Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Tekniska detaljer vid försäljning av bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en del frågor angånde försäljning av bilder.

Om ni har övriga tips som ni finner behjälpliga men som jag kanske glömt inkludera eller inte alls är medveten om. Tipsa mej & andra som ännu inte sålt några bilder, men som hoppas få lite kött på benen, så att man inte står där med en såld bild, en guldtia i handen och ett frågetecken i pannan.

1. Skriver man enskilda kontrakt gällande ägande och användande rättigheter vid varje försäljning av bild/-er. Om man gör så kan ni skippa nedanstående frågor.

2. Vanligtvis bland fotografer som säljer bilder hur fungerar det här? Om man säljer en bild via ex. vis Picturo, äger köparen rättigheterna till bilden för all framtid eller återfår man rättigheten att sälja bilden igen efter X antal år? Eller kan man avtala om att "hyra" ut rättighterna i säj 3 år?

3. Får köparen rättighet att sälja bilderna vidare? Tänker då snarast om ens sålda bild säljs vidare och hamnar i ett sammanhang man själv inte vill, låt säga på någon oetisk hemsida/tidning/tidsskrift?

4. Om jag säljer en bild till ett lokalt företag vars kundutbud och distrubition endast sträcker sig till Sydsverige, får jag sälja bilden även till ett annat företag i Norr?

Tack på förhand. Ola Svensson

OlliDoPulpArt skrev:
Har en del frågor angånde försäljning av bilder.

Om ni har övriga tips som ni finner behjälpliga men som jag kanske glömt inkludera eller inte alls är medveten om. Tipsa mej & andra som ännu inte sålt några bilder, men som hoppas få lite kött på benen, så att man inte står där med en såld bild, en guldtia i handen och ett frågetecken i pannan.

1. Skriver man enskilda kontrakt gällande ägande och användande rättigheter vid varje försäljning av bild/-er. Om man gör så kan ni skippa nedanstående frågor.

2. Vanligtvis bland fotografer som säljer bilder hur fungerar det här? Om man säljer en bild via ex. vis Picturo, äger köparen rättigheterna till bilden för all framtid eller återfår man rättigheten att sälja bilden igen efter X antal år? Eller kan man avtala om att "hyra" ut rättighterna i säj 3 år?

3. Får köparen rättighet att sälja bilderna vidare? Tänker då snarast om ens sålda bild säljs vidare och hamnar i ett sammanhang man själv inte vill, låt säga på någon oetisk hemsida/tidning/tidsskrift?

4. Om jag säljer en bild till ett lokalt företag vars kundutbud och distrubition endast sträcker sig till Sydsverige, får jag sälja bilden även till ett annat företag i Norr?

Tack på förhand. Ola Svensson
1( ja det gör du, det är det enda som fungerar i längden!
Ilkka

Även om du skrev att vi skulle skippa de följande frågorna om svaret på ettan var positivt så vill jag förtydliga en sak.

Det man normalt säljer är alltså användningsrätten ("publiceringsrätten") för en bild eller ett antal bilder och för ett visst givet ändamål. Detta ändamål kan vara begränsat i avseende på typ, mängd, tid eller alltihop.

Med "rättigheterna" till bilden brukar man mena upphovsrättsinnehavarens rättigheter enligt upphovsrättslagen (framställa exemplar av verket, sprida dessa och annars göra verket tillgängligt för allmänheten). Att som självständig fotograf sälja dessa anses normalt som ett mycket stort steg, med pris därefter.

Att det sen antagligen hör till god sed att inte sälja en hyfsat speciellt utformad bild man nyss sålt för ett visst ändamål till t.ex. ett företag som ska ha den i reklam, till ännu ett annat företag kort efter den första försäljningen, det är en annan sak som iofs. är nog så viktig.

Fotografer som jobbar för tidningar och annars är fast anställda på olika företag eller myndigheter har dock i regel avtal som i varierande grad ger arbetsgivaren förfoganderätt över bilderna.
Huruvida dessa avtal överhuvudtaget brukar ge fotograferna någon rätt att själva förfoga över bilderna kanske någon pressnisse kan svara på...?

tackar för de mycket tintressanta svaren. Måste oxå säga att jag blev lite intresserad hur det fungerar med Pressnissarna som Erik Dahlbäck poängterade.

Rent generellt gäller också att ingen får göra något med en bild du tagit, om du inte kommit överens om det. Köparen / tjuven måste också kunna visa att han användt din bild lagligen, annars kan du skicka en faktura till honom, som han kan bestrida, som du kan skicka till kronofogden och som kan sluta med att du vinner i tingsrätten, om det är en sag rackare du har att göra med.

Men som tidigare sagts; man säljer bara rätten att använda din bild en gång (eller flera, men under bestämd tid, bestämmt antal gånger i en bestämd upplaga i en bestämd storlek). Man "hyr" vanligtvis inte bildens rättigheter under en viss tid, utan de är alltid dina och du kan sälja den hur många gånger om dagen du vill till vem som helst.

Men, som sagt, Volvo kan ju bli pissura om de ser att Saab har samma bild i sin reklam, utan att du sagt ett knysst om det. Men det är inget olagligt i att göra så, om ni nu inte skrivit avtal om ensamrätt under en viss tid.

/Jens

PS. Om du tar betalt i anatal guldtior så tar du för dåligt betalt :) DS.

priser på bilder

Vad säljs bilder för, är priserna olika beroende på köpare och vad är en bra/dålig affär?

OlliDoPulpArt skrev:
1. Skriver man enskilda kontrakt gällande ägande och användande rättigheter vid varje försäljning av bild/-er.

Nej man gör inte alltid det, men det är bra.

Om man säljer en bild via ex. vis Picturo, äger köparen rättigheterna till bilden för all framtid eller återfår man rättigheten att sälja bilden igen efter X antal år? Eller kan man avtala om att "hyra" ut rättighterna i säj 3 år?

Du säljer ALDRIG rätten till dina bilder utan en köpare köper bara rätten att använda bilden till ett specifikt tillfälle. Vill de använda bilden igen måste de betala igen. Du får sälja dina bilder hur många gåner som helst till vem som helst.

Om en kund vill använda bilden obegränsat så får de betala extra, enligt prislistan 3ggr normalt pris. Det kallas de delad fotorätt och även felaktikt friköp.

I ovanliga fall så köper en kund den exklusiva rätten till en bild och då är det stora belopp dethandlar om. Det kan t ex Aftonbladet göra om de vill vara ensamma om en bild. Då får du kanske 100 000....

Även i det sistnämda fallet har du kvar din ideella rätt men splt den ekonomiska. ideell rätt menas att du bestämmer över hur den får användas så att den inte används i sammanhang som du känner dig kränkt av.

En kund får bara använd en bild en gång och absolut inte sälja vidare den. Som jag skrev ovan har du alltid den i ideella rätten att bestämma över bildens användning.

Eftersom du bara säljer rätten att låna bilden en gång så är du fri att sälja bilden till vem som helst var som helst, men man brukar inte sälja till en kunds konkurrent.

Re: priser på bilder

storej skrev:
Vad säljs bilder för, är priserna olika beroende på köpare och vad är en bra/dålig affär?

Många försöker följa BLFs (bildleverantörernas förenings) prislista.

Vill en kund köpa en bild är den som regel tillräckligt bra för att gå för fullt pris. Vad som är en bra bild varierar ju, men för en kund handlar det ju om att bilden fyller sitt syfte,

Precis som allting annat säljs bilder dyrare eller billigare beroende på omständigheterna. Det är ju upp till kunden och säljaren, men det finns ingen anledning att sälja sig billigt bara för att man är amatörfotograf om kunden är nöjd med bilden.

LeadHead skrev:
Fotografer som jobbar för tidningar och annars är fast anställda på olika företag eller myndigheter har dock i regel avtal som i varierande grad ger arbetsgivaren förfoganderätt över bilderna.
Huruvida dessa avtal överhuvudtaget brukar ge fotograferna någon rätt att själva förfoga över bilderna kanske någon pressnisse kan svara på...?

Som anställd fotograf ägs den ekonomiska rätten till dina bilder av tidningen. Märk att detta inte gäller för någon som fotograferar på sitt jobb och som inte är anställd som fotograf.

Arbetsgivaren kan alltså sälja ens bilder utan att fotografen får en krona men som regel får fotografen en viss procent. Det blir ju en slags resultatlön.

Ett känt exempel är från 80-talet och tidningen Arbetet i Malmö där fotografen Drago Pruvolic(?) tog bilder på en ung man som stack folk med bajonett och som blev skjuten av polisen med flera skott.
Drago fick nästan inga pengar trots att bilden såldes över hela världen. Hde han jobbat på konkurrenten Sydsvenskan hade han varit en rik man.

Min arbetsgivare tar 50 kronor för administration när mina bilder säjs.

Den ideella rätten kan dock aldrig någon ta ifrån fotografen.

Kan inte tänka mig det, om det inte är så att man tar grova pengar bara för att någon ska få betrakta portfolion.

Normalt går ju marknadsföring ut på motsatsen, du betalar i någon form för att få fram ditt budskap (exempelvis: jag är bäst, köp av mig!) i hopp om att det ska ge följd-/bieffekter (som till exempel fler uppdrag eller anställning).

LeadHead skrev:
Men är inte egen marknadsföring (portfolio) att betraka som en ekonomisk rättighet?

Nej. Det är ju inte bilderna du säljer utan din kompetens. Dessutom finns det ju många andra anledningar till att visa en portfolio.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar