ANNONS
Annons

Hjälp!!! Problem med färg kalibrering av HP skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

RoSan

Medlem
Problemet; Klara inte att kalibrera min nya skärm HP LP2465 med Spyder2 express.
När jag kört programmet (spyder) klart får jag ett felmeddelande: ”Problem with accociate Color profil with divice”

När jag startar upp datorn får jag ”Sorry no calibration data was found in the profil ”Hp_LP2465” for display HP LP2465 LCD Monitor
Please select a different profile using Profile chooser (1168)

Ok, Profile chooser bör vara Kontrollpanelen/Bildskärm/Inställningar/Avancerat/Färgmatchning
Där kan jag hitta HP LP2465 färgprofil, jag kan också lägga till alternativa profiler från en lista.
I listan finns Spyder2express, men om jag väljer den får jag svaret ” Ett fel uppstod när spyder2express skulle associeras. Det är ingen giltig profil!

Vad har jag då redan gjort:
Tagit bort Adobe gamma från startmenyn
Avinstallerat HP skärmens motsvarighet till gamma
Avinstallerat allaprogramsom berör HP skärmen (mest bildhantering.
Eftersom jag inte kunde byta bort profilen LP2465 i Färgmatchningen har jag tagit bort den via utforskaren och lagt den på skrivbordet, resultatet blev att alternativ profil inte heller fungerade.

Då kan man förledas att tro att filerna från spyder är felaktiga men jag kan i Photoshop välja spyders profil som Divice och det funkar.

Jag har ringt supporten och dom har ingen aning och säger att dom inte har något ansvar.
SÅ EFTER ÅTSKILLIGA TIMMAR, VERKLIGEN; JAG BEHÖVER GODA RÅD.
//Roger

Jag har fått samma felmeddelande på alla maskiner jag kört spydern på, men det var bara att starta om maskinen och köra igen.

Något att tänka på är att en profil inte automatiskt installeras/avinstalleras bara för att du flyttar den till/från profilkatalogen (dvs spool/drivers/color). Högerklicka på profilen när den ligger i profilkatalogen och välj "install" eller "uninstall" först.

Ett annat tips är att ladda ner Microsofts "Color Control Applet", den kan ersätta Spyders programvara i "startup" foldern. Då slipper du se Spyders startup fönster varje gång du startar datorn.

Tack Martin för dit svar.
Tyvärr är läget inte ett dugg bättre.
Har följt dina anvisningar men får felmedelandet
"Ett fel uppstod när spyder2express skulle accosieras. Det här är ingen giltlig färgprofil"
När jag i färgmachningsrutan skall ange som standard och OK.
//Roger

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar