Annons

Hjälp! Stulen glugg!

Produkter
(logga in för att koppla)

leffep

Aktiv medlem
I måndags skickade jag min "kära" AF-S Nikkor 200-400 4,0 vr till Lasses Kameraservice för reparation. Och naturligtvis drabbades jag av nutidens alltför vanliga nattliga sysselsättning.
Det blev inbrott i Postens lastbil, och därmed ser jag troligtvis aldrig mer röken av objektivet. Och om Posten ersätter mig fullt ut, det vet jag inte.
Jag skriver detta i forumet ifall någon får se denna zoom till salu nånstans på nätet eller på annan "skum" plats. Serienumret är: 200123

Det kanske dessutom är någon mer på FS som skickat kameraprylar, och just nu sitter och undrar var dom tagit vägen.

/Leif

Jag lade in denna tråd i detta forum också. I fritt forum där jag la den först syntes den inte så bra.

/Leif

Om du har skickat det som rekommenderat brev eller företagspaket är det försäkrat.

Däremot är posten sjukt icke-kundorienterad. De kommer därför inte göra processen enkel för dig. Du behöver därför piska på de små jävlarna riktigt riktigt jävla hårt när du pratar med dem.

Nu kanske jag låter jätteelak och må då så vara. talar nämligen av egen erfarenhet när det gäller Posten.

Jag skickade med företagspaket. Och då är maxbeloppet 50000:- i ersättning. Men som du säger, jag får förbereda mig på en "hård" kamp om ersättningen.

/Leif

Daaaaaniel skrev:

Däremot är posten sjukt icke-kundorienterad. De kommer därför inte göra processen enkel för dig. Du behöver därför piska på de små jävlarna riktigt riktigt jävla hårt när du pratar med dem.

Nu kanske jag låter jätteelak och må då så vara. talar nämligen av egen erfarenhet när det gäller Posten.

Jag håller med, har samma erfarenheter. Undrar hur många miljoner de tjänar varje år på alla som aldrig orkar krångla för att få den ersättning de har rätt till för bortkommna rekommenderade brev.. *suck*

Egentligen inget problem att visa vad Du betalt för det, men om jag känner Postens skadereglerare rätt så kommer det att pissa blod och skita glas, hellre än att ge Dig en vettig uppgörelse.

Taktik: tacka nej till deras första bud, skaffa fram ett värderingsintyg från någon som vet vad han/hon pratar om ( Lasses Kameraservice ? ). Utan ammunition är Du chanslös, de kommer att försöka alla knep:

• Jamen, det har ju inte värde - det var ju trasigt
• ... å' se'n gör vi avdrag för ålder
• Vi har inte slarvat bort något - detta är force majeure
• Kan Du bevisa vad som fanns i paketet?
• Vi ska vara justa ...

Allt detta går ut på att minska Postens kostnader, trots att det inte är Posten som står för fiolerna, utan Postens, alt. åkeriets, försäkringsbolag. Problemet är att det är samma personer som handhar alla reklamationer, och de reagerar med reptilhjärnan.

Tackar för deltagandet. Men jag anar det värsta. Ersättningen kommer väl knappt att räcka till en 18-70 kitglugg!

/Leif

Missförstå mig rätt - ;-)

De kommer att bete sig, men stå på Dig, var elak, hota med idg.se och fotosidan.se, eller Sverker Olofsson, Du vinner inte ett skit på att v ara "rar kund". Var missnöjd - djävligt missnöjd.

Låt Posten komma med första budet, svara inte direkt, be att få det i skrift och skaffa allierade. Klart Du ska ha en vettig ersättning, men nå't nypris får Du aldrig.

Danlo skrev:
Jag håller med, har samma erfarenheter. Undrar hur många miljoner de tjänar varje år på alla som aldrig orkar krångla för att få den ersättning de har rätt till för bortkommna rekommenderade brev.. *suck*

Kan inte låta bli att reagera över ovanstående sentens. Inte så att jag försvarar Postens slarv med paket, men påståendet ovan bygger ju på att Posten själv kan göra en hacka på de rekommenderade försändelser som inte kommer fram. Och så illa är det väl inte?

Nu har Posten ersatt mig för objektivet dom slarvade bort, eller tillät stjälas rättare sagt. Jag fick samma summa (35000:) som jag betalade för det. Så det blev i alla fall ingen förslut för mig. Jag blev lite orolig för hur det skulle fortlöpa i ersättningsfrågan när jag läste några av ovanstående inlägg. Men det gick väldigt snabbt och utan krångel att få pengarna på kontot.

/Leif

leffep skrev:
Nu har Posten ersatt mig för objektivet dom slarvade bort, eller tillät stjälas rättare sagt. Jag fick samma summa (35000:) som jag betalade för det. Så det blev i alla fall ingen förslut för mig. Jag blev lite orolig för hur det skulle fortlöpa i ersättningsfrågan när jag läste några av ovanstående inlägg. Men det gick väldigt snabbt och utan krångel att få pengarna på kontot.

/Leif

Och nu vet du vilka du inte ska lyssna på! ;-)
Vilken reglerare som hellst drar av extra för griniga kunder. Det skulle jag också gjort.

/Michael

Michael f8 skrev:
Vilken reglerare som hellst drar av extra för griniga kunder. Det skulle jag också gjort.
Huvudet på spiken.
Nu är det lätt att vara efterklok men det säger väl sig självt att man ska vara trevlig i frågan. Med det inte sagt att man ska vara mesig.

Hej!

Jo postens reklamations/skaderegleringsavdelning ger inte jag heller så mycket för. Jag fick förvisso igenom min reklamation men lite märkligt var det hela.

Det började med att jag ville ha tillbaka pengar för porto på ett paket som posten inte levererade. Efter två månader så kom ett brev att jag fått avslag på min reklamation. Det märkliga var att en vecka efter avslaget så hade de betalt in pengar på mitt konto, 116 kr för portot.

Väldigt märkligt företag det där!

MVH Uffe

leffep skrev:

/Leif

Vad skönt att du fick dina pengar. Nu återstår det att jaga tag i en glugg.

tannler skrev:
Egentligen inget problem att visa vad Du betalt för det, men om jag känner Postens skadereglerare rätt så kommer det att pissa blod och skita glas, hellre än att ge Dig en vettig uppgörelse.

Taktik: tacka nej till deras första bud, skaffa fram ett värderingsintyg från någon som vet vad han/hon pratar om ( Lasses Kameraservice ? ). Utan ammunition är Du chanslös, de kommer att försöka alla knep:

• Jamen, det har ju inte värde - det var ju trasigt
• ... å' se'n gör vi avdrag för ålder
• Vi har inte slarvat bort något - detta är force majeure
• Kan Du bevisa vad som fanns i paketet?
• Vi ska vara justa ...

Allt detta går ut på att minska Postens kostnader, trots att det inte är Posten som står för fiolerna, utan Postens, alt. åkeriets, försäkringsbolag. Problemet är att det är samma personer som handhar alla reklamationer, och de reagerar med reptilhjärnan.

Det var ju många bra råd som du kom med :)

ANNONS