Annons

Hjälp snälla! Har precis köpt en extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ligger alltid på 0 om det inte är någon speciell anledning till att jag vill ha starkare eller svagare blixt, det händer inte så ofta att jag ändrar den.

Omnibouncer

Hej igen,

har nu skaffat omnibouncer som du tipsade om. Är det något särskilt man skall tänka på förutom det som står i manualen - dvs TTL läge och uppåtriktad. By the way...45 graders lutning rekommenderas - lite svårt på Sigman har jag upptäckt...

Vet inte om jag ser någon jätteskillnad på resultatet? Det jag upptäckte direkt var att bilderna blev ljusare - kameran exponerade helt annorlunda med bouncern på...normalt?

Sorry att jag är en pain in the ass angående detta...lite kris bara. Imorrn skall det fotas på riktigt nämligen.

Du kan köra med bouncer rakt på med, den ger ett varmare och lite mjukare ljus, men drar lite extra batteri eftersom blixten måste ta i lite extra för att komma igenom så att säga.
Att vinkla blixten uppåt lite ger ännu mindre/mjukare ljus, du får nog experimentera lite.

Hur mycket ljusare blev det? För ljust (överexponerat) eller lagom ljust?

Det beror lite på vilken brännvidd jag hade och hur jag riktade blixten. Vid 18mm blev det ljusare än vid 50mm.

Fotade kaffebönor vid 50mm, fick normal exponering (med bouncern) gick sedan några centimeter närmre och poff...blixten fyrade av med full kraft - resulat: kraftigt överexponerad.

Märkligt nog blev bilderna kraftigt underexponerade sedan när jag tog av bouncern...det kommer ta ett bra tag innan man får kläm på det här, helt klart.

Tja, det är nog bara att öva :p
Kan inte säga exakt varför det blir som det blir, har du färska batterier i blixten?

Japp...fast de börjar nog ta slut snart efter alla övningar...Nåväl, det blir ju ett bra tillfälle imorrn att "jobba in" blixten...

Tack för alla svar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar