Annons

Hjälp! Suddig sökare - Canon FT QL

Produkter
(logga in för att koppla)

Belliot

Ny medlem
Hej!

Jag köpte häromdagen hem en Canon FT QL med objektivet FL 50/1,8 (min allra första analoga kamera).

Jag blir inte klok på sökaren. Motiven är alldeles suddiga, förutom om jag är ca 50-60 cm ifrån motivet (då är bilden skarp). Har fotat upp en rulle och tänkte framkalla den och se hur bilderna blir. Även om de skulle bli bra, är det irriterande att inte se skarpt vad man fotograferar.

Någon som vet vad som kan ha hänt?

/ Linda

Jag förutsätter att du vet att du måste fokusera manuellt med objektivet.

Om fokuseringen fungerar som det ska men det alltid blir suddigt i sökaren så kanske mattskivan har hoppat ur sitt läge, det är i alla fall det första vad jag kan tänka mig skapa problemet.

Det andra är väll att kolla dioperinställningen om kamerahuset har ett sådant och då ställa in den till din syn.

Någon diopterinställning finns inte på FT-QL, inte heller på FTb eller FTb new. Man justerade detta genom att byta försättslinserna vid okularet istället. Av användaren utbytbar mattskiva fanns inte heller, men den kan förstås hamna på sniskan ändå. En annan tänkbar felkälla är en spegel som inte går tillbaka som den ska.

Ser du följevisarna (ringen och nålen) skarpt? I så fall ser du i alla fall som du ska i själva sökaren, och då är det inte ett diopterproblem.

Men visst, för den som allra första gången använder en kamera för film, utan autofokus, är det kanske inte uppenbart att man måste fokusera manuellt. Tänk också på att din FT-QL med FL 50 mm f/1,8 bara klarar att mäta exponeringen med nedbländat objektiv. Det går åt en FTb-QL med FD 50 mm f/1,8 för att få fullöppningsmätning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar