Annons

Hjälp! Svårt med Prissättning...

Produkter
(logga in för att koppla)

ElinM

Medlem
Jag fotade nyligen ett bröllop, och lokalen där bröllopet ägde rum önskar nu köpa bilder som de kan använda på sin hemsida. De fråga om pris och jag är totalt clueless? Vad är rimligt?
tacksam för alla svar!
/Elin
 
3000kr + moms

Helt omöjlig fråga att svara på när man inte vet hur många bilder det är och hur de ska användas. Men som sagt om man inte vet vad man tar betalt för bilder så tycker jag nog att 3tkr + moms ligger ganska bra. Det är en rimlig kostnad att ta för bilder på sin lokal om man hyr ut och en bra bonus för på bröllopsjobbet.

Det är vad jag har fakturerat för liknande saker tidigare.
 
Tack för hjälpen, tycker att det värsta med att driva företag är att sätta pris ironiskt nog!
Kul att höra att du gillar bilder och hemsida, sådant gör en alltid glad och tack desamma!
 
Tack för hjälpen, tycker att det värsta med att driva företag är att sätta pris ironiskt nog!
Kul att höra att du gillar bilder och hemsida, sådant gör en alltid glad och tack desamma!

Att sätta pris är det enklaste när man driver ett företag.

Du summerar din kostnader (utrustning, lokaler, lön osv) och sedan vet du vad du behöver tjäna för att uppfylla de målen.

Om du inte är intresserad av att få plusresultat i din verksamhet kan du arbeta gratis.

Det som är svårt när man driver företag är att få kunder att betala det man vill ha. Men man ska aldrig nöja sig med mindre. Det är ett dåligt företagande.
 
det som styr priset är mer vad marknaden är villig att betala för ditt jobb. Vad man själv vill ha är inte alltid (rätt) marknadspris. Självfallet ska man ta så mycket betalt så att man kan leva på det men att sätta för höga priser o inte få några uppdrag är inte rätt prissättning heller.
 
i ditt fall nu så får man mer se det som en merförsäljning för jag antar att du redan fått betalt av brudparet för bröllopsfotograferingen. Försök ta reda på hur många bilder o på vilket sättdom vill använda dina bilder på. Finns prislistor för sådant. Men jag skulle se det som en merförsäljning o minst 3000 kr är väl rimligt om det är typ 5 bilder till en hemsida.
 
det som styr priset är mer vad marknaden är villig att betala för ditt jobb. Vad man själv vill ha är inte alltid (rätt) marknadspris.

Det är alldeles korrekt, men då ska man inte heller driva en rörelse.

Däremot kan man givetvis fota på hobbynivå. Då bestämmer man själv hur mycket tid och pengar man är beredd att satsa i sitt fotande.
 
Det är alldeles korrekt, men då ska man inte heller driva en rörelse.

Däremot kan man givetvis fota på hobbynivå. Då bestämmer man själv hur mycket tid och pengar man är beredd att satsa i sitt fotande.

Du menar att alltid marknadspris är för lågt? Det man gör är att jämföra vad andra företag tar för ett likvärdigt arbete o sedan försöker men själv få ut det man tycker man är värd o vill ha för sitt arbete. Lever du själv som yrkesfotograf? Eller är du hobby fotograf?
Om du sätter ett alldeles för högt pris så kommer du antagligen inte få några jobb o du har svårt att driva en rörelse utan intäckter. När du jobbat upp en kundgrupp så kommer du förhoppningsvis kunna ta mer betalt.
Sedan så finns det dom som alltid kan ta otroligt bra betalt. Känner en kollega som fotar mode o han gör 50-80000 för ett par dagars arbete men har inte så många uppdrag per månad.
 
Du menar att alltid marknadspris är för lågt? Det man gör är att jämföra vad andra företag tar för ett likvärdigt arbete o sedan försöker men själv få ut det man tycker man är värd o vill ha för sitt arbete. Lever du själv som yrkesfotograf? Eller är du hobby fotograf?
Om du sätter ett alldeles för högt pris så kommer du antagligen inte få några jobb o du har svårt att driva en rörelse utan intäckter. När du jobbat upp en kundgrupp så kommer du förhoppningsvis kunna ta mer betalt.
Sedan så finns det dom som alltid kan ta otroligt bra betalt. Känner en kollega som fotar mode o han gör 50-80000 för ett par dagars arbete men har inte så många uppdrag per månad.

Nu tolkar du in saker i det jag skrivit som blir lite märkliga.

Jag skrev att prissättningen är den enklaste delen i ett företagande. Man vet vad man har för kostnader och därmed kan man se vilka intäkter man behöver för att nå ett resultat som känns tillfredsställande. Jag skrev också att om man inte bryr sig i det ekonomiska resultatet kan man arbeta gratis.

Affärsidén att dumpa priset för att ta marknadsandelar kan fungera om man har ett rejält startkapital, men det är också rätt svårt att sedan börja ta mer betalt av tidigare kunder.

Givetvis finns det enstaka företagare som kan ta väldigt bra betalt, men att ha dem som norm i en sådan här diskussion blir inte så bra.

Sedan använder du begreppet marknadspris som om det vore något fast och färdigt. Beroende på vilken marknad du arbetar skiljer sig marknadspriset.
 
Senast ändrad:
Nu tolkar du in saker i det jag skrivit som blir lite märkliga.

Jag skrev att prissättningen är den enklaste delen i ett företagande. Man vet vad man har för kostnader och därmed kan man se vilka intäkter man behöver för att nå ett resultat som känns tillfredsställande. Jag skrev också att om man inte bryr sig i det ekonomiska resultatet kan man arbeta gratis.

Affärsidén att dumpa priset för att ta marknadsandelar kan fungera om man har ett rejält startkapital, men det är också rätt svårt att sedan börja ta mer betalt av tidigare kunder.

Givetvis finns det enstaka företagare som kan ta väldigt bra betalt, men att ha dem som norm i en sådan här diskussion blir inte så bra.

I princip håller jag med dig, men sen kan man lägga till faktorer som goodwill, PR, erfarenhet och liknande. Och då är det inte alltid lika enkelt.
Tror det är sådant som Ove menar också. Ibland kan helt enkelt ett lockpris vara ett sätt att få en merförsäljning i långa ändan. Det är där affärsmannaskapet kommer fram. Dom som har magkänsla för sådant är dom som lyckat bäst i långa loppet.
 
I princip håller jag med dig, men sen kan man lägga till faktorer som goodwill, PR, erfarenhet och liknande. Och då är det inte alltid lika enkelt.
Tror det är sådant som Ove menar också. Ibland kan helt enkelt ett lockpris vara ett sätt att få en merförsäljning i långa ändan. Det är där affärsmannaskapet kommer fram. Dom som har magkänsla för sådant är dom som lyckat bäst i långa loppet.

Visst är det så att enstaka kampanjer har sin plats i de flesta affärsverksamheter, men min utgångspunkt i den här diskussionen är den generella prissättningen.
 
Det har inte med priset att göra, men en sak att tänka på i sammanhanget är att de som "köper" dina bilder får inte använda dem i reklamsammanhang utan de avbildades tillstånd. Jag kan ha fel, men så vitt jag vet räknas hemsidor som reklam.

Det är inget du behöver bry om egentligen, med mindre än att kunden kräver att du har modellrelease.
 
Det har inte med priset att göra, men en sak att tänka på i sammanhanget är att de som "köper" dina bilder får inte använda dem i reklamsammanhang utan de avbildades tillstånd. Jag kan ha fel, men så vitt jag vet räknas hemsidor som reklam.

Det är inget du behöver bry om egentligen, med mindre än att kunden kräver att du har modellrelease.

Om hemsidan har ett kommersiellt syfte krävs modellrelease. Privata hemsidor berörs inte av det.

I det här fallet handlar det rimligen om ett kommersiellt syfte.
 
Nu tolkar du in saker i det jag skrivit som blir lite märkliga.

Jag skrev att prissättningen är den enklaste delen i ett företagande. Man vet vad man har för kostnader och därmed kan man se vilka intäkter man behöver för att nå ett resultat som känns tillfredsställande. Jag skrev också att om man inte bryr sig i det ekonomiska resultatet kan man arbeta gratis.

Affärsidén att dumpa priset för att ta marknadsandelar kan fungera om man har ett rejält startkapital, men det är också rätt svårt att sedan börja ta mer betalt av tidigare kunder.

Givetvis finns det enstaka företagare som kan ta väldigt bra betalt, men att ha dem som norm i en sådan här diskussion blir inte så bra.

Sedan använder du begreppet marknadspris som om det vore något fast och färdigt. Beroende på vilken marknad du arbetar skiljer sig marknadspriset.

Har jag skrivit någonstans att man ska dumpa priserna? Jag ställer frågan igen, är du yrkesfotograf lever på din fotografering eller är du hobby fotograf? Jag ska ta ett exempel på marknadspris. Om vi tex säger att du ska fotografera en normal stor lägenhet så ligger arvodet på (som exempel 1500kr) om du då vill ha 3000 kr så kommer du få svårt att få kunder om du inte har ett väldigt gott rykte o referenser. Att sätta ett pris på vad man vill ha är inte samma sak som vad man kan få.
Självfallet så sätter man ett pris så att rörelsen kan vara lönsam men jag anser att man ska försöka hålla nere kostnaderna dom är lättare att påverka än inkomsterna.
Vem har skrivit överhuvud taget något om en affärside på dumpa priser? Jag jobbar inte gratis tar så mycket betalt jag kan men marknaden styr priserna oavsett om man vill det eller inte.
 
Har jag skrivit någonstans att man ska dumpa priserna? Jag ställer frågan igen, är du yrkesfotograf lever på din fotografering eller är du hobby fotograf? Jag ska ta ett exempel på marknadspris. Om vi tex säger att du ska fotografera en normal stor lägenhet så ligger arvodet på (som exempel 1500kr) om du då vill ha 3000 kr så kommer du få svårt att få kunder om du inte har ett väldigt gott rykte o referenser. Att sätta ett pris på vad man vill ha är inte samma sak som vad man kan få.
Självfallet så sätter man ett pris så att rörelsen kan vara lönsam men jag anser att man ska försöka hålla nere kostnaderna dom är lättare att påverka än inkomsterna.
Vem har skrivit överhuvud taget något om en affärside på dumpa priser? Jag jobbar inte gratis tar så mycket betalt jag kan men marknaden styr priserna oavsett om man vill det eller inte.

Men är jag så otydlig?

Om man sätter ett pris som innebär att man inte kan få verksamheten att fungera ekonomiskt så dumpar man priset. Du har inte skrivit det, men det är vad man gör.

Du skrev själv att du hade en kollega som tar ut avsevärt högre arvode än genomsnittet. Han gör det därför att han kan. Han tar dock inte ut ett lägre arvode än att hans verksamhet bär sig ekonomiskt, eller hur?

Självklart är det så att man själv kan bestämma flera av de kostnader man har. Det var också därför jag skrev att man kan arbeta gratis om verksamheten enbart är en hobby.

Ditt exempel visar att man inte kan ta sig an jobb som ger för lite betalt. Det är en företagares vardag. Har man bestämt sig för att fota lägenheter innan man tagit reda på vad man får för arvode för den typen av uppdrag, ja då har man gjort ett dåligt förarbete innan man startade sitt företag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.