd.

Tipps och trix är välkomna. Då gärna med en bra lösning också.

/John

De finns sånna hära uppladdningsbara lampor.. ska inte kala dom ficklampor med bärbaa lampor. Starka som tusan är dom osse. Ganska så billiga på byggvaruhus.
Eller så gör det lite mer stämningsfullt och kanske belys på flera (många ställe) med stearinljus av modell större. Kan med fördel placeras på lite olika ställe och är ju ganska lätta att hantera.
.. bara två tankar jag fick direkt..

ps. hoppas vi får se bilder sen .ds

Stativ, lämpligt väder med bästa tänkbara naturliga ljus, reflektorskärm(ar) och lång exponeringstid.

-Benny
Får koolla vad det är för "lampor"

-Mikael
Risken blir ju rörelse oskärpa dock om jag kör med långa slutar tider

Går det att hyra en generator eller dyligt någonstans???

Åker du bil dit? I sådana fall kan man ju köpa gamla strålkastare på bilskroten och koppla till ett bilbatteri. Ska du jobba länge kan man koppla det till bilen.

Du kan ju alltid hyra ett litet elverk, byggvaruhus, järnhandlare mfl brukar ju kunna stå till tjänst med sånt.
Kolla tex om du har Cramo i din närhet.

121an skrev:
-Mikael
Risken blir ju rörelse oskärpa dock om jag kör med långa slutar tider

Just berg är ganska tacksamma att fota med långa slutartider, eftersom de är duktiga på att sitta stilla ganska långa epoker. Eller hade du tänkt fota modell vid berget, och det är modellen du ska belysa? I så fall har du två saker som du ska belysa, och vi pratar om helt andra tekniker.

Belys modellen med blixt och diffusor, belys berget med lång slutartid. Dvs blixt plus lång slutartid. Bättre än blixt, är fortfarande reflektorskärm. Finns fina runda ihopvikbara sådana just till för att vara portabla. Glöm allt vad lampor heter, du behöver kilowatt för att nå slutartider som passar modell. Naturligt ljus är både billigare och starkare, även om det kanske inte verkar så vi första anblick.

det var ju där kruxet låg i att det är en modell jag ska fota.

Har varit där och mätt ljuset och det är inte mycket ljus tyvär.

får försöka men så klart är alla tipps välkomna.

Det är ju lite av en plånboksfråga vad man kan göra så jag tar det på ett par olika nivåer här.
1. Fet plånbok
Det finns portabla blixtgeneratorer med batteri för en 3-500 blixtar på hyfsad effekt. Men de är relativt sällsynta och äckligt dyra.
2. Medeltjock plånbok
Du har ju redan en 550EX. Köp, låna eller hyr en eller två stycken extra och använd deras slav-TTL-funktioner. Studsa dem mot lämpliga ytor typ papper eller aluminiumfolie för önskad effekt.
3. Tunn plånbok
Ta med ett par kompisar med stora aluminiumfolieklädda frigolitplattor, låt dem spegla in en massa ljus i sprickan. Eller invänta snö och skyffla in en del där du ska fotografera, det hjälper en del det med :)

Jag funderar på att låna en generator och kombinera EX550, EZ540 och blixt agregaten samt ta med reflexskärmar blir en hel del personer och utrustning men hoppas på ett bra resultat också. Ska det va så ska det va

12v - 230v

om du har 230v blixtar och möjlighet att ta med din bil till berget om inte kan du alltid släpa dit ett par bil batterier. det du behöver då är en Genius G-12-030 för 1000:- på teknikmagasinet, om du nu inte har massa dyra blixtar men täker plåta mer modeller så kan du kolla in hamas studio blixtar Studio Flash Unit SF-30 E totalt med softbox oxh armatur dvs vanlig lamp hållare går dom på mellan 3-4000 och funkar helt ok.beställs lättast via expert tror jag.

Se bara till att den strömomvandlaren på Teknikmagasinet klarar en hög uteffekt (watt). Annars kommer säkringen smälla varje gång du ska pumpa blixtarna. Jag tror du behöver en omvandlare för den dubbla pengen om du vill ha lite kräm. Kolla Elfa

Ja det kan ju även vara lite mer problem med sonna omvandlare då den även kan förstöra viss elektronik då det inte är "riktig" växelström

121an skrev:
Ja det kan ju även vara lite mer problem med sonna omvandlare då den även kan förstöra viss elektronik då det inte är "riktig" växelström
Alltså köper man den dyrare varianten som ger i det närmaste sinusvåg i stället för de billiga med fyrkantvåg. Ca dubbla priset ligger de på.

jag trodde det satt en konding i blixtarna vilken man laddade upp och för att sedan kunna ta ut de höga strömmar efekter som krävs under kort tid. och att det därför inte skulle bli någon "ström rusning" i sladden mellan de "två hålen" och blixten när dom slår. vilket borde leda till ett produkterna inte kräver så hög effekt från uttaget. är jag helt fel ute nu?

Jag kan inte svara på det eftersom jag inte är så insatt i elteknik.

Men är det så att uppladdningstiden på blixten försämras om man inte kan ge den tillräckligt med kräm? Kanske behöver inte omvandlaren ha så hög effekt...men det hela kanske då lång tid? Jag ställer mig undrande...någon som har erfarenhet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar