Annons

Hjälp sökes: brus i bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)
Christer1 skrev:
Noiseware bygger upp en profil för varje kamera.

När man kommer med en ny kamera gör jag så att jag i batch tar bort bruset på säg ett 50-tal bilder med olika ISO-inställningar.
Dom bilderna raderar jag och kör sedan en ny omgång när Noiseware har trimmat sig själv. Så har jag gjort med min 20D och jag tycker att NW har lärt sig den nu.

Om det blir bra så låter det ju supersmidigt!

Jag har inte senaste NI och vet inte om det moderniserats åt det hållet, sitter i skogen nu och surfar mobilt så jag orkar inte kolla...

//Larsa...
 
Ah, där stod det, tänk att jag missade det. Tack. Min tanke var att läsa in raw-filen med CS, brusreducera, ändra nivåer etc, och sedan skärpa. Om jag fattat det rätt, så måste det vara 8 bitar när man använder filter (kan inte testa ny eftersom jag sitter på jobbet). Men man bör brusreducera innan man ändra nivåer etc för att slutligen skärpa. Så då skulle man alltså: läsa in raw-filen, ändra nivåer etc, byta till 8 bitar, brusreducera och sedan skärpa. Hmm, de två sista stegen låter ologiskt.
 
Du bör brusreducera EFTER skärpning med t.ex. TLR Professional Sharpening TooLs makron som jag använder. Se min sida för mer info från TLR.

Sedan kan du bygga in brusreduceringen i samma makro som skärpningen och köra det med AUTOMATISERA på aktuella bilder. Det har jag redan funderat på.

Först därefter bör du editera och då kan du omvandla till 8 bitar.

Har också skickat direktemail till dig.
Christer
 
Jag har just köpt PRO+ versionen av NeatImage 5.1 och den lämnar inget övrigt att önska tycker jag. Skönt att kunna köra NI som ett filter i PS i stället för som egen applikation.
Den kan funka mycket automatiskt men man kan ratta på detaljer hur mycket man vill. Funkar också i 16 bitars läge med CS2.
Jag brusreducerar först, sedan övriga justeringar och sist skärpning.
 
Christer1 skrev:
Du bör brusreducera EFTER skärpning med t.ex. TLR Professional Sharpening TooLs makron som jag använder.
En del vill skärpa efter brusreduceringen så här skriver emellertid TLR:

The first pass should be done right after RAW conversion with one of the Capture Sharpening actions. This is, arguably, the most important round of sharpening for an image. The goal is to restore the sharpness lost during digital capture. Be careful not to get too aggressive during this round of sharpening.

Skärpning skapar alltid lite brus som sen brusprogrammet tar bort. Därför tycker jag att den ordningen är bäst.
 
Jag anser också att en viss initial skärpning är av godo, dock inte före brusreduceringen. NeatImage och flera andra brusreduceringsprogram kan skärpa i samband med brusreduceringen och det städar upp en brusig bild ordentligt när man gör det i ett svep. Jag lägger gärna på lite skärpa i NeatImage filtret som initial skärpning i samband med brusreducering.
Efter övriga justeringar gör jag en slutlig skärpning för utskrift eller web, oftast med USM.
På så sätt slipper jag brusreducera bort ett uppskärpt och därmed förstärkt brus.
 
Ja Björn,
Det här är ett svårt område där man själv kan hålla på och experimentera nästan hur länge som helst och få olika resultat på olika bilder. Har kliat mig i huvudet åtskilliga gånger.

Nu har det ju varit den ljusa årstiden när man har väldigt lite brus i bilderna från 20:an, så jag har lytt TLR-gängets rekommendationer att köra deras initialskärpning först och den är väldigt försiktig och skonsam på bilderna. Sedan editerar och beskär jag i CS och ibland när jag använt ett halvbra objektiv brukar jag lägga på en eller dubbel LAB-skärpa. Den sistnämnda brukar ge en aning halo.

Men just nu använder jag brustvättprogrammet väldigt sparsamt. Jag skickade ju ett par bilder tagna i kolmörker till dig med gamla 300:an och det är väl nästan det enda jag använt brusprogrammet till i sommar.

Men i vinter inomhus har jag tänkt använda hög ISO och bara upplättningsblixt eller ingen alls för att få rätt stämning och då kommer nog bruset smygande och då är det väl dax att testa och se vad som är bäst, före eller efter.

Då har jag också fått tillbaks mitt skarpa Tamron 28-75/2,8 som är på specialjustering i Köln.
Hälsningar
Christer
 
Det jag brusreducerar är oftast hockeybilder. Dessa har jag behandlat på det beskrivna sättet...
www.sorkin.se/aikhuddinge
Tog dom i torsdags och har bara kört en action på dom som gör lätt brusreducering, lägger på en kurva och skärper för webben.
 
Ah, jag har cs på svenska, men det borde jag kunnat lista ut, i längden iaf eftersom ämnet är skärpning. Jag är kanske inte lika smart som jag är snygg. Tack.
 
Nu är jag någon månad efter alla andra, vilket iof inte är helt ovanligt... :p

Men, jag undrar helt enkelt om det är någon som har koll på om det finns något substitut till NeatImage som klarar av andra format än JPG, TIFF och BMP, såsom till exempel RAW eller PSD?

Vore skönt att slippa alla timmar av konvertering från RAW till JPG/TIFF, via PSD... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.