ANNONS
Annons

Hjälp rörliga bilder Canon EOS 600D

Produkter
(logga in för att koppla)

Catti3000

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har precis köpt en Canon EOS 600D. Jag är helt ny på fotografering. Men får inte rörliga bilder alls till att bli bra med denna kameran!? =(

Tom min iPhone 4 tar bättre bilder i rörelse. Kan någon snäll människa hjälpa mig med hur jag ska ställa in kameran för att det ska bli bra i rörelse?

Eller tipsa på ett objektiv? Helst vill jag gärna se vad denna kan prestera med rätt inställningar innan jag gör ett nytt köp.

Lägg gärna upp en bild på nätet och länka den hit så att vi kan få ett mer konkret exempel på vad som inte blir bra för dig.

Troligtvis tar du bilder i automatik, i dåligt ljus. Sätt kameran på TV och sätt slutaren på 150-250 (högre om det är väldigt snabba rörelser) . Sätt ISO på auto. Borde ge en hyfsad bild till att börja med :)

Torres!

Hej, tack för all hjälp hittills ännu har jag dock inte fått rätt på det!

Här kommer en länk till ett bra exempel!

LÄNKTEXT

Tack!=)

På bilden du visar så har autofokusen satt fokusen på bakgrunden istället för på hunden.
Då hunden är i mitten av bilden så välj att enbart använda fokuseringspunkten i mitten.
(Följande autofokus på mittpunkten kanske hade varit ännu bättre. Canon kallar inställningen "AI Servo", inställningen för AF du har nu är antagligen One Shot).

När jag kollar EXIF datan på bilden ser jag också att din slutartid var 1/125 s, detta är nog lite för långt för hoppande hundar.
Hade hunden varit i fokus så hade den antagligen ändå blivit suddig på grund av den långa tiden slutaren är öppen.
Prova att ställa slutartiden till 1/300 s eller ännu lägre för att frysa snabba rörelser.

Förhoppningsvis med dessa justeringar kommer dina bilder bli bra i dessa situationer, lycka till!

Jag hade även rekommenderat dig att använa AI Servo, det som på andra kameror kallas för kontinuerlig fokus. Då anpassar kameran fokus när motivet rör sig mot dig, som hunden på bilden.

Använd också gärna seriebildstagning, då har du ju större chans att få en bild där fokus har träffat rätt.

Edit : Lite sen :)

Tack!

Tack för all hjälpen!

Nu fick jag mycket bättre bilder! =)

Jag kör med TV-läge och slutartid 1/500! =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar