Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp:Porträtt fotografering!

Produkter
(logga in för att koppla)

julgus

Aktiv medlem
Hej

Jag ska porträttera min flickvän, hennes syster o bror som julklapp till deras föräldrar. Därför undrar jag nu hur jag bäst åstadkommer detta utan att ha tillgång till avancerad studioutrustning.

Jag har funderat på att använda s/v film (den som kan processas i vanligt minilab), skanna in den i min Coolscan för utskrift. Som belysning funderar jag på att rigga videobelysning och slippa blixt. Svart bakgrundsfond har jag.

Mina frågor;

1. Vad heter den s/v filmen för framkallning i minilab.
2. Synpunkter på skanning o utskrift.. blir det bra?
3. Hur sätter jag bäst upp videobelysningen, säg att jag har 2-3 st.
4. Mer att tänka på?

Alla kommentarer välkomna.

Med vänlig hälsning
Johan

Filmen du tänker på är förmodligen Kodak T400CN, en svartvit iso 400 film som man kan framkalla i vanlig färgframkallare (C41).

Personligen hade jag gjort det hela mycket enkelt för mig och tagit bilderna utomhus en jämnmulen dag, det kan bli hur snyggt som helst. vill man få en "studioliknande" bakgrund kan man leta upp en lagom neutral vägg och ha som bakgrund.

Annars kan man också använda ljuset från ett fönster med gott resultat, om man nu hellre vill vara innomhus!

Hälsn. Joakim

Bilagor

• alexandra.jpg
    alexandra.jpg
    36.1 KB · Visningar: 262
...och om man vill ha svart bakgrund kan man ställa upp modellen i en dörröppning, så här kan resultatet bli då!

/Joakim

Bilagor

• ivar.jpg
    ivar.jpg
    14.2 KB · Visningar: 261
Hej igen,

porträtt i befintligt ljus är ju bäst men nu på vintern så är det ju svårt. Ponera att jag har tillgång till studiblixtar.. hur sätter jag bäst upp dessa för att få bra bilder? Tacksam för all input.

/Johan

Det finns ytterligare två svartvita filmer för c41-framkallning. Den ena är Illford XP2 som skiljer sig markant från TMAX-400CN. Kodak har släppt en portra film som är svartvit för c41 framkallning.

Personligen har jag inte testat tillräckligt för att ha skaffat mig en personlig uppfattning om vilken som fungerar bäst. Här är i alla fall en länk till en av bilderna som jag tagit med XP2.

Malin

Mvh
Maverick

En av de enklaste och kanske vanligaste ljussättningarna är när man sätter två blixtar framför modellen i ca 45 graders vinkel(en till höger och en till vänster). Den en blixten placerar man så den slår snett uppifrån, och den andra placerar man nästan i jämnhöjd med modellen.
Den tredje blixten använder man för att ljusa upp bakgrunden.

För att få en snygg kontrast i bilden kan man underexponera den ena blixten 1-2 steg. Något att tänka på om man använder kontrastverkan är att man bör använda lägre kontrast på ett kvinnligt ansikte än ett manligt.

/Joakim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar