Annons

Hjälp sökes ang glugg å blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Ilves

Aktiv medlem
Hej

Har idag en 400d och tillsammans med den använder ja en 50mm 1.8
Har två andra gluggar me men skillnaden mellan dem och en hushållsrulle är hårfin.:)

Saken är att jag ligger under tight budget och vill ha lite hjälp men vad ja ska titta på och vad man isf ska lägga pengarna på. Nytt som begagnat. Känns som allt handlar om kompromiss.

Objektivet ja söker är en normalzoom med lite bättre vidvinkel.
Och blixten ja... jag har ingen idag mer än den finns i kameran så där vet ja inte va jag har för krav direkt.

/Ilves
 
Soligor och Dörr tillverkar en serie prisvärda blixtar. Skall vara mycket prisvärda, men enligt recensioner laddar dom lite segare så man kan inte ta lika många bilder på rad.
 
En billig blixt som ändå fungerar riktigt hyffsat är en som Cyberphoto säljer. Dörr DAF 480 eller nånting sånt heter den, har själv haft 2 st som jag nyligen sålt. Laddar lite långsammare än originalblixtar men lyser ut riktigt bra.

Sen ett bra objektiv är att försöka hitta ett Tamron 17-50/2.8 begagnat eller kanske ett Sigma 18-50/2.8.

Men som sagt, tight budget måste nog preciseras lite mer.
 
mm har läst lite om dörr...
men hur många bilder kan man ta innan de måste laddas igen? kanske är helt acceptabelt för en novice som mig som inkörsport?


Tight budget är väll ca 1500 för en blixt å kanske 2000 för ett objektiv.
Eller man kanske måste upp en tusing för å nå "prisvärt" kanske...

Tänkte isf köpa blixt först och lära mig den samt utnyttja min 50mm ett tag. Men känner att ja kommer vilja ha lite mer vidvinkel senare. Så ja kan säkert kanske spara ihop en liten slant tills dess om ja nu siktar lite för lågt.


Edit: såg att sigmat kosta 3 så kanske där ja får lägga mig. Blir ltie moment 22 :)
 
mm har läst lite om dörr...
men hur många bilder kan man ta innan de måste laddas igen? kanske är helt acceptabelt för en novice som mig som inkörsport?

Alltså det är inte batteritiden jag menar. Den är säkert inga problem.
Det jag syftade på var den interna laddtiden för att ladda upp blixten mellan avfyrningarna. Den ska vara lite sämre än på originalblixtarna.
 
Har själv en Dörr DAF 480...

Kanske laddar lite mer långsamt än vissa andra - men har du behov av att ta en bilder i rad med kort väntetid mellan? Oftast är det ju mer än 5 sekunder mellan bilderna för mig iaf.

Sen är den väldigt prisvärd. 1490:- ska du kunna hitta en ny för. Ser begagnade lite då och då - kan vara värt att vänta om du inte har så brådis.

Tycker blixten låter lite mer än vad jag väntat mig, men då kostar den 1/3 av övriga blixtar med samma funktionalitet.
 
mja... svårt att säga
se om ja hittar en beggad så kan man prova.
Kan man alltid sälja den igen om den inte skulle passa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.